bezárás

Képzőművészet-elmélet Tanszék

2018-as diplomaprojekt


GENIUS LOCI – a hely szelleme

Webprojekt bemutató

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diploma-projektje.

Időpont: 2018.06.15. (péntek) 18:00
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 1062 Andrássy út 69-71. Hátsó udvar

Kurátorok: Ádám Alexandra, Baranyi Dóra, Huszka Csilla, Rogovszky Máté, Sárdi Orsolya, Tahon Zsanna, Tóth Rebeka, Vida Fruzsina

Közreműködők: Jeneses Ádám, Kovács Gyula, Langh Róbert

Témavezető: Lázár Eszter

Grafika: Király Péter, Kolonusz János

///

Hogyan kerül egyazon kiállításba egy Velázquez másolat, egy 19. században készült évtizedekig befalazott növényornamentikájú falfülke szekkó, vagy egy ma már tanszéki fiókban porosodó művészettörténeti diaképeket felhasználó kortárs installáció? Valamint hogyan kapcsolódik mindezekhez egy 1 négyzetméternyi lecsiszolt padlófelület?

A közös nevező a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet végzős alapszakos hallgatóinak kutatási témája, ami egyúttal egy virtuális kiállítás helyszíne is: az Andrássy úti Magyar Képzőművészeti Egyetem több mint 150 éves épülete. A nagy múltú tanintézményt 1871-ben alapították Országos Magyar Királyi Mintarajztanoda és Rajztanárképezde néven. Az Andrássy út 71. szám alatti Mintarajziskola és a szomszédos telekre 1877-ben közadakozásból épült Régi Műcsarnok története és épülete nem sokkal később összekapcsolódott, a felsőfokú művészetoktatás központi helyszínévé vált. 1908-tól Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskola, később a Magyar Képzőművészeti Főiskola nevet viselte, mai hivatalos elnevezése Magyar Képzőművészeti Egyetem.

Az intézmény történetének másfél évszázados időszakát archív írott dokumentumok és fotók, valamint a művészhallgatók, az oktatók, a munkatársak visszaemlékezései segítségével ismerhetjük meg. Mindezekhez kapcsolódnak az épület műhelyei, műtermei, folyosói, az időszakosan elhelyezett installációk, valamint olyan kortárs munkák is, amelyeket a hazai művészetoktatás körülményei, dilemmái, vagy akár annak impozáns, bár mára kissé megfáradt neoreneszánsz épülete inspirált.

A Genius Loci / a hely szelleme egy virtuális intézménytörténeti kiállítás, amelyben nem teszünk különbséget főművek és tanulmányok, ismert szerzők és névtelen alkotók között, mert a Magyar Képzőművészeti Egyetem történetének kevésbé idézett momentumai számunkra ugyanolyan fontosak, mint az ismert adatok. A tematikus válogatás szempontjait nem egy adott művészgeneráció határozza meg, nincsenek műfaji- és stíluskritériumok. A bemutatásra kerülő 19. századi művek, architekturális részletek és kortárs munkák mellett hallgatók és oktatók mesélnek a műemléki épületről, az egyetem különleges gyűjteményeiről, valamint személyes élményeikről.

A virtuális kiállításon az Intermédia Tanszék hallgatói, Kovács Gyula és Jeneses Ádám segítségével, valamint elhivatott művészoktatójuk Langh Róbert közreműködésével az egyetem 6535 nm2-nyi területét egy 360°-os látószögű, 2.5D térben rendeztük be.

A projekt keretében létrehozott kiállítást egy intézménytörténeti kutatás demójának képzeljük el, ami a teljesség igénye nélkül szeretné felhívni a figyelmet a különböző jellegű intézménytörténeti kutatások fontosságára, valamint aktualitására. Kísérletünkkel ugyanakkor szeretnénk hangsúlyozni azt is, hogy a művészetoktatás múltját és jelenét nem lehet kizárólag egy konkrét fizikai térbe ágyazni, és, hogy az intézményes felsőfokú művészetoktatás története sokkal komplexebb, mint egy-egy képfelirat és műleírás.

///

A projekt megvalósulásában nyújtott támogatásért külön köszönet Jeneses Ádámnak, Kovács Gyulának és Langh Róbertnek az Intermédia Tanszékről, Góczán Andrásnak és Sebők Györgynek a Long Music Production-től, valamint interjúalanyainknak. Kutatási eredményeink létrejöttéhez köszönet illeti Révész Emesét, Győri Istvánt, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvtárának dolgozóit, különösen Antal Istvánné Edina Könyvtárigazgatót, Majkó Katalint, Majsai Rékát és Bojtos Anikót, valamint Görbe Katalint és Heitler Andrást a Restaurátor Tanszékről.

