bezárás

KÓD ÉS ALGORITMUS – HOMMAGE Á VERA MOLNAR

KÓD ÉS ALGORITMUS – HOMMAGE Á VERA MOLNAR

Vasarely Múzeum, Budapest 2019. október. 10. – 2020. januar 19.

A kiállítást a 95 éves Vera Molnarnak ajánljuk. / Dedicated to Vera Molnar on the occasion of her 95th birthday

A megnyitón Z. KARVALICS lászló mond bevezetőt
Megnyitó: 2019. október 9. szerda, este 6 óra

Opening speech by László Z. KARVALICS
Opening: Wednesday 9 October 2019, 6 pm

A meghívásos kiállítás nemzetközi kontextusban kívánja a korai generatív műveket és az új útkereséseket prezentálni az alábbi művészek munkáinak bemutatásával / The exhibition is convened on the basis of personal invitations with the principal objective of placing early generative works as well as new approaches in an international context with the participation of the following artists::

ALBERT Ádám, BENEDEK Barna, Max BILL, BÓDI Marianna, BORTNYIK–TUBÁK, José BRÉVAL, CSIKY Tibor, CSÍZY László, Maria CUEVAS, Aleksander DRAKULIC, FERNEZELYI Márton, GÁYOR Tibor, HARASZTŸ István, HARMATI Kitti, HOÓZ Anna, Gerhard HOTTER, Viktor HULIK, Jean-François DUBREUIL, JENESES Ádám, JOVÁNOVICS Tamás, JULESZ Béla, KAPPANYOS András, Hiroshi KAWANO, KELLE Antal, KOVÁCS Attila, KOVÁCS Gyula, LANTOS Ferenc, LEPSÉNYI Imre, Josef LINSCHINGER, Richard Paul LOHSE, MARAFKÓ Bence, MÁTÉ Dániel, MAURER Dóra, MENGYÁN András, Manfred MOHR, Vera MOLNAR, François MORELLET, NEMES Judit, NÉMETH Dániel, Andrzej J. OLEJNICZAK, PÓCSY Ferenc, PALOTAI Gábor, Henri PROSI, REHOROVSZKY Anna, Torsten RIDELL, Albert RUBENS, Jan SCHOONHOVEN, Mark STAREL, Klaus STAUDT, Esther STOCKER, Peter STRUYCKEN, SZÉCSÉNYI-NAGY Loránd, SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, SZÍJ Kamilla, SZLOVICSÁK Dömötör, TIHANYI Áron, TÜRK Péter, Ryszard WINIARSKI, WOLSKY András, Joa ZAK, ZALAVÁRI András

A kiállítás kurátorai / Curators: SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, SZÖLLŐSI-NAGY András, WOLSKY András

Koncepció

A természetben és a társadalomban sok dinamikus rendszer nemlineárisan viselkedik, ám azonközben bizonyos szabályok szerint működik, ismert, vagy ismeretlen elveknek megfelelően. Kis  (szekvenciális) elmozdulások hosszú sorozata alatt észlelhetően nem történik semmi a rendszer dinamikájával és/vagy evolutív viselkedésével. A rendszer tovább terhelhető anélkül, hogy alapvető tulajdonságai megváltoznának. Majd egyszer csak elér egy ponthoz (átesési / áttörési pont, tipping point / breakthrough), ahol a rendszer hirtelen egy más dinamikus viselkedésbe billen át, jellemzői alapvetően megváltoznak és mutálódik. Így működik a klímaváltozás, a népességdinamika, a börtönlázadások és a forradalmak dinamikája is.  Zenei példát John Cage és Philip Glass kompozíciói szolgáltatnak, míg a művészetben a kortárs klasszikusok közül Vera Molnar, François Morellet, Manfred Mohr, Kovács Attila, Frieder Nake, A. Michel Noll, Lantos Ferenc, Maurer Dóra és Mengyán András korábbi munkássága említendő ebben a kontextusban.

A szekvenciális/szeriális művek egy bizonyos - ismert, véletlen, rejtett - szabály/algoritmus/kód szerint generálnak esztétikai jelentést. A szabály lehet a művész által definiált eljárás a választott alapelemek determinisztikus ismétlésével, eltolásával, forgatásával, fordításával, tükrözésével, kitakarásával, kihagyásával, forma-, és szín-inverzióval, skála-átmenetekkel, fraktál viselkedéssel, vagy sztochasztikus módon generálva a mű elemeit akár véletlen kísérletekkel akár (pszeudo)véletlen számokkal, ill. adott szórás-tartományt lefedő irányított véletlen eljárásokkal, bolyongási modellekkel, ill. ezek kombinációjával vagy hálózatba rendezésével. Az alapelvek voltaképpen a matematika csoportelméleti megközelítésével azonosak: egy (vizuális) egység választása és az azon végrehajtott műveletek sorozata, melyek nem vezetnek ki egy zárt, ill. teljes rendszerből. Itt voltaképpen a művészet és a tudomány primer találkozásáról van szó, melynek bemutatása az OSAS egyik alapvető célja. Ezek a kérdések már a 60-as években a számítógéppel generált (generatív) művészet és kutatás homlokterében álltak nemzetközi szinten a korai számítógépes grafika kialakulásával. Így volt ez néhány hazai művésznél is hasonló elvek mentén, ám az akkor Magyarországon nehezen elérhető digitális technikák nélkül, vagyis manuálisan. A rohamosan változó digitális technológiai fejlődés eredményeképp újabb anyagok, eszközök és technológiák, mint például a video, facsimile, szkenner, fénymásoló, internet és egyéb képalkotó rendszerek állnak az alkotó rendelkezésre.

