Dr. habil. Sallai Géza DLA
egyetemi tanár
CV
(Budapest, 1967. augusztus 1.–)
Végzettség és szakképzettség
2009 Doktori diploma, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
2000–03 Magyar Iparművészeti Egyetem, DLA képzés
1995–97 Magyar Képzőművészeti Főiskola, Mesterképző
1990–95 Magyar Képzőművészeti Főiskola, szobrász szak, (Körösényi Tamás osztálya)
1986–90 Bessenyei György Tanárképző Főiskola, földrajz-rajz szak, Nyíregyháza
Tudományos fokozat
2009 doktori fokozat (DLA), RÉS/GAP Kommunikáló szobrok-szoborszerű tárgyak (Analógiák a szobrászat és a design kapcsolatában), Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Munkahelyek/Oktatás
1997-től Magyar Képzőművészeti Egyetem, Szobrász Tanszék, egyetemi adjunktus
1999-2000 Magyar Iparművészeti Egyetem, Alapképző Intézet, Papírplasztika tantárgy, óraadó
2000-2007 Magyar Iparművészeti Egyetem, Vizuális Kommunikáció Tanszék, Papírplasztika és térkonstrukció tantárgy, óraadó
2003-2005 Nyíregyházi Főiskola, Plasztika tantárgy, óraadó
Tudományos- és művészeti kutatás
A patina, mint szín a szobrászatban, MKE, 2008
Díjak / Ösztöndíjak
2001 A Haladás művészete – az AUDI és a Várfok Galéria pályázata, I. helyezés
2001 Erasmus ösztöndíj, Politecnico di Milano
1996 Barcsay emlékérem
1995 XIV.Kisplasztikai Biennálé, Pécs, Képző- és Iparművészeti Lektorátus díja
Tagság
1995- Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
2000- Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
2001- Magyar Szobrász Társaság
Kiállítások
Egyéni kiállítások
2013
"Széria", Magyar Képzőművészeti Egyetem, Epreskert, Parthenón-fríz Terem, Budapest
2011
“Rés”,Klebelsberg Kultúkúria, Budapest
2010
„Scene Ungarn”, Torhaus, Dortmund, (Somody Péterrel)
2009
„Széria”, DLA kiállítás, MOME, Budapest
2005
„Utazó ikon”, Menü Pont Galéria, Műcsarnok, Budapest
2004
Portál Galéria, Budapest
1997
Városi Galéria, Tiszaújváros
1995
Francia Intézet, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
2015
"Szubsztancia",a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének kiállítása, Pécs, Nádor Galéria Art&Med Kulturális Központ
2012
"Liturgia és művészet. Mai magyar ikonok." Magyar Akadémia, Róma
2007
5. Nemzetközi Vasöntő Művésztelep, Salgótarján
6. Zalaszentgróti Szimpózium
2. Particum Biennálé, Szabadtéri Szoborkiállítás, Szolnok
2006
„Az Út 1956–2006” Műcsarnok, Budapest
2005
„Arcpoétika”, Várfok Galéria, Budapest
A MKE szobrász tanárainak kiállítása, Médium Galéria, Pozsony
„Lebegés”, a Magyar Szobrász Társaság kiállítása, Ökollégium Art Galéria, Budapest
„Színes szobor”, Művészetmalom, Szentendre
2004
Sculpture Grande, Prága
„A tizedik.” A Magyar Szobrász Társaság kiállítása, Szombathelyi Képtár
2003
XVIII. Kisplasztikai Biennále, Pécs
„Plastica Dreams”, Műcsarnok, Budapest
„A monumentális szobrászat rajzai és képi tervei”, VII. Országos szobrászrajz kiállítás, Vigadó Galéria, Budapest
2002
Szabadtéri szoborkiállítás, MillenárisPark, Budapest
Salgótarjáni szabadtéri szoborkiállítás
Gyűrődés, Fészek Galéria, Budapest
2001
A szobrászaton innen és túl – Műcsarnok, Budapest
„Hol a pálma?” Vác, Tragor Ignác Múzeum
„ Három szobrász-három festő”, Balatoni Múzeum, Keszthely
„Mindenmás”, a Magyar Szobrász Társaság kiállítása, Magyarok Háza, Budapest
2000
24. Sóstói Nemzetközi Éremművészeti és Kisplasztikai Alkotótelep zárókiállítása, Városi Galéria, Nyíregyháza
1999
Plasztik – kor, Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, Budapest
Rendhagyó emlékezet, Szombathelyi Képtár, Szombathely
Művészetek Völgye, Taliándörögd
1997
XV. Kisplasztikai Biennále, Pécs
1995
Helyzetkép, Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest
XIV. Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Pécs
1994–95
Germinations 8, Fiatal Művészek Európai Biennáléja, Breda, Varsó, Athén
Köztéri művek
2013 Hajdúdorogi Görögkatolikus Székesegyház bronzkapuja
2008-10 “Feladat”, Nyíregyházi Főiskola kapuszobra
1995 Kazinczy Ferenc mellszobor, Tiszaújváros, Kazinczy Ferenc Iskola
1993 Arany János dombormű, Tiszaújváros, Arany János Iskola
Művek közgyűjteményben
Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
Városi Galéria, Nyíregyháza
Publikációk
2002
Sallai Géza: Plasztikai határesetek, Térformálás-tárgyformálás 2, a Magyar Iparművészeti Egyetem Mesterképzési (DLA) programján készített tanulmányok 2000-2002, Terc Kft.