Interjúalanyaink:

A Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatói: Dr. habil. Kőnig Frigyes DLA, Révész Emese PhD, Dr. habil. Sólymos Sándor YBL díjas építész

Jelenlegi és volt hallgatók: Ács Bálint, Kazsik Marcell, Kovács Máté, Pacsika Lilla, Takács Anett

Kortárs munkákkal szereplő művészek: Kapitány András, Kollár Zsófia, Kovács Máté, Soós Károly

///

PROGRAM

18:00 vetítéssel egybekötött projektbemutató

18:15-19:00 Beszélgetés a Genius Loci projekt kapcsán a "művészet helyéről" Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész és Kovács Máté Bence IV. évfolyamos festő szakos hallgató részvételével
Moderátor: Sárdi Orsolya, végzős Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgató

19:00 Genius Loci - a hely szelleme VR szemüveggel

Facebook oldal: https://www.facebook.com/events/251362068943955/


Talált tárlat – Lemuel Gulliver emlékezete

(2018-as diplomaprojekt)

Furcsa jelenségeket észlelnek az Andrássy út és Paulay Ede utca lakói. Az elmúlt napokban több bejelentés is érkezett a rendőrségre éjszakai, elviselhetetlen zajongásról, robbanásra és lövésekre emlékeztető hangokról, üvegcsörömpölésről, ami még a turistákat is megbotránkoztatta. A közös lakossági és rendőrségi nyomozás során a hangok forrását rendkívüli gyorsasággal, két nap alatt azonosították, világossá vált, hogy azok a föld alól jönnek. A nyomok a P60 lezárt, jelenleg üresen álló kiállítóterének bejáratához vezettek. A lakosság és a rendőrség tehetetlenül áll a bejárat előtt.

A szomszédos kocsma tulajdonosának, Gizi néninek vallomása és a szemtanúk beszámolói arra engednek következtetni, hogy a furcsa jelenségek mögött Lemuel Gulliver személye áll. Egy globális rejtéllyel állunk szemben. Az egykori hajóorvos ugyan feljegyzéseiben nem említi, de feltehetően a Nyihahák társadalmának megdöbbentő megismerése visszavezette a halhatatlanok szigetére, hogy eltanulja az örök élet praktikáit. A most 357 éves utazó a tárgyemlékezet mágiájával tartja életben magát: a varázslathoz üres és lezárt tereket kell elfoglalnia, hogy az emlékezetének töredékeit tárgyakká formálhassa és átmeneti rezidenciájában elrendezhesse őket. Az életben maradáshoz szüksége van arra, hogy az emlékeit a testén kívülre helyezze, hogy tisztábban lássa azokat. Gulliver állandóan úton van, egy-egy teret csak rövid időre foglal el. Felbukkanásáról világszerte hallhattunk már pletykákat, de emléktereibe tudomásunk szerint még soha senki sem tudott bejutni.

A lakóközösségnek, a pince tulajdonosainak és az illetékes szerveknek kezd fogyni a türelme a tehetetlen ácsorgástól. Előreláthatólag június 12-én, 18 óráig elfogy.

Helyszín: Artpool P60, Budapest VI. kerület, Paulay Ede u. 60.
Kinyitó időpontja: június 12. kedd, 18 óra

Látogatható: június 13-30. (hétfő és vasárnap kivételével 16-19 óra között)

Kiállító művészek:
Albert Ádám
Csató József
Csernovszky Júlia
Gosztola Kitti
Gyenis Tibor
Implausible Works (Szécsényi-Nagy Loránd, Szekeres Ágnes)
Kárpáti János Iván
Kophelyi Dániel
Kútvölgyi-Szabó Áron
Lakner Antal
Molnár Zsolt
Monhor Viktória
Peternák Anna
Szegedy-Maszák Zoltán
Szimán György
Tranker Kata
Vidra Réka
Arculat: Varga Dániel

Kiállítás design: Verba Eszter
Kurátorok: Feigl Fruzsina, Lépold Zsanett, Szörényi Péter
Konzulens: Varga Tünde Mariann

Külön köszönet:
Anya, Apa, Anatómia Tanszék (MKE), CoolTour BAR, Kovács Kristóf, Lázár Eszter, Mélyi József, Nemzetes Ferenc, Ragó Anett, Jasper Sebastian, Szegedy-Maszák Zoltán

Támogatók: Artpool Művészetkutató Központ, Hello Wood, Poli-farbe

A Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos hallgatóinak felfedezésen alapuló diplomakiállítása.


