Dr. habil. Szoboszlai János PhD
egyetemi docens
CV
Személyes adatok
született: Kisvárda, 1967/06/27
foglalkozás: művészettörténész, kurátor, egyetemi docens, tanszékvezető
Végzettség és szakképzettség
1994 -1998 PhD-képzés, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Művészettörténet Tanszék, Budapest
1997 kurzus: Contemporary Art in the Context of Museums, Institut fur Kulturwissenschaft, Wien, Austria
1994 MA, Művészettörténész, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
1993 MA, Magyar nyelv és irodalom szakos tanár, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
1998– 1994 Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, magyar, művészettörténet, esztétika szakok
1996– 1998 Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, magyar-történelem szakok
1981– 1985 érettségi, Bessenyei György Gimnázium, Kisvárda
1975– 1982 Weiner Leó Zeneiskola, Kisvárda, gordonka szak
1978– 1981 Kodály Zoltán Zenei Általános Iskola, Kisvárda
1973– 1978 Általános Iskola, Tuzsér
Tudományos fokozat
2003, PhD, Művészettörténet, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
2022, Habilitáció, Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem
Nyelvtudás
1991 First Cambridge Certificate in English, Kingsway College, London
1992 Angol C középfok, Magyar Állami Nyelvvizsgabizottság, Budapest
Munkahelyek és szakmai munka
2017-től docens, MA in Curatorial Studies, Faculty of Art and Design, Jan Evangelista Purkiné University, Ústi nad Labem, Czech Republic (oktatás angol nyelven)
2011–2022, tanszékvezető, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet–elmélet Tanszék (oktatásszervezés)
2014-15, OFF-Biennale Budapest, a kurátori team tagja
2015-től témahirdető és témavezető, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Doktori Iskola
2015-től docens, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet–elmélet Tanszék
2012 óraadó az ELTE Művészettörténeti Intézet Doktori Iskolájában (oktatás)
2009-től adjunktus, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet–elmélet Tanszék (oktatás)
2005– 2019, független szakértő, International Visegrad Fund, Bratislava (tanácsadás, pályázati kiértékelés)
2004– 2012, elnök, Horváth Művészeti Alapítvány Kuratóriuma (tanácsadás, műgyűjtés)
2004– 2022, független szakértő, The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA), Európai Unió, (tanácsadás, pályázati kiértékelés)
2003– 2009, társtulajdonos, vezető, acb Kortárs Művészeti Galéria, ügyvezető, Trance Balance Kft. (műkereskedelem, tanácsadás)
2001– 2002, special visiting lecturer, The School of the Art Institute of Chicago, USA (oktatás angol nyelven)
1999, meghívott előadó, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék, Budapest (oktatás)
1998-tól vezető, beltag, Grand Turizmo Művészeti Konzultációs és Kommunikációs Bt. (tanácsadás, projekt-menedzsment), ennek keretében - többek között - 2009-2013 a Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (ICA-D) művészeti vezetése
1997– 2001, társigazgató (Páldi Líviával), majd igazgató, az Modern Művészetért Közalapítvány által működtetett Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros (ICA-D), (kiállítási-, gyűjteményezési-, rezidencia-, múzeum-kommunikációs-, kutatási és konferencia-programok kurátori munkája, intézményvezetés, fundraising)
1996, ösztöndíjas, Modern Művészetért Közalapítvány, Dunaújváros (a Kortárs Művészeti Intézet szakmai koncepciójának kidolgozása)
1994– 1996, visual arts program coordinator, Soros Kortárs Művészeti Központ (SCCA), Budapest (asszisztens kurátor, a dokumentációs program koordinátora)
1994, kurátor, Műcsarnok, Budapest (kiállítási asszisztencia)
Ösztöndíjak
2013– 14, NKA alkotói ösztöndíj
2014, The Royal Dutch Embassy, Budapest (utazási támogatás Hollandiába)
2003, The Mondriaan Foundation, Amsterdam (utazási támogatás Hollandiába)
2000– 2002, Open Society Institute, International Policy Fellowship, Budapest
1996 és 1997, Állami Eötvös Ösztöndíj (Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam)
1994– 1997, Kállai Ernő Műkritikusi Ösztöndíj
Tagság
1996– 2014 között tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek
1995-től tagja az Association Internationale des Critiques d’Art-nak (AICA)
Konferenciák, szimpozionok
2022, Objectives addressed by art (and curatorial) education, Specifics of Education in the Areas of Art Theory and History and Design at Art Universities, Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem
2021, EU4ART international on-line conference, Summary Meeting Minutes – WP2/WP3 Meeting, section: Career prospects + needs in a higher education context
2020, A few notes on discursivity in contemporary art, and on the perception of on-line contemporary artworks
- Keynotes for the conference panel Medium As a Message in Visual Arts, PERSPECTIVES: Educational Aspects of Technologies of Imaging in the Perspective of Visual Literacy, Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyne University in Ústí nad Labem, 22-23 October, 2020.