Sallai Géza: Richard Deacon, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tudományos Közalapítvány Füzetei 18.
Nyíregyháza
Irodalomjegyzék
1995 Bizerr István: ~, Diplomakatalógus, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest
1999 Kopócsy Anna: Plasztikum/Plasticity, In: Sallai Géza, Budapest
2001, 2006 A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének Szobrász Szakosztálya
2001 Szobrászaton innen és túl, Budapest, Műcsarnok. (Katalógus, bev. Nagy Zoltán)
2003 Dékei Krisztina: Csalóka látvány. Plastica dreams. Szobrászat az installáció után. Új Művészet 2003(9)
2007 Az Út 1956-2006, kiállítási katalógus,Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Tantárgyi program
Tanítási gyakorlatom két szempontrendszerre épül. Tiszteletben tartva a hallgatók tehetségét erősíteni igyekszem elképzeléseik megvalósulását, és emellett inspirálni akarom őket a szobrászi nyelv használatára. Ezek a szempontok időnként ellentmondani látszanak egymásnak, de egyik a másik nélkül nem teremtheti meg az egyéni szobrászi karaktert, melynek jeleit a diplomamunkában kell megmutatniuk.
A legsajátosabb területe oktatási programomnak az az átmeneti övezet, mely a külső forma (természeti vagy mesterséges) és a szobrászi forma között húzódik. A stúdiumok és analízisek feladatai révén a valóság megértésének és leképzésének gyakorlatával indulnak el ezen az úton. A további elmozdulás a formabontással folytatódik, melynek igazi értelme a forma tárgyi tartalomtól és fogalmi jelentéstől való megtisztítása, egy olyan állapot elérése, ahol mint öntőminta üresedik ki. Ennek felismertetése a hallgatókkal a következő lépcsőfok a művészi forma irányába. Ekkor válik alkalmassá és nyitottá egy másik minőséggel való áthatás számára.
Az áthatás, mint átmenet is megvalósul a különböző művészeti műfajok között. A szobrászi nyelv és ezen belül ma különösen a vitális szemlélet elsőrendű szervezői elvvé vált. Áthatja és összekapcsolja a design, az építészet és a képzőművészet különféle területeit.
Saját szobrászi pályám eddigi alakulását nagymértékben befolyásolta a formatervezők látásmódja. Ennek hatására váltottam a korábbi organikus formarendszerű szobraimról egy tárgyközpontú, absztraktabb formaképzésre. Absztrakt annyiban, amennyire a vonal, mint absztrakció létezik. Azonban sziluettjével megidézi a látványt. Más szemlélettel közelíti meg egy szobrász a tárgyát, mint egy designer. A szobrász mindig egyfajta világmodellt készít, totalitásra törekszik. Oktatási programom azoknak a szobrászhallgatóknak is segíthet, akiknek van érdeklődése a tárgyi kultúra iránt, és el tudják képzelni, hogy tárgyakban jelenjenek meg művészi elképzeléseik, vagy pedig formatervező hallgatókat segíthet a szobrászi gondolkodás elsajátításához. Önálló formavilág kialakítása a cél, ahol az alkotók maguk hozzák létre a törvényszerűségeket.
Szobrászat és design között a legalapvetőbb analógiák formai természetűek. Ha egy szobor nem ábrázoló jellegű, egy tárgy funkciója nem egyértelmű vagy alkotója tudatosan kihasználja ezt a befogadói bizonytalanságot, akkor a két szakterület teljesen átfedheti egymást. Az áthatásnak azonban más fajtái is vannak, ahol az analógiák már messzebbre tolják őket egymástól. Ezek lehetnek fogalmi, archetipikus, mágikus vagy antropomorf jellegűek. Ha ezekből képes a tárgy hordozni, akkor esélye van arra, hogy a létezés egységét kifejezhesse, és művészetté váljon.