bezárás

David Wilkinson

Emlékmű/Negatív/Pozitív/Szökőkút

Megnyitó: 2004. szeptember 10-én, pénteken 18 órakor.
Megtekinthető: 2004. október 13-ig, vasárnap kivételével 10-18 óra között.
Helyszín: DOROTTYA GALÉRIA, H-1051 Budapest, Dorottya u. 8.

David Wilkinson londoni képzőművész jelenleg Budapesten él és dolgozik, önálló kiállítása a budapesti Építészet Hónapja rendezvény-sorozat keretében kerül megrendezésre. A művész Budapest utcáin sétálva talált olyan épületekre, melyek a második világháború és az 1956-os forradalom alatt keletkezett golyó lyukakkal vannak borítva. Mondhatnánk sebzett, lyukasztott, sebesült épületek ezek, az építészetet emberi testként, illetve a testet szolgáló, azt körülvevő szobrászatként értelmezve. Az épületek emlékek gyűjteményei is, az utcák, a terek nevei a múlt történelmi alakjaira és eseményeire emlékeztetnek. Wilkinson a vakolatban, téglában keletkezett golyó lyukakat olyan támpontoknak tekinti, melyek egyfajta térképet alkotnak a térben, az urbánus tájképen. Alapvetően bármely tájkép, bármely építészeti tér, legyen az vidéken vagy a városban, a múlt élő reprezentációja. Ahol a táj ezen maradványai eltűnnek, az emlékezetből is kitörlődnek.
A Dorottya Galériában bemutatásra kerülő Emlékmű/Negatív/Pozitív/Szökőkút című munka egy képzeletbeli köztéri szobor működő makettje, a golyónyomok negatívjainak pozitív öntvényeiből felépülő szimbolikus szökőkút. Ezt egészítik ki a művész által végzett kutatás dokumentációi, fotók, szövegek, rajzok sorozata. Felismerhető és megkerülhetetlen David Wilkinson e munkája és Callmeyer Ferencnek a Kossuth téren található szobra közti párhuzam. Callmeyer Ferenc maga is jelen volt, és a tömeggel együtt menekült az árkádok alá az 1956-os Kossuth téri lövések elől - így műve az események, a megélt érzések és félelmek helyének állít emléket. David Wilkinsont nem háborús emlékmű készítése foglalkoztatja, hanem sokkal inkább a múlt újragondolása, az emlékezés funkciói és az, hogy hogyan lehet ezekre az emlékezésekre utalni ma. Tervezett művével, a konkrét emlék-nyomokból kiindulva, ám formanyelvében attól elszakadva, a tágabb értelemben vett hatalom, hatalmi vágy, függőség problémakörének megközelítésére tesz kísérletet.

Hírek

Dóra Maurer kiállítása a Tate Galériában

2019. augustus: 5- 2020. július 5.

2019. augusztus 15.

KŐ / PAPÍR / FRESKÓ

Magyar képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítás
meghívó / előadói nap: 2019.június 21. péntek
megtekinthető: 2019. 06. 21. – 09. 01.

2019. június 11.

PÁRIZS – PARIS! – „Ha a hajnal szárnyaira kelnék” (Zsoltárok 139,9)

Helyszín: A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Gyűjteményének Bibliamúzeuma

2019. május 06.