bezárás

Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola szeminárium

Milyen szerepet játszhat egy művészeti intézmény a mai átalakuló kulturális térben? Milyen lehetséges stratégiákon keresztül kapcsolhatók össze a kortárs művészeti termelés helyszínei és a társadalmi tér?
Mit taníthat nekünk a stand-up comedy és a monológ művészete, és hogyan kapcsolódik az intézményi gyakorlathoz a "szabályok megszegése" és az "engedetlenség" fogalma?

>>>>>

A tranzit.hu által kezdeményezett Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola decemberi szemináriumát Chus Martínez spanyol kurátor, a Frankfurter Kunstverein igazgatója és Dora García spanyol művész vezeti.
Az előadók az intézményt nem csak a kortárs képzőművészet bemutatásának és megvitatásának helyszíneként, hanem értelmezésre szoruló összetett társadalmi helyzetként vizsgálják. Vita kialakulásának reményében olyan provokatív témákat vonnak be a vizsgálatba, mint a kiállítás-rendezés és a szabályok megszegése, egy intézmény rezidencia programja, mint egy hely elfoglalása, az írás, mint eszköz, közepes méretű intézmények és projektek versus a múzeum vagy "kunsthalle".

Vitaindító - A monológ művészete
"A kultúrának, mint a szórakoztatóipar új formájának terjeszkedése átalakította a teret, amelyben a művészek és a kurátorok működnek. Ha a kultúrpolitika jellemzőinek figyelmen kívül hagyásával dolgozunk, azt kockáztatjuk, hogy olyanok leszünk, mint a családi vállalkozásban üzemeltetett bolt a szupermarket szomszédságában. Értelmetlen ugyanazért a társadalmi térért versengeni, mint a szupermarket? Egyértelműen más térre van szükségünk, új kulturális ökológiára. Ugyanakkor annyira saját kis sarkunk védelmezésével vagyunk elfoglalva, hogy alig marad energiánk a nagy tett véghez vitelére. Ezért azt javasoljuk, hogy vessünk egy pillantást a stand-up comedy ipar egyik nagy mesterére. Egy estéről estére előadott monológ az ehhez nem szokott fülekre is hatással van?

Lenny Bruce
Lenny Bruce-t, a stand-up comedy Jézus Krisztusát - aki ellen kompromisszumokat nem ismerő szövegeinek provokatív, merész és őszinte (ellenségei szemében obszcén) jellege miatt, a politikai korrektséghez, az illemszabályokhoz és a konvenciókhoz való alkalmazkodás teljes visszautasítása, valamint az 1960-as évek radikális ellenkultúrája iránt érzett kölcsönös empátiája miatt 1961-től az 1966-ban bekövetkezett haláláig eljárás folyt - a művész és a közönség közötti bonyolult kapcsolat esettanulmányaként mutatjuk be. A stand-up művész, aki az 1960-as években olyan mondatokkal kezdte monológjait, mint "Lehugyozlak benneteket!" (amire a közönsége éljenzéssel és tapsviharral válaszolt), vagy "Minden 20 év alattinak és 40 év felettinek meg fogom tiltani a belépést az előadásaimra", vagy "Nem tudok 60 év feletti közönséghez beszélni. Az egyetlen dolog, amit mondani tudnék bárkinek, aki elmúlt 60, hogy "Köszönöm, nem! Már ettem"?", vagy - és ez az utolsó idézet - "Tudom, hogy egy beépített zsidó zsarut rejtettek a közönség soraiba, hogy megtudják, obszcén vagyok-e, amikor jiddisül beszélek", mint mondtuk, a művész és célcsoportja közötti visszacsatolás összetettségének jó példája.
Az intézmény (a cenzúra, a kormány, a média, a rendőrség formájában), a művész (Lenny) és a közönség (egyértelműen megosztva a lojálisok, a hitetlenkedők és a felháborodottak között) közötti törés egyszerűen lefordítható napjaink intézmény kritikai tájképére. Terveink szerint ezt fogjuk tenni, miközben Lenny legjellemzőbb és legszellemesebb monológjai közül néhányhoz magyarázatot is főzünk."

A szeminárium időpontja: 2007. december 14-16.

A szemináriumra 2007. december 5-ig lehet jelentkezni angol nyelvű motivációs levéllel az címen.
A szemináriumon való részvétel ingyenes.