A kiállítás arra a kérdésre keres választ, vajon 

  • Az új technológiák tükrében kimutatható-e a generativ művészet elveinek folytonossága az alkotásban, ill. vizuális kutatásban, vagy valami alapvetően új történt az elmúlt húsz évben?
  • Mi újat hoznak az új technológiák a képzőművészeti reflexió területén?
  • A generatív művek értelmezhetők-e egy vizuális nyelv kontextusában?
  • Képesek-e az algoritmizált/kódolt (generált) formák esztétikai jelentést hordozni és az mérhető-e valamilyen mértékkel? (V.ö. még: Max Bense információesztétikai megközelítését.) 
  • A véletlent is magukba foglaló algoritmusok milyen szerepet játszanak a művek evolúciójában/mutációjában? 
  • Mi az elfogadás/választás kritériuma?

A tárlatról az OSAS kiadványsorozatában katalógus készül, valamint egy külön átfogó párhuzamos kronológia kötet a számítástechnika és a generatív művészet elmúlt évtizedeinek párhuzamos történetéről.

Facebook:
https://www.facebook.com/events/2831012883576867/

Web:
https://vasarely.hu/vasarely_kiallitasok/osas-kod-algoritmus-123100
https://vasarely.hu/vasarely_exhibition/osas-code-algorithm-123101

Hírek

Ádám Zoltán

Megnyitó: 2020. március 11., 19:00
Helyszín: A38 Hajó

2020. február 24.

Szirtes János: "Tündérország" 1970-2020 | "Fairyland" 1970-2020

Megnyitó: 2020. február 27., 19:00
Helyszín: Várfok Galéria
Megtekinthető: 2020. február 28- március 28.

2020. február 21.

Wittgenstein

Megnyitó: 2020. február 29., 18:00
Helyszín: aqb Project Space
Megtekinthető: 2020. február 29 - árpilis 19.

2020. február 21.

SUBLIME ENTRANCE – Enyedi Zsolt

Finisszázs: 2020. 02. 25. 19.00
Helyszín: Pince
Megtekinthető: 2020. 03. 05-ig
Finisszázs: 2020. 03. 05. 19.00

2020. február 21.

Kiállítás nyílik Bagossy Levente díszletterveiből

Megnyitó: 2020. február 24., 18:00
Helyszín: Thália Színház
Nagymező u. 22 - 24, Budapest, 1065

2020. február 21.

EZ NEM CENZÚRA_This Is Not Censorship_vernissage

2020. február 21 - március 28.
vernissage. 2020. február 21., 17:00

2020. február 19.

Selected life | Vály Sándor (FIN) videóinstallációi

Megnyitó: 2020. február 26. 18:00
Helyszín: FUGA Budapesti Építészeti Központ
Megtekinthető: 2020. március 16-ig

2020. február 19.

Kokesch Ádám: Gyökér / Root

Megnyitó: 2020. február 27.
Helyszín: kisterem
Megtekinthető: 2020. 02. 28. - 04. 03.

2020. február 18.

Bilak Krystyna, Lázár Dóri, Schuller Judit Flóra: Download

Megnyitó: 2020. 02. 20. 18:30
Helyszín: Várfok Project Room

2020. február 17.

Élő kontúr – Pál Csaba

Megnyitó: 2020. február 19. 18:00
Helyszín: MET Galéria
Megtekinthető: 2020. március 10-ig

2020. február 17.

SZELLEMI TEREK II. – Imi Mora

Megnyitó: 2020. február 20. 18:00
Helyszín: FUGA Budapesti Építészeti Központ
Megtekinthető: 2020. március 9-ig

2020. február 17.

RÉTEGEK – Szőke Gáspár

Megnyitó: 2020. február 25., 18.00
Helyszín: Karinthy Szalon
Megtekinthető: 2020.02.25. - 2020.03.20.

2020. február 17.

Concrete Questions / Konkrét kérdések

Megnyitó: 2020. február 18., 18:00
Helyszín: Hegyvidék Galéria
Megtekinthető: 2020. február 18. – március 12.
 

2020. február 13.

Ovidius Helyett / Instead of Ovidius

MEGNYITÓ: 2020. február. 21. 19:00
HELYSZÍN: MAMŰ Galéria
MEGTEKINTHETŐ: 2020. március 13-ig


 

2020. február 13.

KÉPZELT KAMERÁK – Waliczky Tamás

Megnyitó: 2020. február 13. 18:00
Helyszín: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Megtekinthető: 2020. február 14. - március 29.

2020. február 12.