bezárás

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása 2017. szeptember 29-én, pénteken 17.00 órakor nyílik a Miskolci Galéria Rákóczi-házában.

A kiállítást Hajdu István szerkesztő, műkritikus, a kiállítás kurátora nyitja meg.

Megtekinthető: 2017. szeptember 30. - 2017. október 28.

Részlet Hajdu István katalógus bevezetőjéből:

“Turbulencia, örvény, káosz, rend. Fluxus-fluktuáció. A fluktuáció, az egyenletes folyamat (mondjuk, az élet) időről-időre káoszba fordul, korról-korra örvénylésbe csap, s a káosz és az örvény megmagyarázza önmagát, másképpen fogalmazva, képet és kommentárt „közöl” az életről magáról, miközben hatással, erővel, dinamikával tölti föl a folyamatot, a következő örvény, turbulencia paroxizmusát. Mindez a művészet metaforája is lehet; a művészet talán nem más, mint a káosz megfogalmazása, szabályok közé kényszerítése, hogy abban, vagyis a regulában „fluktuálódva” ismét és csak azért is kitörhessen belőle, és önálló turbulenciákat gerjesztve újjá születhessen, mintegy önmagát is zavarba ejtve, egyszersmind lassan hullámzó, idő- és térbeli folyamatot képezzen. (…) 
Olybá is vehetjük, hogy a festő a festészet fölé akart repíteni bennünket, képeit következésképpen lássuk érzéki festészetelméleti és történeti kommentárok gyanánt. Amennyiben így teszünk, akkor érdekes, valamint egyszerre magasztos és ironikus megállapításokhoz érkezhetünk, s Braun András akár így akarta, akár nem, mélyreható konzekvenciákhoz férkőzhetünk közel. Ha az alaptörténetet csak annyiba vesszük, hogy Malevics a fehéren fehér, fehéren fekete és feketén fekete festményeivel 1912 és 1917 között eljutott a megszüntetett, más szempontból az univerzumba kiterjesztett, meditációs objektumként „funkcionáló” festmény ideájáig és tovább, ha Marcel Duchamp a festmény materialitásának megszüntetésétől eljutott a megszüntetett festmény megmozdításáig, s rotoreliefjeivel egyebek mellett a látvány követhetetlenségéig űzte magát a látványt, akkor ennek a szűk perspektívába kényszerített útnak mifelénk eső végén Braun András –  az ezerkilencszázhatvanas évek pszichedelikus festészetének és az op-artnak a képviselőivel, elsősorban Bridget Riley-val, valamint másokkal együtt  –  arra törekedett, és tegyük hozzá azonnal, sikerrel is abszolválta célját, hogy elérjen a zavarba ejtő, a homályba hullajtó, az öntükröző (végüs is: mis en abyme) festmény eszméjéig és gyakorlatáig. Festményei ugyanis klasszikus eszközökkel és anyagokkal, klasszikus formában – de legalábbis a 20. századi konvenciókat tiszteletben tartó módon – feszülnek a néző szeme elé, hogy ott egy már korábban rögzített interferenciát tovább bonyolítsanak, s egy újabb hullámtörést idézzenek elő, már nem a képen, hanem a kép síkja és a néző recehártyája között. Vagyis csapdába csalva a befogadásra (a kép nemes és harmonikus érzelmeket keltő „üzenetére”) vágyó receptorokat, arra kényszerítsék őket, hogy függesszék fel, rosszabb esetben szüntessék be a régóta óhajtott processzust; csukódjék be a szem, feszüljön héj a festett világgal szemben. 
Braun András szándéka ugyanis – ha jól értem – a logikusan felépített, de megzavartnak tetsző, a felelősen összekevert látvány és a látvány befogadásának zavara között keletkező ellentmondás, paradoxon, másképpen fogalmazva, egyfajta hatványozott interferencia megfogalmazásának és ábrázolásának akaratán alapult, s ezt nagyon is józan, sőt fontos indítéknak látom. Már csak azért is, mert a képek a látszat ellenére végeredményben mélyen realista illusztrációi sokszor tapasztalt, de szinte sohasem látott-észrevett objektív optikai helyzeteknek, optokinetikai banalitásoknak, amelyek, s ez a sors iróniája, semmi más ellen nem dolgoznak oly hatékonyan, mint éppen a percepció ellen. Mintha a színlátás hibáit vizsgáló Ishihara-táblák persziflázsát „dramatizálná” vizuális tragikomédiává, máskor a láthatás nehézségeit fogalmazta látványosan: fésűs technikával megfestett kör- és hullámformái például optikai csapdákat állítanak a nézőnek, aki virtuális mozgásban látja az egy-egy pillanatra egész konstrukcióvá összeálló elemeket, hogy azonnal konstatálhassa szétesésüket is.”

