Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.
A Nemzetközi Hétre Európából, Ázsiából és Afrikából is érkeztek vendégelőadók, akik bejárták egyetemünk valamennyi helyszínét, és egy-egy igazán különleges témában tartottak előadást vagy workshopot a hallgatóknak és a partnerintézményekből érkezett érdeklődőknek.
Négy külföldi előadóval készítettünk interjút Ghánától Indonéziáig, ezeket publikáljuk itt a Nemzetközi Hírek alatt.

Prof. Ito Toshimitsu, szobrászművész, Hiroshima Egyetem, Japán

Bemutatná a Hiroshima Egyetem Művészeti Karát?

A Hiroshima City University három karból áll: Nemzetközi Tanulmányok Kar, Információs Tudományok Kar és a Művészeti Kar. Az egyetem irányelveinek megfelelően a nemzetköziesítésre fókuszálunk, jelenleg húsz külföldi egyetemmel van megállapodásunk.

A Művészeti Kar a gyakorlatközpontú oktatásra, kutatásra törekszik azzal a céllal, hogy olyan művészeket képezzen, akik meghatározó szerepet játszanak a világban. Ami az oktatáspolitikát illeti, a koncepció a következő: „eredeti művészi kifejezések megszerzésére való törekvés, a hagyományok tiszteletben tartása mellett”. Úgy vélem, ez egybecseng a Magyar Képzőművészeti Egyetem elveivel is.

A Hiroshimai Művészeti Karnak két nagy tanszéke van. A Képzőművészeti Tanszékhez tartozik a japán festészet, az olajfestészet és a szobrászat szak. A Design és Iparművészeti Tanszékhez az alábbi szakok tartoznak: kortárs kifejezések, háromdimenziós modellezés, vizuális média, fémmegmunkálás, festés és hullámosítás, lakkformázás.

Tudna valami különlegeset vagy tipikusan helyi jellegzetességet említeni a Hiroshimai Egyetem Művészeti Karáról?

A Szobrász Tanszék, ahol tanítok, számos művészeti projektet folytat az iskolán kívül is. Szülővárosunkban, Hirosimában kiállításokat terveztünk és valósítottunk meg az atombombázás után megmaradt épületek és a város főutcáinak felhasználásával. Hirosimán kívül pedig az egyre inkább elnéptelenedő településeket és távoli szigeteket céloztuk meg, ahol szintén rendszeresen szervezünk projekteket és kiállításokat. Úgy gondoljuk, hogy azáltal, hogy a tanárok, diákok, sőt öregdiákok is részt vesznek ezekben a művészeti projektekben, ráirányíthatjuk a figyelmet ezekre a területekre, és (újra) felfedezhetjük őket.
Mindemellett a formatervezés és a kézművesség területén aktívan támogatjuk a helyi vállalatokkal és a régióval való együttműködési megállapodásokat.

Ön előadást valamint workshopot is tartott “Land memory and artwork” címmel. Kérem, meséljen nekünk erről.

Napjainkban a globalizáció nagy léptékben halad előre mindenhol, beleértve a politikát, a gazdaságot és a kultúrát is. Ennek következtében, különösen a kultúra tekintetében, az egyedi helyi kultúrák és életkörnyezetek elvesznek, és egyre inkább az a tendencia, hogy a művészi kifejezéseket is egységes értékek alapján mérik. Azonban még ma is minden régiónak megvan a maga történelme és egyedi kultúrája, és úgy vélem, hogy a művészek kutatás révén megérthetik ezeket, és megjeleníthetik a műveikben, és ezáltal új és gazdag kultúrát teremthetnek.
A workshopon arra kértünk minden résztvevőt, hogy rajzolja le a mentális tájképét tussal (monokróm), majd ennek háromdimenzióssá tétele során megpróbáltuk azt egyedi és eredeti szobrászati formában is megragadni.

Mi a jelenlegi projektje, min dolgozik éppen?

Jelenleg a 2025-ös Setouchi Triennáléra végzek kutatásokat Shodoshima kapcsán, és egy új alkotáson is dolgozom.
Nagy kihívás számomra, hogyan lehet szoborként kifejezni a tájat, amelynek nincs olyan egyértelmű formája, mint az emberi testnek vagy az állatnak.

Mit talált a legérdekesebbnek Budapesten és egyetemünkön?

Budapesten rengeteg bronzszobor található, amelyek a város történetét mesélik el, és gyönyörű tájképet alkotnak. A szobrászok technikája kimagasló, különösen az ember mozdulatai valóságosak és erőteljesek.
Nekem, aki a japán művészeti egyetemről érkezett, nagyon érdekes volt megismerni az MKE oktatáspolitikáját és projektjeit.



Új oktatónk Suplicz Gergely

Suplicz Gergely 2025 szeptembere óta az MKE Grafika Tanszékének képgrafika specializációjának új oktatója.

