FOTÓ / MODELL

Képek a természet és művészet között

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvtár, Levéltár és Művészeti Gyűjtemény valamint a Doktori Iskola kiállítása

„Világfalu” / Tanulmányok természet után / Fotográfusok – Művészet és fényképészet

KIÁLLÍTÓK

ALBERT Ádám, FAJGERNÉ DUDÁS Andrea – MOLNÁR Ágnes Éva, HAÁSZ Katalin, PÁLINKÁS Bence (közreműködő KIRK Sámuel Leó), PETERNÁK Anna, PETTENDI SZABÓ Péter, SÁNTA Kristóf, SURÁNYI Nóra, SZABÓ Franciska

Fényképészek az MKE gyűjteményéből

A kiállítás előkészítésében és megvalósításában közreműködtek

MAJKÓ Katalin, BOJTOS Anikó, HORVÁTH TAKÁCS Balázs és az MKE könytár dolgozói, SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, SZÜCS Réka és az MKE Doktori, CSENGEL-PLANK Ibolya, FARKAS Zsuzsa, GADÁNYI György, PAPP Júlia, és sokan mások. Web: Nyíri Géza. Fotó: PETTENDI SZABÓ Péter. Restaurálás, képek előkészítése: FÜSPÖK Zoltán, SZABÓ Csilla, SZALAI Veronika, ZSÁKOVICS Ferenc. MKE kiállítászervezés: TÜDŐS Anna. Grafikai arculat: LEPSÉNYI Imre. Kiállításrendezés: GYŐRI István.Kurátor: PETERNÁK Miklós

Nyitva a hét minden napján: 10.00 – 18.00, 2016. február 10 – március 15.

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

Kiállítási meghívó [.pdf]

Konferencia meghívó [.pdf]

Sajtóanyagok

Képek letölthető (.zip, 71MB)
Képaláírások letölthető (.docx)
Sajtószöveg letölthető (hosszú) (.pdf)
Sajtószöveg letölthető (rövid) (.pdf)

Bevezető a kiállításhoz

Műtárgyjegyzék


Új művek

Ádám ALBERT

ALBERT Ádám

Kép egy készülő sorozatból
2016.
ambrotipia, képméret 30x23,7 cm, keretméret 57x50 cm
Női kéz, gipszöntvény, hossza: 28cm, szélessége: 18cm, mélysége: 8cm. Taneszköz az MKE gyűjteményéből, 19. sz. második fele. Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék

Mrs. Fajger, Andrea DUDÁS (MKE DLA) and Ágnes Éva MOLNÁR (MOME DLA)

FAJGERNÉ DUDÁS Andrea (MKE DLA) és MOLNÁR Ágnes Éva (MOME DLA)

ÖNTUDATOS TEST
2016
fotó, papír

A fotógyűjteményt vizsgálva feltűnt, hogy csak férfi fényképészek által készített fotók képezik a gyűjteményt. Patriarchális nézőpontjukon keresztül látjuk a modellt, a meztelen testet, aki másként van reprezentálva, ha férfi, és ha nő. A kiválasztott fotók, a női test-ábrázolások a férfi képzelet termékei: a nő a férfi tekintetének a tárgyaként jelenik meg, statikus, gyakran erotizált pózban.
Egy olyan fotósorozatot hoztunk létre, melyben a nő láttatja önmagát: egy nőnek kell a fényképezőgép lencséje mögött állnia, mint alkotóművésznek ahhoz, hogy a patriarchális képzőművészet tekintetét megkerüljük. Kihívással teli feladat, hiszen a patriarchális látásmódon keresztül nézett nő ábrázolások mélyen belénk ivódtak, annak ellenére, hogy ezt már korábban más nőművészek (Drozdik Orsolya AktModell című fotósorozata 1975-76 és performansza 1977-ben, Individuális mitológia 1975-77) is feladatukká tették és hatottak ránk.
Munkánk egyfelől reflexió a mai női testképpel szemben támasztott elvárásra. Alkotópárosunk egyik tagja Fajgerné Dudás Andrea, ebben az esetben a modell is, aki nem akar megfelelni a fogyasztói kultúra divatjának és a test ideáljának. Képeink másfelől konceptuális újraértelmezések, azt a fotográfiai világot idézik, melyet a fotógyűjtemény századforduló környékén készült képek használnak: mintha a Mintarajztanoda Női Osztályára készítették volna azokat.
Célunk az öntudatra ébredt női test-ábrázolás bemutatása: a nő nem egy vágy kiszolgáltatott tárgyaként, hanem aktív, irányító ágensként jelenik meg.