www.braunandras.com


Szabics Ágnes fotója 2007-ben a Miskolci Galéria udvarán készült
a Diszkréció című Művésztelep beszámoló kiállításának megnyitóján.

Hírek

Jakatics - Szabó Veronika: Másik dimenzió

2018. augusztus 1., 18:00–20:00
Esernyős - Óbudai Kulturális, Turisztikai és Információs Pont

2018. július 12.

Kettős / NÁDAS Alexandra és NAGY Gábor

2018. 07. 27., 28., 29., 11:00
Fuga - Budapesti Építészeti Központ
2018. 07. 27. – 2018. 09. 03.

2018. július 12.

Fotográfia és irodalom konferencia

Időpont: 2018. október 25., 10:00 / 2018. október 26., 16:00
Helyszín: Mai Manó Ház

2018. július 11.

Lakner László / Áttekintés / Monochromia / válogatott művek

Megnyitó: 2018. július 7. 11:00
Helyszín: Művészetek Háza Veszprém/Modern Képtár - Vass László Gyűjtemény,
Megtekinthető 2018. október 27-ig.

2018. július 07.

Előd Ágnes: DRÓNOS SZOBROK

Megnyitó: 2018. szeptember 4. 18:00
Helyszín: Óbudai Társaskör Galéria
Megtekinthető: 2018. szeptember 5- 30.

2018. július 07.

Csernátony Lukács László: BURN, Barbie, BURN!

Megnyitó: 2018. 07.04. 18:00
Helyszín:
Blitz Galeria
Megtekinthető: 2018. július 4. – július 21.

 

2018. július 02.

confuseless

Megnyitó: 2018. július 5., 19:00
Helyszín: Art+Text Budapest
Megtekinthető: 2018. július 6 - augusztus 3.

2018. július 02.

Entrée V4 edition in Pécs

2018. 06. 29 - 07. 19.
Nick Gallery

2018. július 02.

Vernissage: Gróf Ferenc: "or firing of a red star alert"

2018. július 5., 19.00
Acb Attachment

2018. június 30.

Vernissage: Hullám, háló, homok

2018. július 5., 19.00
ACB Galéria

2018. június 30.

A VÁROS METAFIZIKÁJA - Metaphysics of the city

Megnyitó: július 6., 18.00
Helyszín: Platán Galéria
Megtekinthető: júli 24-ig

2018. június 30.

FEHÉRVÁR SZALON 2018 • A barokk jegyében

Megnyitó: 2018. június 27., 18:00
Helyszín: Szent István Királyi Múzeum
Megtekinthető: 2018. június 28 - szeptember 23.

2018. június 27.

Fülöp Gergő: SUNSHINE

2018. július 1- 31.
@kavics

2018. június 25.

Aranyfényben - Fekete Géza

Megnyitó: 2018. június 28., 18:00
Helyszín: Hegyvidék Galéria

Megtekinthető: 2018. június 28. – július 20.

2018. június 22.

The Fun Never Sets

Megnyitó: 2018. június 25, 18:00
Helyszín: Trapéz
Megtekinthető: 2018. július 31-ig

2018. június 20.