2017. december 15. ‒ 2018. január 28.
MKE Barcsay Terem
Megnyitó: 2017. december 14-én, csütörtökön 18 óra
Köszöntőt mond:
Prof Csanádi Judit, rektor
A kiállítást megnyitja:
Hajdu István, műkritikus
Szegedy-Maszák Zoltán, képzőművész
A megnyitó előtt 2017. december 14-én, csütörtökön 15 órától a tárlat két kurátora Hajdu István műkritikus és Százados László művészettörténész sajtóvezetést tartanak a média és a szakma képviselői részére, amelyen elmondják, milyen szakmai ugyanakkor személyes szempontok szerint született meg ez a válogatás a Baranyay-életműből.
A tavaly elhunyt Kossuth-díjas képzőművész, Baranyay András életművének bemutatására utoljára 1998-ban, az Ernst Múzeumban nyílt lehetőség, majd’ húsz évvel ezelőtt. Az azóta rendezett kisebb tárlatok esetlegesek voltak, s többnyire visszhang nélkül maradtak. Baranyay közel két évtizeden át volt a Grafikai Tanszék mestere, kapcsolata a „jelennel” sokáig élőnek látszott, művei mégis – mint ő maga is – „kihúzódtak” a jelenkori képzőművészet pályájáról. A kiállítás tehát egyrészt egyfajta újraszituálása az életműnek, amely a 20. századi közép-európai vizuális gondolkodás iskolapéldája gyanánt követelhet magának értelmezést. Másrészt a félévszázados munkásságból válogató tárlat „érzelmes utazás”, hazatérés az Egyetem falai közé.
Baranyay korai litográfiái és rajzai látszólag a pop arthoz kötődnek, ám sokkal enigmatikusabbak és bonyolultabbak, más szempontból „szegényesebbek”, hiszen egy jóval zártabb, hagyományosabb és intenzívebb gondolkodásmódnak a termékei. A hetvenes évek elején a fotószerű hűségre törekvő műveket maga a fénykép váltja föl, mellyel a művész egyrészt közelebb került a látványhoz, másrészt a fotográfia vegyi és mechanikus manipulálásával képessé vált a „látható” (a világ) virtuális befolyásolására. Baranyay „konzervativizmusára” jellemző, hogy míg a litográfiák és színes rajzok a piktorialista fotográfiákra emlékeztettek, addig átrajzolt-átfestett, vegyszerekkel módosított fényképei a kőrajzokra hasonlítanak puha, kontraszt nélküli ‒ de nem életlen ‒ foltjaikkal, elomló vonalaikkal. Témái a hetvenes évek elejétől szinte azonosak és igen egyszerűek: kezek, csendéletek és önarcképek. 1976-77-óta készített önarcképei ‒ legismertebb és legjobb munkái ‒ egy szigorú, desztillált mazochizmussal végrehajtott önvizsgálat szomorúan objektív eredményei. Önportréinak ‒ de végül is minden munkájának ‒ megközelítéséhez a kierkegaard-i fogalmak adnak kulcsot: az esztétikaivá tett bánat, az inkognitó, a bűn és bánat kettőssége, a választás kényszere.
Baranyay András (1938‒2016) 1957 és 1965 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol festő és restaurátor diplomát szerzett. Több mint tíz éven át falkép-restaurálásból élt; számos kastély és templom felújításában vett részt. 1988-tól a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola rajztanára, majd 17 éven keresztül, 1991-2007-ig tanított a Magyar Képzőművészeti Egyetem Grafika Tanszékén. A hatvanas évek közepétől a magyar avantgarde majd' minden csoportkiállításán szerepelt. Munkái 1963 óta számtalan nemzetközi grafikai biennálén voltak láthatók. A nyolcvanas évek elejétől gyakori résztvevője a kortárs magyar művészetet külföldön bemutató tárlatoknak. Magyarországi egyéni kiállításain kívül bemutatkozott Helsinkiben, Prágában, Tarbes-ban is. Munkáit számos magyar köz- és magángyűjtemény, valamint többek között a párizsi Bibliothèque Nationale és a washingtoni Hirshorn Museum őrzi.
