HALMI ARTÚR
A magyar művészet örök tragikomikuma: a végtelen birodalom helyett adának néki egy kis ketrecet. Aki Halmi Artúr karrierjének magyarázatába kezd és eközben a sikerekben gazdag festőművész esélyeit, kvalitásait, eredményeit elfogulatlanul mérlegeli, nem hangsúlyozhatja eléggé, hogy e pálya csak külföldi milieuben lehetett ilyen egyenes, gyors és fáradság nélkül való. A képzőművészetek szerencsére nemzetköziek. Aligha akad manapság művelőjük, aki hosszabb-rövidebb időre ne látogatna el a gazdagabb kultúrákba, aki ne hozna magával egy hónapra, egy évre, itt ott egy életre való impressziót. (Ami természetesen mit sem változtat az egyéniség vagy akár a faj jellemvonásain.) Halmi Artúrt a jóakaró véletlen ifjúkorában sodorta ki a külföldre és megadatott néki, hogy művészi fejlődésének legjelentősebb éveit mindmáig: Münchenben, Parisban, Berlinben töltse el. Hogy ez utóbbi helyen e sorok írójával is megismerkedett, nem szabad elhallgatnom ; a személyes vonatkozás értteti meg e méltatásnak szokatlanul szigorú — vagy legalább is tartózkodó - hangját.
BISMARCK HERBERT HERCEG HALMI ARTÚR FESTMÉNYE
Halmi Artúr életének külső eseményeiről a Pallas Nagy Lexicona többet tud, mint én. Az 1894-ben megjelent H-betűs kötet ezeket írja róla : "Halmi Artúr Lajos genre- és arcképfestő született Budapesten, 1866 december 8-ikán. Eleinte zenész akart lenni, de amikor 1881-ben Munkácsy "Krisztus Pilátus előtt" című nagyszabású képét megismerte s látta azt az ünnepeltetést, melyben a mester országszerte részesült, más elhatározás támadt az ifjúban s beíratta magát a mintarajztanoda növendékei közé. Egy évet töltött itt, azután állami ösztöndíjjal Bécsbe ment, hol Griepenkerl, Eisenmenger és L'Allemand vezetése alatt kezdte meg komolyabb tanulmányait. Közben mellékesen még mindig foglalkozott a zenével s műveléséről csakis akkor mondott le egészen, midőn Benczúr Gyula tanácsára 1887-ben Münchenbe utazott s az ottani Akadémián a híres Löfftznek tett tanítványává Még mint akadémikus festette meg "Vizsgálat után" című genreképét, mely nevét szélesebb körökben is jóhangzásúvá tette. A jól festett karakterisztikus képet Munkácsy Mihály díjával tüntették ki s egyúttal megvásárolták a Nemzeti Múzeum gyűjteménye számára. Halmi a Munkácsy-díjjal utazott Parisba, hol nagy tevékenységet fejtett ki s a mesternek a "Honfoglalás" megfestésénél is munkatársa volt. A fiatal művész rövid pályája alatt is több kitüntetésben részesült: Parisban egyik műve mention honorablet, Bécsben pedig aranyérmet kapott. Nagyobb festményei közül a "Titkos esküvő" a budai várpalota képtárában látható". Időközben, 1894 óta, a "fiatal művész" is öregebb lett egy évtizeddel és a lexicon pótkötetének fáradhatatlanul gyűjtötte az anyagot: párisi bronz-érem, antwerpeni nagy első érem, budapesti milléniumi nagy érem... És, hogy az utolsó diadaláról is beszámoljak, Bismarck hercegéknél átvette Lenbach Ferenc — a családi festő - - örökét.
Művészi biográfiája három fejezetből áll: a genre-festő ; a rajzoló ; a portraitista.
MAUSI HALMI ARTÚR FESTMÉNYE
Sehol sem bírta az irodalom annyira függővé tenni, annyira befolyásolni és önnön céljaitól elterelni a képzőművészetet, mint éppen a genreképben. Ezek az akvarell-elbeszélések, ezek a novellák olajban lemondanak a vonalak és a színek festői hatásairól: az ecsettel előadott történet emberi vonatkozásait hangsúlyozzák. Különösen a drámai felvonásvégeket kedvelik ; a hatásos és tetszetős jeleneteket, amelyeknél a nagyérdemű publikum meghatottan találgatja a szereplők érdekes múltját, titokzatos jövőjét. Csodálatos, de úgy van : e genre-képekben, a melyek teljes színpadi felszereléssel dolgoznak, a melyekhez az emberi fogalmak és ítéletek, az emberi agy okot és okozatot tisztelő törvényei oly közel esnek, ritkábban nyilvánul meg egy festőművész világfelfogása, mint a tájképben vagy akar a portrait-ben. Halmi ízlését dicséri, hogy a Sturm- ésDrang-periodus-ban is elkerülte az u. n. nagy összeütközéseket, hogy genreképeibe sem a léha bohózat, sem a könyfacsaró Rührstück elemeit nem vitte bele. Apró, köznapi esetek érdekelték, kis tragédiáknak kis megoldásai. Ozsonna a cukrászboltban a jól sikerült vizsga után; az első zongoralecke, amelynek borzalmas gyönyöreitől egyaránt retteg tanítónő és tanítvány; esküvő egy csendes kápolnában, amelynél közönség nincs jelen. Kiváló íróművész legyen, akinek mondanak még valamit e témák, aki tud még e témák kapcsán valamit mondani nekünk. Halmi megtalálta a nehéz helyzet egyszerű megoldását: mialatt az apró-cseprő életmozzanatokat előadta, elhalványította - - szinte munka közben — az anekdota-szerű alapot és észrevette, megragadta a mindennapi történet ezerféle fény- és szín-problémáit. A cukrászbolt levegője e perctől kezdve jobban érdekelte, mint a vizsga, a siker, a kitüntetés; a gyermeklélek kiesiny hullámzásainál a gyermek ruhájának színe erősebben izgatta. A mi jól volt, okosan volt így.