Katalin HAÁSZ
Katalin HAÁSZ
Katalin HAÁSZ
Katalin HAÁSZ

HAÁSZ Katalin

Periféria-sátor
2016
papír, pasztell, vegyes technika
Kb. 90x70x200 cm

Bence György PÁLINKÁS
Bence György PÁLINKÁS
Bence György PÁLINKÁS
Bence György PÁLINKÁS

PÁLINKÁS Bence György

Közreműködött: Kirk Sámuel Leó
Pretty factory girls decorating cheap pottery for the foreign markets / Csinos munkáslányok olcsó kerámiákat díszítenek a nemzetközi piacra)
2016
3D video, sztereoszkóp

Osztálytermi utazás: Underwood & Underwood világutazás: Történelem, művészet, utazás (III.) Csinos munkáslányok olcsó kerámiákat díszítenek a nemzetközi piacra, Kiotó, Japán, 1904.

A képsorozat különböző területek jellegzetes munkáin keresztül mutatja be a világot. A sorozathoz készült oktatási segédanyag az itt látható fénykép esetében a sztereoszkóppal végzett “terepmunkához” a következőket javasolja megvitatásra: Hasonlítsd össze a vázákat amiket főleg Japánban történő eladásra gyártanak azokkal, amelyeket exportálnak. A nyugati világ vagy a japán közönség rendelkezik kifinomultabb ízléssel? A japán árucikkek iránti külföldi kereslet a fejlődés vagy a hanyatlás útjára állítja az alkalmazott művészetet Japánban? Olcsó kerámia? Inkább egy igazán gyönyörű vázát szeretnél, vagy számos cifra dísztárgyat ugyanazért az árért?

Geography Through the Stereoscope, Students field guide by Philip Emerson Underwood and Underwood, New York, London, 1907.

Anna PETERNÁK
Anna PETERNÁK

PETERNÁK Anna

Embermagasság
2015-2016
Printek habkartonon, különböző méretek
6-16 x 20-70 x 6-16 cm

Az installáció interaktív, az elemek sorrendje, helyzete tetszőlegesen átrendezhető.

Péter PETTENDI SZABÓ
Péter PETTENDI SZABÓ

PETTENDI SZABÓ Péter

Kutatási napló – Arena Civica, Milánó
2016
Printek habkartonon, különböző méretek
27x18 cm, 18x12cm, 12x9 cm

A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának fotóarchívumából nem előre megfo-galmazott koncepció, vagy személyes kötődés alapján választottam ki azt a képet, amelyik alapjául szolgált a kutatási folyamatnak. A milánói Arena Civica-t ábrázoló fénykép témájának különlegessége, a kép részletgazdagsága és mesteri kidolgozottsága miatt fogott meg.
A doktori kutatási témámban és a tanári gyakorlatomban is foglalkozom azzal a kérdéssel, hogy az archívumokban található képek miként jelenthetnek kiindulási pontot a kortárs művészeti alkotói folyamatban. A célom ebben az esetben az volt, hogy az eredeti, 19. századi fotónak olyan vizuális és szöveges kontextust teremtsek, amely lehetőséget adhat a kép jelenkori, tágabb értelmezésére.
A kutatási folyamatban az eredeti fénykép részleteiből kiindulva, vagy formai analógiák szerint, vagy a korabeli fotótechnika jellemzőiből fakadó képi jelenséget a mostani technológiai környezetben újraértelmezve, vagy a helyszín azonosságán alapulóan készítettem fotósorozatokat. Az MKE könyvtárának fotóarchívuma mellett további forrásként különböző, az interneten megtalálható képgyűjteményeket is használtam.