Szocializmus és modernitás a retrotópia tükrében

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem
Képzőművészet-elmélet Tanszék

A Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek mesterszak (MA) egyik diplomaprojektje

Szocializmus és modernitás a retrotópia tükrében

Kurátor, szervező: Vojnits-Purcsár Vító

Újabb kori tendenciák a kurátori gyakorlatban, mint amilyen a XX. sz. 60-as éveinek és a modernitásnak az újra-felfedezése, vagy a jelenlegi nemzeti, populisztikus, reakciós jellegű politikai marketing-stratégiák szintén múltba való révedései együttesen keretezik a retrotópikus jelenséget. Beszélgetés-sorozatunkban a művészet és politika nem mindig súrlódásmentes metszéspontjait idézzük fel a jelenkor történelméből.
A Művészet és politika című sorozat első részében a retorotópia jelenségének próbálunk utána járni egy kerekasztal beszélgetés során, neves nemzetközi művészek társaságában.

Meghívott vendégek: Dr. Denegri Ješa művészettörténész, művészetkritikus; Dr. Petrányi Zsolt művészettörténész, kurátor; Lombos Antal szociológus, Fritz Darko művész, kurátor; Tinei Alexander művész, kurátor.

A beszélgetés nyelve angol.

Helyszín: FUGA Budapest Építészeti Központ 1052 Petőfi Sándor u. 5.

Időpont: 2018.06.01. péntek 15.00-17.00

További információ: http://neandroid.info/


CRISIS WHAT CRISIS - performanszfesztivál

(2018-as diplomaprojekt)

CRISIS WHAT CRISIS - performanszfesztivál

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diplomaprojektje

Időpont: 2018.06.02 (szombat) 16:00-24:00-ig
Helyszín: Patyolat (1089 Budapest, Baross utca 85.)

A krízis és a válsághelyzet – legyen szó a globális terrorizmusról, a kapitalizmusról, a migrációról vagy sosem látott természeti változások fenyegetéséről – egyre inkább uralkodó narratíva a politikában éppúgy, mint az ökológiában vagy a gazdaságban. Giorgio Agamben olasz filozófus szerint a kivételes állapot – az ókor óta a válság idején életbe lépő jogi helyzet, melynek alapja éppen az általános jogok átmeneti felfüggesztése – napjainkban egyre inkább úgy jelenik meg, mint a kormányzás uralkodó paradigmája: a kivételes állapot egyre kevésbé kivételes. A folytonos krízis képzelt vagy valós jelenléte új attitűdöt formál, értékrendet képez, meghatározza a közbeszédet és áthatja a mindennapi tapasztalatot.
A performanszfesztivál a legkülönbözőbb területekről köt össze alkotókat a médiaművészektől a gerillakertészeken, dramaturgokon és építészeken át a kortárs táncosokig, hogy performatív események formájában a saját eszköztárukkal dolgozzák fel a válság-elbeszélések mechanizmusait, a válságkezelés sajátos stratégiáit. A performatív eseményeket az elméleti keretet biztosító előadások és workshopok egészítik ki, szintén széles körből invitált szakértőkkel és alkotókkal. A folyamatosan és párhuzamosan futó programok állandó és sodródó jelenlétre és diskurzusra ösztönöznek, összességében kaleidoszkóp-jellegű képet adva a korszellemet meghatározó válság-képzetekről.

Facebook oldal: https://www.facebook.com/Crisis-What-Crisis-219927222072431

A résztvevők listáját fokozatosan tesszük közzé a fesztivál Facebook oldalán.

Szervezők: Hitka Lili | Kormos Zsófia | Lőrinczy Lia | Helyes Dániel | Zemlényi-Kovács Barnabás
Projektvezető: Mélyi József
Grafika: Pál Tamás


Meanwhile in Painting- videóinterjú-sorozat premier

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

A Meanwhile in Painting című projekt a kortárs magyar festészeti színtér aktuális kérdéseivel foglalkozik. Az elmúlt években megerősödött a festészettel kapcsolatos nemzetközi diskurzus, ám a hazai művészeti közegben kevés olyan platform van, ahol a festészet jelenére reflektáló párbeszédek kibontakozhatnának. A projekt erre a hiányra reagál.