2019, 1989 és a rendszerváltás: a társadalmi cselekvés lehetőségei, Szeged, Szent-Györgyi Albert Agóra, 1956-os Intézet Alapítvány, ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék, Eszterházy Károly Egyetem Történettudományi Doktori Iskola, MTA BTK Történettudományi Intézet, MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Szegedi Tudományegyetem ÁJTK Politológiai Tanszék
A hazai kurátorképzésről, szakmai fórum, Magyar Nemzeti Múzeum
2014, Erste Stiftung Patterns Lectures Seminar, Wien, Austria
2012, Szünet nélkül, OSA, Budapest
2010, Folyt. köv., A Második Nyilvánosság után - húsz éves a Knoll Galéria, Knoll Galéria, Budapest
2010, Az MKE Képzőművészett-elméleti képzéséről, A kortárs művészet managementje, Műcsarnok
2008, Kortárs kultúrpolitika, A gyűjtés politikája – nemzetközi konferencia a tranzit.hu és az ICA-D szervezésében, ICA-D, Dunaújváros
2002, National Conference for Professionals in the Cultural Sector, Chicago Cultural Center, Chicago, USA
2000, The Principles of the Modernisation of the Institutional Frame of Art, MSE (Middle-South-East), Skuc Gallery, Ljubljana, Szlovenia
1999, On Contemporary Hungarian Art, rotor, Graz, Austria
1999, A dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány műtárgy-gyűjteményének létrejötte, tulajdonjoga, értéke, tartalma, jelentősége és jövője, valamint aktuális muzeológiai problémái, A kortárs művészet múzeumi gyűjteményekben, Veszprémi Egyetem
1998, Conference on art and its mediation in the West and Eastern European counties, IFA, Stuttgart, Germany
1998, A kortárs művészet intézményrendszere, ARITMIA 6, ICA-D, Dunaújváros
1998, Contemporary Art in the Context of Museums, Institute für Kulturwissenschaft - Kulturkontakt, Wien, Austria
1998, Does Contemporary Art Need Museum?, CIMAM Conference, ELTE-Ludwig Múzeum, Budapest,
1997 , Who by Fire?, The Institutional Frame of Art in Central Europe, ICA-D, Dunaújváros
1997, White Flags, Studio-lectures in artists’ studios in Budapest, Austrian Kulturinstitut – Knoll Galéria
1996, Three spaces (Notes on the art of/from the margin) ISLAND - OTOK, The Annual Exhibition and Symposia of
SCCA-Zagreb, Art Radionica Lazareti, Dubrovnik, Horvátország
1996, A question of Terminology: Appropriation art in Central-Europe? “Crossroads in Central-Europe
(Ideas, Themes, methods and Problems of Contemporary Art and Art Criticism)”, International Conference of
Central Europe and Mediterranean Countries, Francia Intézet, Budapest
Lektorálás
Curatorial Dictionary (lektor) http://tranzit.org/curatorialdictionary/
Kurátori munka
2021 Scars, Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia (társkurátor) https://mmsu.hr/en/event/90s-scars-3/
2017– 18 Topography of Hope - Crystallized, House of Arts, Ústi nad Labem (társkurátorok: az MA in Curatorial Studies hallgatói, Faculty of Art and Design, Jan Evangelista Purkiné University, Ústi nad Labem, Czech Republic https://monumentalnitopografie.cz/en/mista/topography-of-hope-crystallized/
