bezárás

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása 2017. szeptember 29-én, pénteken 17.00 órakor nyílik a Miskolci Galéria Rákóczi-házában.

A kiállítást Hajdu István szerkesztő, műkritikus, a kiállítás kurátora nyitja meg.

Megtekinthető: 2017. szeptember 30. - 2017. október 28.

Részlet Hajdu István katalógus bevezetőjéből:

“Turbulencia, örvény, káosz, rend. Fluxus-fluktuáció. A fluktuáció, az egyenletes folyamat (mondjuk, az élet) időről-időre káoszba fordul, korról-korra örvénylésbe csap, s a káosz és az örvény megmagyarázza önmagát, másképpen fogalmazva, képet és kommentárt „közöl” az életről magáról, miközben hatással, erővel, dinamikával tölti föl a folyamatot, a következő örvény, turbulencia paroxizmusát. Mindez a művészet metaforája is lehet; a művészet talán nem más, mint a káosz megfogalmazása, szabályok közé kényszerítése, hogy abban, vagyis a regulában „fluktuálódva” ismét és csak azért is kitörhessen belőle, és önálló turbulenciákat gerjesztve újjá születhessen, mintegy önmagát is zavarba ejtve, egyszersmind lassan hullámzó, idő- és térbeli folyamatot képezzen. (…) 
Olybá is vehetjük, hogy a festő a festészet fölé akart repíteni bennünket, képeit következésképpen lássuk érzéki festészetelméleti és történeti kommentárok gyanánt. Amennyiben így teszünk, akkor érdekes, valamint egyszerre magasztos és ironikus megállapításokhoz érkezhetünk, s Braun András akár így akarta, akár nem, mélyreható konzekvenciákhoz férkőzhetünk közel. Ha az alaptörténetet csak annyiba vesszük, hogy Malevics a fehéren fehér, fehéren fekete és feketén fekete festményeivel 1912 és 1917 között eljutott a megszüntetett, más szempontból az univerzumba kiterjesztett, meditációs objektumként „funkcionáló” festmény ideájáig és tovább, ha Marcel Duchamp a festmény materialitásának megszüntetésétől eljutott a megszüntetett festmény megmozdításáig, s rotoreliefjeivel egyebek mellett a látvány követhetetlenségéig űzte magát a látványt, akkor ennek a szűk perspektívába kényszerített útnak mifelénk eső végén Braun András –  az ezerkilencszázhatvanas évek pszichedelikus festészetének és az op-artnak a képviselőivel, elsősorban Bridget Riley-val, valamint másokkal együtt  –  arra törekedett, és tegyük hozzá azonnal, sikerrel is abszolválta célját, hogy elérjen a zavarba ejtő, a homályba hullajtó, az öntükröző (végüs is: mis en abyme) festmény eszméjéig és gyakorlatáig. Festményei ugyanis klasszikus eszközökkel és anyagokkal, klasszikus formában – de legalábbis a 20. századi konvenciókat tiszteletben tartó módon – feszülnek a néző szeme elé, hogy ott egy már korábban rögzített interferenciát tovább bonyolítsanak, s egy újabb hullámtörést idézzenek elő, már nem a képen, hanem a kép síkja és a néző recehártyája között. Vagyis csapdába csalva a befogadásra (a kép nemes és harmonikus érzelmeket keltő „üzenetére”) vágyó receptorokat, arra kényszerítsék őket, hogy függesszék fel, rosszabb esetben szüntessék be a régóta óhajtott processzust; csukódjék be a szem, feszüljön héj a festett világgal szemben. 
Braun András szándéka ugyanis – ha jól értem – a logikusan felépített, de megzavartnak tetsző, a felelősen összekevert látvány és a látvány befogadásának zavara között keletkező ellentmondás, paradoxon, másképpen fogalmazva, egyfajta hatványozott interferencia megfogalmazásának és ábrázolásának akaratán alapult, s ezt nagyon is józan, sőt fontos indítéknak látom. Már csak azért is, mert a képek a látszat ellenére végeredményben mélyen realista illusztrációi sokszor tapasztalt, de szinte sohasem látott-észrevett objektív optikai helyzeteknek, optokinetikai banalitásoknak, amelyek, s ez a sors iróniája, semmi más ellen nem dolgoznak oly hatékonyan, mint éppen a percepció ellen. Mintha a színlátás hibáit vizsgáló Ishihara-táblák persziflázsát „dramatizálná” vizuális tragikomédiává, máskor a láthatás nehézségeit fogalmazta látványosan: fésűs technikával megfestett kör- és hullámformái például optikai csapdákat állítanak a nézőnek, aki virtuális mozgásban látja az egy-egy pillanatra egész konstrukcióvá összeálló elemeket, hogy azonnal konstatálhassa szétesésüket is.”

