LÁTENCIA
Kondor Attila - Szurcsik József - Várady Róbert kiállítása
LÁTENCIA
Kondor Attila - Szurcsik József - Várady Róbert kiállítása
Megnyitó: 2023. szeptember 6., szerda 18.00
Megnyitja: Dr. Virág Ágnes művészettörténész
Helyszín: Újlipótvárosi Klub- Galéria Budapest, Tátra u. 20/b, 1136
Amikor Várady Róbert, Kondor Attila és Szurcsik József utóbbi években készült munkáit szemléljük, olyan átmeneti állapotok és érzelmek fogalmazódhatnak meg bennünk mint a bizonytalanság, az irányvesztettség és az érzelemmentesség, a mozdulatlanság, az emlékezet, a koncentráció, a meditáció, a disztópikus társadalom, és mindezek mögött az okok láthatatlannak tűnnek, a következmények viszont tapasztalhatóvá válnak. Az alkotók munkáik révén is segítenek bennünket abban, hogy a látens, lappangó okokat feltárjuk és megéljük azt a belső szabadságot, amellyel egy-egy helyzethez viszonyulunk.
A pszichológusok általában megkülönböztetik az emberi fejlődés azon korszakait, amikor az ún. önszabályozás gyenge (a gyerek nem képes a vágyait visszafogni, várni, kontrollálni az érzelmeit, nem tudja felmérni ennek következményeit) és a látencia korszakát, amikor megtörténik a felismerés, a kilépés az egocentrikus képből, ez pedig energiafelszabadulást eredményez. A Várady Róbert festményein szereplő alakok magukba zárkóznak, befelé figyelnek, mégis érzékelnek, finom, apró jeleket fognak fel a világból. Vagy éppen ők okozzák azokat a levegőben feltűnő rezdüléseket? Felfoghatjuk úgy is, hogy Kondor Attila alkotásai folytatják az önismereti munkát azáltal, hogy stratégiákat ajánlanak a megismeréshez, legyen az meditáció, csönd vagy ima. Ilyenkor nem próbáljuk meg elnyomni a tudatunkat, éppen ellenkezőleg, irányítjuk a figyelmünket, talán éppen a világosabb, a fény keresése a cél. Ez pedig gyakorlást, önfegyelmet, türelmet igényel. Ezekhez a lelki folyamatokhoz önkritikus lelki állomások kapcsolódhatnak. Szurcsik József festményei azt az önreflexív állapotot sejtetik, amikor ott van, a szemünk előtt áll, kézzelfogható és égető az a tűz, mégsem tudhatjuk biztosan, hogy mindez az emberi élet jele, a természeti katasztrófák emberi életet is veszélyeztető képe vagy valamilyen természetfölötti erő megnyilvánulása. A látencia az ébredezés időszaka, ahhoz, hogy lássunk nem elég megdörzsölni a szemünket; a kezünket lassan el kell távolítanunk az arcunktól ahhoz, hogy a fény is utat találjon felénk.
Dr. Virág Ágnes művészettörténész
A kiállítás szeptember 29-ig látogatható