„Where the Wild Roses Grow”
Benkovics Virág és Szabó Zita közös kiállítása

„Where the Wild Roses Grow”
Benkovics Virág és Szabó Zita közös kiállítása
Megnyitó időpontja: 2025. november 29., 18:00
Helyszín: ISBN+ Galéria (1085 Budapest, Baross utca 42.)
Megtekinthető: 2025. december 23‑ig
Nyitvatartás: kedd–péntek: 12:00–18:00, szombat: 14:00–18:00
Benkovics Virág és Szabó Zita a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének hallgatói.
„Szenvedély gyilkosság” – a kriminológiában a szenvedélyből elkövetett bűncselekmény: hirtelen, erős indulatból, például düh‑ vagy féltékenységből történik.
A két alkotó egy közös installációban hozza létre a „vadrózsák kertjét”. A térben olyan helyszínt kívánunk létrehozni, amely egyszerre idézi meg egy szerelmi fészek atmoszféráját és egy sír, valamint egy bűntény hideg valóságát, ezzel is hangsúlyozva a vágy és a halál paradoxonját.
A Where the Wild Roses Grow című kiállítás kiindulási pontjaként a Nick Cave & the Bad Seeds „Murder Ballads” című albumán található azonos nevű duett Kylie Minogue‑val áll. Az album minden száma egy valós vagy fiktív gyilkosságból merítkezik – a dalszöveg a „Down in the Willow Garden” klasszikus gyilkos balladán alapszik. A dalban a férfi és női narrátorok váltakozva mesélik el a történetet, amely három nap alatt bontakozik ki, és végül a nő halálához vezet. A dal a szenvedélybűn toposzát idézi: a szerelem és az erőszak összemosódó pillanatát. Egyszerre szerelmi vallomás és gyilkossági ballada: a gyengédség és az erőszak ugyanazon mozdulat két véglete.
A kiállítás továbbá merít a popkultúrából, a romantikus góticizmusból, és ugyanakkor azokból az örökérvényű klasszikus történetekből, amelyek a szerelem, a szenvedély és az erőszak közötti vékony határvonalat vizsgálják, ahol a kéj és a halál kéz a kézben jár, mindezt földöntúli szépségbe ágyazva.
A két művész alkotásainak összekapcsolódásában a tér egy szentéllyé változik, ahol a szépség és a vágy, a halál és a fájdalom bináris fogalmainak határvonala eggyé olvad, a szenvedély, a halál és az esztétikai szépség közös mezőjévé válik. Feldolgozza ennek az ambivalenciáját, a hatalom, a test és a vágy összetett viszonyait tárja fel. A tér egyfajta szimbolikus kertként működik, ahol a gyönyör, az elmúlás, a vágy és a pusztítás motívumai összefonódnak. A kiállítás az érzelmek társadalmi és antropológiai dimenzióira reflektál: hogyan válik a szeretet birtoklássá, a vágy uralommá, a szépség pedig a rombolás előjátékává? Egy kortárs vizuális átirata annak az ősi kérdésnek: meddig tart a vágy, mielőtt rombolássá válik? A kiállítás a vadrózsák kettőségekkel teli, metaforikus mezőjét materializálja a térben.

