2014– 15 OFF Biennale Budapest (társkurátor) www.offbiennale.hu
2009– 2013 négy éven át a Kortárs Művészeti Intézet vezető kurátora, a kurátori team tagjai Mélyi József és Hornyik Sándor, kiállítási dokumentáció: www.ica-d.hu
2003– 2009 hét év során két kivétellel az acb Galéria helyi és nemzetközi kiállításai
kiállítási dokumentáció: www.acbgaleria.hu
1996– 2001 öt éven át a Kortárs Művészeti Intézet helyi és nemzetközi kiállításainak és projektjeinek többsége
kiállítási dokumentáció: www.ica-d.hu
1996 A Pillangó-hatás, Műcsarnok, Soros Center for Contemporary Arts,
kurátorasszisztens Dr. Peternák Miklós mellett
Monique L., French Institute, Budapest, Hungary
1995 V = A∙Ω, Csók István Képtár, Székesfehérvár, kurátorasszisztens Suzanne Meszoly mellett
Utazás, Terem, Dunaujvaros, Modern Művészetért Közalapítvány
1994 80-as évek - képzőművészet, Ernst Múzeum, kurátorasszisztens Dr. Keserü Katalin mellett
Publikációk
könyv:
2022,
Navigare Necesse Est - Relations And Transactions Within the Institutional Frame Of Art study support book, Jan Evangelista Purkiné University, Ústi nad Labem, Czech Republic, 2001, ISBN 978-80-7561-305-9
cikkek, könyvfejezetek:
2022,
A Joyride mint esszé, példabeszéd és elmélkedés, In. Tasnádi József: Apóriák, katalógus, MODEM, Debrecen, 2022
A FEW NOTES ON DISCURSIVITY AND THE CURRENT DIGITAL SHIFT IN CONTEMPORARY ART
in: HORIZONS OF INTEREST, Edited by: Adéla Machová & Rosita Deluigi, ISBN 978-80-7561-386-8, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem
2019,
The Essence of The Mo(nu)mental: The Production of a Moral Emotion. – Notes on curatorial studies in.
Esence mo(nu)mentálna: Produkce morální emoce – poznámky ke kurátorským studiím. In: KOLEČEK, Michal, ed. Mo(nu)mentální topografie: Kritický katalog výstavního projektu Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem konaného při příležitosti 25. výročí založení fakulty. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně, 2019. s. 19–27. ISBN 978-80-7561-221-2.
2017,
Megszokásból, megszökésből, Artmagazin, 2017 : 5 pp. 52-53. 2 p.
2014 ,
Nem lesz könnyű – Pályakezdők és dilemmák, artmagazin.hu
http://artmagazin.hu/artmagazin_hirek/nem_lesz_konnyu.2341.html?pageid=81
Szakmai minimum – Kortárs képzőművészet és oktatás, tranzit.hu
http://tranzit.blog.hu/2014/04/10/szakmai_minimum_iii_kortars_muveszet_es_oktatas
2013,
Az alapok hiányoznak, Museum Café, Budapest, 2013, április, pp.29-30
Kiknek és hogyan kellene támogatnia a fiatal képzőművészeket? Válasz az Artmagazin Online körkérdésére.
http://artmagazin.hu/_online/korkerdes_kiknek_es_hogyan_kellene_tamogatnia...
2012,
NETRAF, in. Contemporary Art in Hungary, Absolut Media Zrt, Budapest, 2012, pp.180-185
Tárlatvezetés, Műértő, 2012, november
2011,
Horváth Tibor, in. Contemporary Art in Hungary, Absolut Media Kft, Budapest, 2011, pp.214-225.
