bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

Meghívó doktori védésre: Haász Katalin képzőművész

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola tisztelettel meghívja Önt Haász Katalin képzőművész doktori védésére.
Dátum: 2020. július 16. csütörtök, 11h

Online megvalósuló esemény.

2020. július 16.

Teremtő eldöntetlenség / balatoni elégia – Szabados Árpád

Megnyitó: 2020. július 18., 11:00
Helyszín: Veszprém / Csikász Galéria
Megtekinthető 2020. 09. 05-ig.

2020. július 14.

PÁLYÁZAT – Tanárképző Központ főigazgató munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. augusztus 31.

2020. július 14.

Acélos történetek- acélszobrászati kiállítás a REÖK-ben

Megnyitó: 2020. 07. 09., 17:00
Helyszín: Reök Szeged
Megtekinthető: 2020. 09. 27-ig

2020. július 09.

A BIKA CSÓKJA – Dallos Ádám

Megnyitó: 2020. július 15., 19:00
Helyszín: Artkartell projectspace
Megtekinthető: 2020. júl. 16–aug. 22.

2020. július 09.

MIAU!

Megnyitó: 2020. július 15., 18:00
Helyszín: Capa Központ – 8F Galéria
Megtekinthető: 2020. júl. 16. – 2020. aug. 30.

2020. július 09.

FÉNYRÉTEGEK / LIGHT LAYERS – Borkovics Péter, Bullás József

Megnyitó: 2020. július 11. 11:00
Helyszín: Dubniczay-palota/Várgaléria
Megtekinthető 2020. szeptember 30-ig

2020. július 08.

Pályázat a 2020-as ADCE Díjakra

Pályázati határidő: 2020. november 13.

2020. július 07.

Konferencia részvétel és publikáció támogatása

A konferencia időpontja legkésőbb 2021 áprilisa lehet.

2020. július 07.

GEOTAXIS – Bernáth Dániel, Csizik Balázs

Megnyitó: 2020. július 16. 17:00
Helyszín: Molnár Ani Galéria
Megtekinthető: 2020. október 10.

2020. július 07.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS – A 4. RUG ART FEST

KORTÁRS  SZŐNYEGTERVEZŐK TALÁLKOZÓJÁN VALÓ RÉSZVÉTELRE
Jelentkezési határidő: 2020.11.30.

2020. július 06.

The Pavilion Of Humanity – First Contact pályázat

Nevezési határidő: 2020. november 10.

2020. július 06.

Fekete / Hornyák / Horváth / Mayer: Élőérzet és intuíció

Megnyitó: 2020.07.03., 17:00
Helyszín: Vízivárosi Galéria

2020. július 02.

Eddig minden rendben

Megnyitó: 2020. július 9. 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2020. szeptember 6-ig

2020. július 01.