Hajdu István
A kiállítás kurátorai: HAJDU István, SZÁZADOS László
A kiállítás koncepciójának kidolgozásában részt vett: BEKE László
Grafikai arculat: MKE MMSZK Kötöde
Kommunikáció: CSEJDY Réka
A kiállítást kivitelezésében és előkészítésében részt vettek: GYŐRI István, MADÁR Mária, MAJSAI Réka, ORBÁN György, PLESZNIVY Károly, STEFFANITS István, SZEPESVÁRI Ildikó, SZOKÁN Erika, ZELENÁK Orsolya
A Magyar Képzőművészeti Egyetem köszönetet mond azoknak az intézményeknek és magánszemélyeknek, amelyek és akik a műtárgyaikat a kiállításra kölcsönözték:
Külön köszönet: BARANYAY Judit, HARIS László, PÁCSER Attila, TÖRÖK Tamás, MKE Képgrafika Tanszék
Kezek, 1967, ceruza, papír, MKE Képgrafika Tanszék
Kezek, 1958, tus, papír, MKE Képgrafika Tanszék
Kezek, 1956, Papír, tus, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Önarckép, 1958, Papír, tus, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Lányfej, 1960, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Humoros fej, 1965, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Üvegfújó, 1959, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Szövőműhely, 1964, papír, színes litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Műterem, 1961-1964, papír, színes litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Restaurátor, 1963, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Csendélet, 1964-1965, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Csendélet döglött madárral, 1964, olaj, vászon, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Madár, 1965, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Vágóhíd, 1965, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Madár, 1966, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Lány madárral, 1962, papír, színes litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Mészáros, 1965, papír, színes litogáfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Mészárszék, 1965, olaj, vászon, Kieselbach Tamás és Kieselbach Ákos gyűjteménye
Tanulmányfotó a mészárszékhez I., II.,III., 1965, brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
A természet és az ember kapcsolata, 1968-1985, brómezüst zselatin nagyítás, tempera, papír, Lengyel András Felhő Múzeumából
Kőcsiszoló, 1961, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Alvókép, 1986, színezett brómezüst zselatin nagyítás, színes ceruza, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Alvókép, 1986, brómezüst zselatin nagyítás, színes ceruza,papír, Tóth Árpád - Galeria Neon
Kéz, 1989, színes ceruza, xerox, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kéz, 1989, színes ceruza, xerox, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Alvókép, 1969, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Cím nélkül, 1966, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Cím nélkül, 1965, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Két kar 1/1, 1966, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Arckép, 1966-2000, karton, litográfia, kollázs, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kézfogás akció I-IV, Balatonboglár, 1972, brómezüst, zselatin nagyítás, Somlói Zsolt és Spengler Katalin gyűjteménye
Kézfogás akció, Balatonboglár, 1972, brómezüst zselatin nagyítás, Somlói Zsolt és Spengler Katalin gyűjteménye
_
Baranyay András for Beke/ My hand … your hand/ Bandi&Bandi, papír, színezett brómezüst zselatin nagyítás, 1972. Nov. 29., Beke László gyűjteménye
- Galántai György kapcsolódó levele, Beke László gyűjteményáből
Kézfogás, 1971, színezett brómezüst zselatin nagyítás, kollázs, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Beke László arcképe, 1973, színezett brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
_
Kar részlet,1972, színes litográfia, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Részlet, 1971, papír, színes ceruza, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kéz, 1970, papír, színes litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
_
Kézrészlet, 1972 körül, kollázs, színes ceruza, papír, Szépművészeti Múzeum- Magyar Nemzeti Galéria
Kézrészlet, 1972 kürül, kollázs, színes ceruza, papír, Szépművészeti Múzeum- Magyar Nemzeti Galéria
Ujj részlet, 1972 körül, kollázs, színes ceruza, papír, Szépművészeti Múzeum- Magyar Nemzeti Galéria
Kar részlet , 1972, színes litográfia, papír, Szépművészeti Múzeum- Magyar Nemzeti Galéria
_
Részlet egy kézből I., II., 1968, papír, litográfia, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Részlet I.,1970, papír, színes litográfia, Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum – Szombathelyi Képtár
Részlet III., 1970, papír, színes litográfia, Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum – Szombathelyi Képtár