Új oktatónk Suplicz Gergely

The Thin Line Between Shame and Rage

Sophia Süßmilch előadása
Időpont: 2025. november 19., 17.00–18.30
Helyszín: Ludwig Múzeum, Foglalkoztató, 2. emelet

The Thin Line Between Shame and Rage

Beke 80+1. Tükör/képmás

Megnyitó: 2025.11.26., 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem
Megtekinthető: 2025.11.26 – 2026.01.17.

Beke 80+1. Tükör/képmás

I. Intermédia Fesztivál

Időpont: 2025. november 29., 18:00
Helyszín: MKE | Intermédia Tanszék

I. Intermédia Fesztivál

„the_print_fest Budapest”

Megnyitó: 2025.11.28., 18:00
Helyszín: MKE | Kondor Béla Galéria
Megtekinthető: 2025.11.12 – 2026.01.31.

„the_print_fest Budapest”

Szabó Andrea RED-díjat nyert az RGB designversenyen

Szabó Andrea, a Képző Tervezőgrafika specializációjának oktatója RED-díjat nyert az idei versenyen.

Szabó Andrea RED-díjat nyert az RGB designversenyen

Nyílt Nap 2025: Vár a Képző!

Légy te is a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója!
Időpont: 2025.12.03., 10:00–14:00
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem

Nyílt Nap 2025: Vár a Képző!

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Megnyitó: 2025.11.14., 18.00
Helyszín: Kortárs Galéria Szabadka
Megtekinthető: 2025.11.15 – 12.31.

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Újabb elismerés és nemzetközi kapcsolat Kínában

prof. dr. Erős István rektor előadása Wuhanban

Újabb elismerés és nemzetközi kapcsolat Kínában

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT 2025/26 

A Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék Pályázati felhívása
Pályázni 2025. december 14. éjfélig

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT 2025/26 

Fenntarthatóság és festőiség

Iski Kocsis Tibor Munkácsy-díjas festőművész előadása
Időpont: 2025.11.25. 11:00-12:00
Helyszín: MKE, Közösségi tér

Fenntarthatóság és festőiség

Vörös Botond Red Dot-díjat nyert Berlinben

Vörös Botond tervezőgrafikus, az MKE Illusztráció specializáció oktatója újabb Red Dot-díjat vehetett át Berlinben.

Vörös Botond Red Dot-díjat nyert Berlinben

Az eddigi legsikeresebb aukciójával zárta a jumpSTART programsorozatot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

Az eddigi legsikeresebb aukciójával zárta a jumpSTART programsorozatot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

Balla Dóra és Rozmann Ágnes az idei EIPF dubai kiállításán

Két oktatónk munkáját is beválogatták a rangos nemzetközi eseményre...

Balla Dóra és Rozmann Ágnes az idei EIPF dubai kiállításán

Place identity: In Between

Katarzyna Tereszkiewicz, a Székelyföldi Grafikai Biennálé különdíjasának kiállítása
Megnyitó: 2025.11.12., 18:00
Helyszín: Helyszín: MKE | Aula
Megtekinthető: 2025.11.13– 22.

Place identity: In Between

KÉNYTELEN EGYENSÚLY

GÁLHIDY PÉTER
Megnyitó: 2025.11.07., 17:00
Helyszín: Hírös Agóra Kulturális Központ
Megtekinthető: 2025.11.30-ig

KÉNYTELEN EGYENSÚLY

A HORIZONT LÉNYEGE

Megnyitó: 2025.11.07., 19.00
Helyszín: MAMŰ Társaság
Megtekinthető: 2025.11.07–28.

A HORIZONT LÉNYEGE

Tasnádi József: Vanityssimo

Megnyitó: 2025.11.11., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.11.12– 21.
!!! 2025.11.14-én 14:00 és 16:00 óra között a kiállítás nem látogatható !!!

Tasnádi József: Vanityssimo

A Peter és Irene Ludwig Alapítvány, (Peter und Irene Ludwig Stiftung Aachen)

Határidő: 2025.11.21., 24:00

A Peter és Irene Ludwig Alapítvány, (Peter und Irene Ludwig Stiftung Aachen)

Culture Moves Europe

A pályázati felhívásra 2026. április 30-ig, minden hónap utolsó napján éjfélig lehet jelentkezni.

Culture Moves Europe

György Péter

(1954 – 2025)

György Péter

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Megnyílt a Culture Moves Europe egyéni pályázata
Jelentkezési határidő: 2026.04.30-ig, minden hónap végéig.

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Az Epreskert rejtett arcai

– Exkluzív kultúrtörténeti séta a művészet kertjében Bóka B. Lászlóval
Időpontok: November végéig meghatározott pénteki és vasárnapi napokon

Az Epreskert rejtett arcai

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

Pályázati felhívás az Arts & Robots at ICRA 2026-ra
Jelentkezési határidő: 2025.12.22.
Konferencia időpontja: 2026.06.01–05.
Helyszín: Bécs, Ausztria

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

ÉV GRAFIKÁJA DÍJ '24

Megtekinthető 2025.11.21-ig
Helyszín: MKE, Kondor Béla Galéria

ÉV GRAFIKÁJA DÍJ '24