Chus Martínez
Kurátor és kritikus, 2006-tól a Frankfurter Kunstverein igazgatója. 2002 és 2005 között a bilbaoi Sala Rekalde művészeti igazgatója, emellett 2001 és 2003 között a barcelonai "La Caixa Foundation" project room-jának kurátora. Több kiadvány és folyóirat, például az Afterall szerzője, és a 2008-as Carnegie International tanácsadó testületének tagja.
A közelmúltban a Frankfurter Kunstverein-ban a következő kiállítások kurátora volt: Gardar Eide Einarsson- South of Heaven, 2007. július-szeptember; Pensée Sauvage: On Freedom, 2007. május-július; Whenener it starts, it is the right time, 2007. március-április.

Dora García
Spanyol művész, jelenleg Brüsszelben él. Film- és video- és preformanszművész. Az utóbbi években többek között részt vett a Münster Sculpture Projetcs-ben, a FID Marseille és a Rotterdami Filmfesztiválon, és több projekten is dolgozott a GfZK-val (Lipcse), a Macba-val (Barcelona), és a Les Laboratoires d'Aubervilliers-vel (Párizs).
www.doragarcia.net

A tranzit.hu az Erste Bank Csoport kortárs képzőművészetet támogató programja.

Hírek

Élő Gyűjtemény

Magyar Nemzeti Galéria B, C, D épület
2019. október 17. - 2020. január 26.

2020. január 16.

Kortárs festmények a pesti utcán: 25 magyar mű köztéri plakáthelyeken

Mától a hónap végéig huszonöt kortárs magyar képzőművész munkája látható közterületi plakáthelyeken, Budapesten.

2020. január 16.

Mattis Teutsch − Avantgárd és konstruktív realizmus

Megnyitó: 2020. január 24., 18:00
Helyszín: Kassák Múzeum
Megtekinthető: 2020. május 3-ig

2020. január 16.

ÉLEN JÁRUNK – Gajzágó Donáta

Megnyitó: 2020. január 15., 19:00
Helyszín: Galeri Ffrindiau
Megtekinthető: 2020. február 7.-ig

2020. január 14.

ROMANTIKUS TÁJ ÉGŐ HÁZZAL – Szurcsik József

Megnyitó: 2020. január 22. 18:00
Helyszín: B32 Galéria
Megtekinthető: 2020. január 22.–február 14.

2020. január 14.

Zalavári András: A mélység egy másik szélesség

Megnyitó: 2020. január 21. 18 óra
Helyszín:
Látogatható: 2020. január 22. - február 14.

2020. január 13.

Trapp Dominika: „Ne tegyétek reám…” | ‘Don’t lay him on me…’

Megnyitó | opening: 2020/01/17, 19:00
Helyszín: Trafó Galéria

Látogatható: 2020/01/18 - 03/01

2020. január 13.

Emlékdudor - Asztalos Zsolt előadása

2020. január 22., szerda / 19.00 / Főfotó

2020. január 13.

Herczeg Klára-díj 2019

Megnyitó: 2020. január 22. 18:00
Helyszín: FKSE
Megtekinthető: 2020. január 23 - február 2.

2020. január 13.

Szabó Dezső fotókönyve ezüstérmes lett Japánban

Szabó Dezső Darkroom című albuma ezüstérmet nyert a rangos Tokyo International Foto Awards-on.

2020. január 13.

Csinos és önállótlan teremtmények? Mary Wollstonecraft HOM AGE

Megnyitó: 2020. január 17. péntek 19 óra
Helyszín: ISBN könyv+galéria
Megtekinthető: 2020. január 17-31.

2020. január 13.

Tanult Tehetetlenség - Alkotói közösségek és emberi játszmák

2020. január 21., 19:00–20:30
Auróra

2020. január 12.

Szabó Dezső: Üres képek / Empty Images

Megnyitó: január 14., 18:00
Helyszín: Vintage Galéria
Megtekinthető: február 28-ig

2020. január 12.

Az OFF-Biennále Budapest bemutatja: LEVEGŐT!

Megnyitó: 2020. április 24., 19:00
Helyszín: OFF-Biennále Budapest
Megtekinthető: 2020. április 24. – május 31.

2020. január 10.

Tigris a múzeumban 05 – Nemzet és varázslás

Megnyitó: 2020. január 20., 18:00
Helyszín: Lumen Kávézó

2020. január 10.