A Meanwhile in Painting részeként a festészeti színtér különböző területeinek képviselőivel készítettünk interjúkat, olyan témák kapcsán, mint az oktatás, a műkereskedelem és a magyar festészet nemzetközi kontextusban. A videóinterjúkból összeállított kisfilmeket elsőként egy nyilvános vetítésen, a Bem mozi vásznán tekinthetik meg az érdeklődők.

A diplomamunka másik eseménye a Budapest Galériában rendezett kiállítás, mely olyan Y generációs – ún. „emerging” (feltörekvő) – festők és a festészet médiumára reflektáló művészek munkáit mutatja be, akiknek alkotói gyakorlatában meghatározó szerepet játszik a technológiai fejlődés, a hálózati kultúra terjedése és a poszt-digitális vizualitás. A kiállítás 2018. június 3-ig tekinthető meg.
A kiállításról bővebben:
http://budapestgaleria.hu/_/2018-kiallitasok/ekozben-a-festeszetben/

A vetítés időpontja: 2018. május 25. (péntek) 17:00

Résztvevők: Bak Imre | Batykó Róbert | Czernecki Tamás | Einspach Gábor | Fenyvesi Áron | Gaál József | Keresztesi Botond | Kristóf Gábor | Kukla Krisztián | Monory Ráhel | Nemes Márton | Radák Eszter | Sági Gyula | Spengler Katalin | Süveges Rita | Szinyova Gergő | Szűcs Attila | Tivadar Andrea

Operatőr: Vincze Alina
Vágó: Kovács András
Hangmérnök: Czinger Ábel

Kurátorok: Balázs Barnabás | Csóka Heléna | Kollár Dalma Eszter | Marton Zita
Konzulens: Fehér Dávid

Grafika: Kazsik Marcell

Támogatóink: MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék | Bem mozi | Balaton-Ballooning

A belépés díjtalan.


Meanwhile in Painting

(2018-as diplomaprojekt)

A Meanwhile in... mémek a közösségi médiában keringő szöveges-képes tartalmak speciális típusát alkotják, melyek alapjául a tömegmédia által megszokottnak tekintett mintáktól eltérő, általában marginális helyzetű országok vagy szubkultúrák megdöbbentő, vicces vagy abszurd eseményeiről készült fotók szolgálnak. A Meanwhile in Painting cím – azon túl, hogy utalás a mémkultúra térhódítására és a technológiailag fejlett, hálózati korban való létezésre – egy konkrét kérdésfelvetést is megfogalmaz: vajon maga a festészet, a festészeti szcéna is felfogható egy olyan „országnak”, amely a környezetétől elzártan, konzerváltan működik?
A Meanwhile in Painting című több részből álló művészeti projekt a kortárs magyar festészeti színtér aktuális kérdéseivel foglalkozik. Ennek egyik része a Budapest Galériában megrendezendő kiállítás, mely olyan Y generációs – ún. „emerging” (feltörekvő) – festők és a festészet médiumára reflektáló művészek munkáit mutatja be, akiknek alkotói gyakorlatában meghatározó szerepet játszik a technológiai fejlődés, a hálózati kultúra terjedése és a poszt-digitális vizualitás. A tárlat többek között olyan kérdésekre keres válaszokat, hogy vajon miként hatnak a festészetre az ipari képelőállítás technológiái, vagy a digitális kijelzők egyre erősödő dominanciája?
A kiállításnak több nagyszabású nemzetközi referenciája is van, ezek közül fontos kiemelni a bécsi Mumok Painting 2.0: Expression in the Information Age és a Tate Modern Painting after Technology című összeállítását.
A Meanwhile in Painting másik részét képező interjúsorozatot elsőként egy nyilvános vetítésen, majd a projekt weboldalán tekinthetik meg az érdeklődők, a kiállítás dokumentációja és a hozzá kapcsolódó szövegek mellett.

Megnyitó:
2018. május 11., (péntek) 18:00

Megnyitja:
Fenyvesi Áron művészettörténész

Helyszín:
Budapest Galéria
1036 Budapest, Lajos utca 158.

Megtekinthető:
2018. május 12 – június 3.

Kiállító művészek:
Batykó Róbert | Keresztesi Botond | Kristóf Gábor | Nemes Márton | Sági Gyula | Süveges Rita | Szinyova Gergő | Tivadar Andrea

Kurátorok:
Balázs Barnabás | Csóka Heléna | Kollár Dalma Eszter | Marton Zita

Konzulens:
Fehér Dávid

Grafika:
Kazsik Marcell

Külön köszönet Zsikla Mónikának.