MISS GERALDINE FARRAR HALMI ARTÚR FESTMÉNYE
FRIEDL HALMI ARTÚR FESTMÉNYE
DR. GEORG HIRTH ARCKEPE HALMI ARTÚR FESTMÉNYE
A világot már most csak színekben látja.. Egy bizonyos, majdnem tudatos egyoldalúságfó - az erős temperamentumoknak és a mértéktelenül önfejű embereknek e közös tulajdonsága -- irányítja további palvajat. A kolorit iránt való uralkodó érzés teszi illusztrátori működését is érdekessé. Évekig volt a müncheni "Jugend" egyik legszorgalmasabb munkatársa. Aki e művészi folyóirat régebbi köteteiben lapoz: rögtön észreveszi, hogy Halmit a puszta rajz szemmellathatóan untatja. Még ahol nincs egyéb szín a rendelkezésére, mint a fekete és fehér, még ott is ez ellentét fény-sajátosságait kutatja, mint pl. "Ein hübsches Dutzend" című rajzában. A báli hangulat visszaadásához nem nélkülözheti - - mily jellemző tünet ! - - a vörös frakkot, és igazán elemében csak ott van, ahol megdöntheti a rajz természetes korlátait, ahol tobzódhat a müncheni karnevál zajos szín-szimfóniáiban. "Freut Euch des Lebens - - so lange noch die Jugend blüht!": ez a mottó áll legsajátosabb rajza alatt. ("Jugend", 1897, 8. sz.) A milieu-teória általánosságban bármenynyire is... teória csak, vagyis következetes és szűkkeblű hangsúlyozása egyetlen szempontnak a millió egyéb lehetőség rovására: Halmi Artúrról bizonyos, hogy e törvény uralma alól nem tud szabadulni. A környezet domináló hatását nem holmi elvontságok alapján állítom ilyen határozottan, hanem visszaemlékezem — még pedig valami furcsa meghatottsággal emlékezem vissza - - a Hamburgban együtt töltött napokra, a mikor Halmi, aki a Bismarck-családdal való összeköttetése révén sokat időzött e helyen, megmutatta nekem, idegennek, a kikötővárost. Nemcsak az előkelő Jungfernstieg-et, nemcsak a gazdag villanegyedet, hanem főleg és elsősorban a régi Hamburg rejtett szépségeit. Elhagyott utcák ócska házaiba kalauzolt; negyedórákig eljárt alacsony, keskeny folyosókon keresztül-kasul, hogy egy festői párkányt vagy ablakot újra megtaláljon. És minden szavában, minden mozdulatában benne volt: miket lehetne produkálni itt!
BISMARCK OTTÓ HERCEG - - FRIEDL HALMI ARTÚR FESTMÉNYEI
A berlini milieu kevésbbé szerencsés. A nagyságával, a méreteivel imponál, nem a stílusával. A kisebb német városok a múlt művészetéről regélnek, - - a főváros a jövő művészietlen forgalma felé jelöli az utat. Hamburgban a Rathaus a legszebb épület, Nürnbergben egy templom : Berlinben a Wertheim-féle árúház. E túlságosan józan környezethez járult még az is, hogy Halmi áttért az arcképfestésre. Ez a műfaj, úgy érzem, nem az igazi terrénuma. A sikereket, amelyeket ezen a téren is elért, nagyrészt annak tulajdonítom, hogy mestere a festés technikájának, meg hogy fogyatkozásait is érdemnek tekintik sokan. .A portrait-nál azonban a színproblémák egyeduralma végzetes lehet. Halminak az emberi szem - hogy banalitással érttessem meg magam - nem a lélek tükre, hanem egy érdekes színfolt. Nem pszichologizál sokat, nem akar emberi karaktereket a vásznon megrögzíteni : az emberben is elsősorban a színeket látja. Az ő témája a külső megjelenés, --és így nem csoda, hogy több szép asszonyt festett meg, mint jelentős férfit, hogy a színgazdag női toilettet jobban szereti, mint az unalmas fekete kabátot.
A fejlődése ilymód kétféle lehet. Vagy eltolódik az érdeklődése, elmélyed a színfoltokból álló ember igazibb stúdiumába (és hogy ez csak rajta múlik, az atelier-jében tucatszámra heverő vázlatok, tanulmányok eléggé igazolják). Vagy megmarad a maga pompázó színeinél és megkeresi hozzájuk az alkalmas, az igazi témákat.
RÓBERT JENŐ
ZONGORA-ÓRA HALMI ARTÚR OLAJFESTMÉNYE
ARCKÉPTANULMÁNYOK HALMI ARTÚR FESTMÉNYEI
|