Az installációban látható archív képekről

Az Arena Civica-t 1805-ben Bonaparte Napoleon megrendelésére és Luigi Canonica tervei szerint kezdték építeni a korábbi városfal és erődítmény köveinek felhasználásával. A megnyitásra 1807. augusztus 19-én Napoleon jelenlétében került sor. Az eseményen, ahogyan később is, a küzdőteret feltöltve vízzel az ókori római hagyományokon alapulóan tengeri csatajeleneteket (naumachia) mutattak be.
A Diadalív (Arco della Pace) építését 1807-ben kezdték el Napóleon győzelmeinek emlékeként, Luigi Cagnola tervei szerint. (fent középen) A Diadalívről készült archív fotó, amelynek a reprodukciója látható, az MKE könyvtárának gyűjteményében van.
A Palazzo Brera épület udvarán áll Antonio Canova Napoleont ábrázoló szobrának bronz másolata. (bal felső sarok). 1776-tól ebben az épületben működik a Szépművészeti Akadémia (Accademia di Belle Arti di Brera). Az itteni képtárban (Pinacoteca di Brera) láthatóak azok a festmények, amelyeknek 19. századi fotóreprodukcióját is őrzi az MKE könyvtárának fotóarchívuma.
Az Arena Civica-ról nem nagy időbeli eltéréssel több, és feltehetően többek által készült eladásra szánt felvétel. Ma ezek aukciós weboldalakon fellelhetőek és vásárolhatóak meg. (asztal)

Az internetes képgyűjteményekből és archívumokból, az Arena Civica-t ábrázoló, a körülbelül 140 összegyűjtött kép közül kiválasztottak feliratai:

1904. Hőlégballonos bemutató

1899. Tűzoltási bemutató a tűzoltók találkozóján

1907. Szabadtéri mozi

1914. Az olasz labdarúgó válogatott az Ausztria elleni találkozó előtt

1863. augusztus 2. A víziparádé és a tűzijá-

ték kellékei a küzdőtéren

1890-ben és 1906-ban az Arénában mutatták be Buffalo Bill's Wild West című western revüjét

1876. Galamblövészet

1916. Versenylovak rekvirálása az I. világháború-ban harcoló katonai alakulatok számára

1891. A korcsolyázók éjszakai fesztiválja

1930. Mussolini, Terazzi és kíséretük vonulnak a
l'Opera Nazionale Balilla ifjúsági rendezvényén

1881. A Wertheim páncélszekrények biztonságosságának bemutatása

1942. A férfi 4x400 méteres gátfutás eredmény-hirdetése az Ifjúsági Európa Bajnokságon

1909. május 30. Az első Giro d'Italia kerék-
páros körverseny mezőnyének érkezése

2012. augusztus 19. Ima Ramadan idején (Newpress fotó)

Az internetről származó képek forrásai:

http://www.delcampe.net
http://photoinventory.fr
http://senato.archivioluce.it
http://www.archivioluce.com/
http://www.skyscrapercity.com
http://www.magliarossonera.it
http://www.milanocastello.it
http://www.gentileschi.it

Kristóf SÁNTA

SÁNTA Kristóf

Festmény cím nélkül
2016
Olaj, vászon, 70x70 cm

A digitális fényképezés, digitális reprodukció az egyik legáltalánosabb élettapasztalatunkká vált. Ma gyakorlatilag mindenki, aki reprezentálja magát az online, virtuális szférában, digitális reprodukciók tömegét hozza létre, majd teszi hozzáférhetővé, osztja meg másokkal. E képek elképesztő adatmennyiséget alkotnak, rendkívül könnyen hozzáférhetők, korlátlanul sokszorozhatók és alig-alig jelennek meg fizikai, ’kézzel fogható’ formátumban. Vannak köztük, amelyek műalkotásként értelmezhetők abból a szempontból, hogy alkotójuk ilyen szándékkal készíti és teszi közzé őket; digitális művészek tömege tevékenykedik csaknem kizárólag az online szférában.
Munkám a műalkotás értékvesztését, valamint egyes tárgyak értéktelítődését vizsgálja. A kiállításon látható egyik eredeti fényképről digitális fotóreprodukció készült, én ennek egy részletét oly mértékben felnagyítottam, hogy az (szokványos nézői perspektívából) már csak pixelek együtteseként értelmezhető – a digitális logikát tükrözve. Festményem pedig e digitális képet igyekszik egy értéktelítési folyamatnak alávetni, amennyiben minden tekintetben egy ’hagyományos értelemben vett’ műalkotásnak tartható. Teljesen manuális úton készült, és bár a reprodukált pixeles struktúra világosan azonosítható, hasonlóan nyilvánvalóan jelenik meg ugyanakkor ’az alkotó kézjegye’, ami a digitális, pixeles logikának teljesen ellentmond. Festményemre, akár e bemutató régi fotóira, egyedi műalkotásként tekintünk, kiállításra, installálásra érdemesnek tartjuk – hasonlóan legitimálva műalkotásként, mint a megváltozott környezetnek köszönhetően értéktelítetté vált korai fényképeket.