Részlet, 1970, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Részlet 70.6.12., 1970, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Részlet IV., 1970, papír, színes litográfia, Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum – Szombathelyi Képtár
Részlet II., 1971, papír, színes litográfia, Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum – Szombathelyi Képtár
Részlet (Hát), 1968, papír, litográfia, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Részlet, 1970,papír,litográfia, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Részelt (ezüst keretezés) I-II., 1971, papír, litográfia, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Részlet I-II., 1973, papír, színes ceruza, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kéz I-IV., 1974, litográfia, színesceruza, papír, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
Részletek (Major János) I-V., 1973, papír, brómezüst zselatin nagyítás, Ludwig Múzeum–
Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Kéz I-V., 1972, litográfia, színes ceruza, papír, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum –
Fővárosi Képtár, Budapest
Tükörkép, 1982-1994, színezett brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Rajzolt kezek, 1978, brómezüst zselatin nagyítás, Szépművészeti Múzeum- Magyar Nemzeti Galéria
Kéz barna háttérrel, 1975 körül, Sáránszki Péter gyűjteménye
Kéz, 1968, litográfia, papír, Herman Ottó Múzeum, Miskolc
E.T.A Hoffmann arcképe III., 1992, grafit, színes ceruza, zselatinos ezüst, fotópapíron, papírra kasírozva, Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Kéz, 1989, színezett brómezüst zselatin nagyítás, ceruza, papír, Herman Ottó Múzeum, Miskolc
Kék kabátujj, 1985, Papír, színezett brómezüst zselatin nagyítás, színes ceruza, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kéz 89.6.27., papír, litográfia, 1989, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Önarckép-kezek, Papír, színezett brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Kéz fekete háttérrel, 1982, színezett brómezüst zselatin nagyítás, Tóth Árpád -Galeria Neon
Kéz, 1982, színezett brómezüst zselatin nagyítás, Tóth Árpád -Galeria Neon
Önarckép I-II., 1977, színezett brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Önarckép, 1977, színezett brómezüst zselatin nagyítás, dokubrom papíron, A.gyűjtemény
Önarckép A.S. emlékére, 1976, színezett brómezüst zselatin nagyítás, Tóth Árpád - Galeria Neon
Cím nélkül - Önarckép, 1977, brómezüst zselatin nagyítás, papír, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria
Önarckép, 1977, színezett brómezüst zselatin nagyítás, dokubrom papíron, A.gyűjtemény
Önarckép, 1970-es évek második fele, színezett brómezüst zselatin nagyítás, dokupapír, Hetényi-Gonda Gyűjtemény
Tükör-munkák (Beke László projektje), Baranyay András két levelezőlapja, 1972.11.29 és 1973.6.11.
Baranyay András műtárgykartonja Bán András Magyar Avantgard Művészet Múzeuma projektjéből, 1980, Artpool Művészetkutató Központ - Szépművészeti Múzeum
Baranyay András lapjai Beke László Elképzelés című gyűjteményéből, 1971
2018. január 7. (vasárnap) 16 óra
BIRKÁS ÁKOS
Mottó: „Ebben hiszünk, ezért csináljuk így.” (Tomi, a Kontakt baristája)
"Baranyay András hosszú ideig közeli barátom volt. Ma, távolodva szemlélve tömör életművét, egyre erősebben rajzolódik ki, milyen nagyszerű ideálok mozgatták." (Birkás Ákos)
2018. január 13. (szombat) 16 óra
BEKE LÁSZLÓ
Második tárlatvezetésünkön Baranyay másik jelentős kortársa, főiskolai munkatársa, a Széchenyi-díjas művészettörténész Beke László osztja meg gondolatait Baranyay András művészetéről és a Barcsay Teremben látható kiállításról.
"Nagy hatással volt rám Birkás Ákos vasárnapi tárlatvezetése. Az én vezetésemen szeretném a saját véleményemet konfrontálni az övével.” (Beke László)
2018. január 21. (vasárnap) 16 óra
JOVÁNOVICS GYÖRGY - BARANYAYVAL 1001 KORSÓ SÖR MELLETT
A Baranyay András (1938‒2016) kiállítás harmadik tárlatvezetésén is egy jelentős kortárs, a Kossuth-díjas szobrászművész, Jovánovics György osztja meg gondolatait Baranyay András művészetéről és a Barcsay Terem tárlatáról.
Mottó: Baranyay és a Rembrandt rokonság. Az eltűnt arc ikonográfiai szempontból.
2018. január 28. (vasárnap) 16 óra
HAJDU ISTVÁN, LENGYEL ANDRÁS, SZÁZADOS LÁSZLÓ és TOLNAY IMRE
„...a tér zsugorodásából érzékelhetővé válik a felgyorsult idő.” (W.G. Sebald)
A Baranyay András (1938‒2016) kiállítás zárónapján Baranyay András tanítványa: Tolnay Imre és két barátja: Lengyel András grafikus és Hajdu István műkritikus, a kiállítás egyik kurátora idézik meg Baranyay Andrást a művek között és kapcsán, a másik kurátor Százados László közreműködésével.
A kiállítás társszervezője