bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

MEGHÍVÓ doktori szigorlatra: Kovácsné Gőgös Ágota restaurátorművész

A szigorlat időpontja: 2019. június 27. csütörtök, 12h00 Helyszín: MKE DI Feszty-ház

2019. június 27.

Jegyzőkönyv

Készült a Magyar Képzőművészeti Egyetem hivatalos helyiségében 2019. június 25-én, a Látványtervező művész (MA) mesterképzési és a Képzőművészet-elmélet (BA) alapképzési szak felvételi vizsga második szakaszáról.

2019. június 25.

BEST OF DIPLOMA 2019 – kiállítás a végzős hallgatók diplomamunkáiból

Megnyitó: 2019. július 2.,  18:00
Helyszín: MKE, Barcsay Terem
Megtekinthető:  2019. július 3- 26.

2019. június 21.

PQ 2019

A Prágai Quadriennálé, a színházi látványtervezők négyévenkénti nemzetközi seregszemléje 2019. június 6. és 16. között kerül megrendezésre.

2019. június 17.

MUNKÁCSY-DÍJ 2019

Időpont: 2019. június 18., 18:00
Helyszín: Hegyvidék Galéria
Megtekinthető: 2019. június 18. – július 6.

2019. június 14.

KŐ / PAPÍR / FRESKÓ

Magyar képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítás
meghívó / előadói nap: 2019.június 21. péntek
megtekinthető: 2019. 06. 21. – 09. 01.

2019. június 11.

Távolságok érintése – CHILF Mária

Megnyitó: 2019. május 29.
Helyszín: VILTIN Galéria
Megtekinthető: 2019. május 29-  július 06.

2019. május 28.

GYIK Műhely korai csütörtöki csoportja: GYÍKOK BOLYGÓJA

Megnyitó: 2019 május 30. 18.00
Helyszín: JURÁNYI GALÉRIA
Megtekinthető: 2019. június 30.

2019. május 27.

ARTINGLISH

Jelentkezési határidő: 2019. augusztus16.

2019. május 22.

SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ TOVÁBBKÉPZÉS SEGÍTI A TANÁROK SZAKMAI ELŐRELÉPÉSÉT

Jelentkezési határidő: 2019. június 30.

2019. május 22.

Kutatói ösztöndíjak

Pályázat beadási határidő: 2019. október 10.

2019. május 16.

MKE DLA képzés 2018/2019 tavaszi szemeszter

Az előadások helyszíne:MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2019. május 07.

PÁRIZS – PARIS! – „Ha a hajnal szárnyaira kelnék” (Zsoltárok 139,9)

Helyszín: A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Gyűjteményének Bibliamúzeuma

2019. május 06.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS – a Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány programjában való részvételre

A Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány tehetségeket támogató programja első lépéseként várja olyan, Kárpát-medencei, kiemelkedő tehetségű, 14 és 30 év közötti, nappali tagozatos képzésben résztvevő fiatalok jelentkezését, akik...

2019. május 01.