Nóra SURÁNYI

SURÁNYI Nóra

Lány iPhone 6-ossal
2015 Budapest
Lambda print, 50x75 cm

Nő iPad 3-mal
2015 Budapest
Lambda print, 50x75 cm

Az ötlet, hogy dokumentálni szeretném a napjainkban sokat használt technikai eszközöket és tulajdonosait, néhány éve fogalmazódott meg.
A fotósorozat az alanyok pontos kiválasztásától válik személyessé. Egy technikai eszközre gondolok, és az a személy válik fotótémám alanyává, aki elsőként az eszközről eszembe jut. Vagy éppenséggel fordítva: adott egy személy, aki különös módon használja eszközét, ezért ő jelenik meg a fotón.
A munka művészettörténeti hátterét klasszikus festészeti témák adták. Ilyenek például a zsánerképek, a reneszánsz portrék, de a korai portré- és dokumentarista fotográfia is háttérül szolgál.
Így az alakok attribútumaikkal egyszerre jelennek meg múzsákként, allegórikus figurákként és korrajzként a képeken.
A jelenleg négy darabból álló sorozat, itt kiállított két fotóján Heisler Zsófia iPhone 6-osával, és Lénárd Anna iPad 3-masával látható.

Franciska SZABÓ

SZABÓ Franciska

Férfi korsóval
2016
Loopolt animáció 00:20, 7” átmérőjű digitális képkeret

A mozdulatsor

Az animáció alapjául a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium archívumában, a Schola Graphidis Művészeti Gyűjteményben talált fotográfia szolgált, melyen egy férfi egy korsót tart a fején. Mivel szokatlan volt a képen szereplő tárgy és a férfi akt párosítása, ezért művészettörténeti előképeket kerestem. Az animáció ezen képtípusok mozdulatait köti össze, úgy, hogy a mozdulatsor végteleníthető.

A képtípusok jellemző mozdulatai a megjelenésük sorrendjében:

  • Szatír korsóval – Dionüszosz (dionüia) – Bacchus (bacchanália) - szatír korsóval
  • Korsó vizet vivő férfi mutatta meg az apostoloknak az utolsó
    vacsora helyszínét (Lukács 22:7-22:13)
  • Vízöntő
  • Vízárus
  • Férfi sörös/boros korsóval (17-18. századi flamand festészet)

A megvalósítás

A 280 képkockából álló rajz animációt a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola végzős évfolyamának diákjai készítették. A rajzórai keretek között zajló munka az élő modell mozdulatainak fényképezésével kezdődött, majd ezeket a fényképeket a diákok rajzolták át, hogy minden rajz egy-egy képkockát képezzen, melyet digitálisan feldolgoztunk és animációvá fűztünk. A munka során alkalmuk volt a diákoknak a technikai eszközök használatát összekapcsolni a szabadkézi aktrajzolás gyakorlatával, így az eredetileg is oktatási környezetben használt fotográfiát újra a rajzoktatás azóta jelentősen megváltozott környezetébe beemeltük.

A munkában részt vevő diákok:

Ács Boglárka, Bokor Dorottya, Fazakas Bálint, György Regina, Jakab Flóra, Jámbor Hajnalka, Jedlicska Gábor, Kis Kamilla, Kiss Timót Gergő, Mikus Dorina, Moldován Alíz, Nguyen Anh Tuan, Opolcsik Ivett, Pethő Anna, Schefcsik Mátyás, Szabó Hajnalka, Török Anna

https://prezi.com/wuhnqigfqgxe/rotoszkop-technika-a-neve-annak-az-eljarasnak-ami-annyira/


http://www.mke.hu/