www.braunandras.com


Szabics Ágnes fotója 2007-ben a Miskolci Galéria udvarán készült
a Diszkréció című Művésztelep beszámoló kiállításának megnyitóján.

Hírek

Kőnig Frigyes nemzetközi konferencián Drezdában

Kőnig Frigyes professzor a művészeti anatómia oktatásáról szóló nemzetközi konferencián vett részt Drezdában

2017. november 21.

Varga Ádám: NEUTRÁLIS

Megnyitó: 2017. 11. 23. 19:00
Helyszín: MŰTŐ
Megtekinthető: 2017. 11. 24- 30.

 

2017. november 20.

Rektori Közlemény

Prof. Csanádi Judit rektor közleménye az Egyetem használatába került új épületről és az etikai ügyekről.

2017. november 17.

TALÁLT GEOMETRIA

Megnyitó: 2017. november 22.-én, 19h
Helyszín: VASARELY MÚZEUM
Megtekinthető: 2017. november 22. - 2018. március 1.

2017. november 15.

It's Always Tea-Time

Megnyitó: 2017. november 8. 17:00
Helyszín: Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2017. november 8. - december 20.

2017. november 04.

PINCZEHELYI SÁNDOR: Most már bármi megtörténhet*

Megnyitó: 2017. november 8-án
Helyszín: B32 Galéria
Megtekinthető: 2017. november 30-ig

2017. november 02.

Szíj Kamilla: FEHÉR LYUK

Megnyitó: 2017. nov. 3-án, 18.30
Helyszín: Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros
Megtekinthető: 2017. nov. 3. - dec. 8.

2017. október 24.

Jakucs János: ÉRZÉKELÉS HATÁRÁN

Megnyitó: 2017. október 23. 13h
Helyszín: Városi Galéria (Zsinagóga), Mezőtúr
Megtekinthetző: 2017. december 9-ig

2017. október 10.

Kiss Botond: LÉPŐKÖVEK

Megnyitó: 2017. október 27., 19h
Helyszín: TAT Galéria
Megtekinthető: 2017. december 3-ig

2017. október 10.

MOLNÁR ZSOLT: Agro scenario

Megnyitó: 2017. október 6., 19h
Helyszín: Paksi Képtár
Megtekinthető: 2017. október 7. – 2018. január 14.

2017. október 03.

Kőnig Frigyes a "PERSONAL STRUCTURES – open borders" nemzetközi kiállításon Velencében

A GAA Alapítvány által a Velencei Biennáléval egyidőben három helyszínen bemutatott kiállítás a világ közel 300 művészének munkáiból válogat.
Helyszín: Palazzo Bembo, Velence
Megtekinthető: 2017. szeptember 31-ig
 

2017. május 15.

Szent László grafikai arcrekonstrukció ‒ A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti Anatómia és Rajz Tanszékének kiállítása

Megnyitó: 2017. május 12., 17h
Helyszín: Egyházmegyei incstár és Könyvtár, Győr
Megtekinthető: 2017. december 31-ig

2017. május 11.