bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

MKE DLA képzés 2019/2020 tavaszi szemeszter

Az előadások helyszíne:MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2020. március 24-től távoktatásban megvalósuló program

2020. április 07.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS – Budapest arculati koncepció fejlesztésére

A Pályázat benyújtásának határideje: 2020. április 28.

2020. április 02.

tranzitblog.hu felhívás: Meg nem valósult művek 3.0

Beküldési határidők: 2020. március 25., április 1., április 8., április 15.

2020. március 31.

Jelentkezési felhívás szlovák állami ösztöndíjprogramra

határidő: 2020. április 30.

2020. március 30.

LIFE FRAMER PHOTOGRAPHY PRIZE

2020. március 26.

Legyen a mecénásunk!

Adója civil szervezeteknek felajánlható 1%-ával járuljon hozzá a magyar képzőművészeti oktatás sikeréhez!

2020. március 23.

Doctoral Program in English at the HUFA Doctoral School

venue: MKE Doktori Iskola | HUFA Doctoral School, Feszty House

from March the classes are online

2020. március 12.

PÁLYÁZAT – Jogi és humánpolitikai Osztály jogi előadó (ügyvivő szakértő) munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. április 11.

2020. március 11.

ÉL_VONAL – Kovács Zoltán

Megnyitó: 2020. 03. 12., 18:00
Helyszín: Kahan Art Space
Megtekinthető: 2020. 04. 04-ig

2020. március 10.

What about us?

Megnyitó: 2020. március 11. 19:00
Helyszín: VILTIN Galéria
Megtekinthető: 2020. április 18-ig

2020. március 09.

ZK/U Berlin open call

határidő: 2020. április 23.

2020. március 09.

A Vesc-Art ismét pályázatot hirdet pályakezdő fotográfusok számára!

Jelentkezési határidő: 2020.04.10. éjfél

2020. március 09.