Passzív rezisztencia (Mladen Stilinovich kiállítása a Ludwig Múzeumban), Műértő, 2011. május, p.1, p10.
Kortárs műkereskedelem, in, Új utak a művészetmenedzsmentben, Art and Business Kézikönyv, Arts and Business Kiadó, 2011. pp.145-171.
2010,
A láthatatlan gyűjtemény (Az ICA-D kortárs kollekciójának történetéről), in. A Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros gyűjteménye, 2010, Modern Művészetért Közalapítvány, Dunajváros, 2010, pp. 5-7.
Folyt. köv., A Második Nyilvánosság után - húsz éves a Knoll Galéria, Magyar Lettre, 2010 nyár, pp.64-65.
Shifting Perspectives On Curatorship, artmargins.com (szerk: Allan Siegel)
2008,
Olaj a tűzre – az Irokéz Gyűjtemény 2008-ban, in. Irokéz Gyűjtemény, Az idő legújabb cáfolata című kiállítás katalógusa, Magyar Nemzeti Galéria, 2008, pp.8-13.
2006,
Kortársság és korszerűség, in. Acélecset, Művészet az ország közepén, Dunaújváros MJV Önkormányzata, 2006, pp.216-227
2005,
Csütörtök 13, Szarka Péter művei Berlinben, Sao Paulóban, Haarlemben, Bécsben és Budapesten, Artmagazin 2005/4. pp.28-31.
2003,
Szomorú szépségek, Hideki Iinuma szobrai Budapesten az acb Galériában, Artmagazin 2003/1. pp.62-63.
Információtechnológia és a kortárs művészeti galériák, Artmagazin 2003/1. pp.36-39.
2002,
Kortársak gyűjtése korszerű koncepcióval, MEO Art FAIR, 2002
A gyűjtés szempontjai, PrivArt, 2002/4
Egyetlen művésszel, egyetlen sorozattal, Műértő, 2002/11.
Gerhard Richter retrospektív az Art Institute of Chicago-ban, Műértő, 2002/5
Állam és filantrópia - Az amerikai művészetfinanszírozás rövid története II., Műértő, 2002/5Hét szűk esztendő – Új helyzet az Egyesült Államok filantróp gazdaságában (Reagan L. Grusy cikkének szerkesztése és fordítása), Műértő, 2002/5
A lények, a hely és a törzs – A 2002-es Whitney Biennáléról, Műértő, 2002/8
Állam és filantrópia - Az amerikai művészetfinanszírozás rövid története I., Műértő, 2002/4
Egy generáció önarcképe – Tájékozódási pontok a kilencvenes évek magyarországi képzőművészetéhez in. A második nyilvánosság – XX. századi magyar művészet, Enciklopédia, Budapest, 2001.
A dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány műtárgy-gyűjteményének létrejötte, tulajdonjoga, értéke, tartalma, jelentősége és jövője, valamint aktuális muzeológiai problémái, in. A kortárs művészet múzeumi gyűjteményekben 1988 – 1999, Képző- és Iparművészeti Lektorátus
Systematica – Exploring Process, The School of the Art Institute of Chicago, katalógus
2001,
Szeretném ezt a digitális imidzset a lehető legszerencsétlenebb helyzetbe hozni – Szőke Katalin és Szoboszlai
János beszélget Szarka Péterrel, Balkon 2001/10
Szalai Tibor művészete (1979-1985), in. Szalai Tibor Életmű-kiállítás Katalógusa, Budapest Galéria, Budapest
Az Irokéz-gyűjtemény színre lépése, in Az Irokéz Collection, katalógus, Szombathely
Színre lép az Irokéz-gyűjtemény, Műértő, 2001/5
A történetmondás vágya - Szépfalvi Ágnes és Nemes Csaba story-board-jai, in. A Nap háza, katalógus, Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest
Tehát, bajlódni kell a festészettel - Kósa János művészetéről, Műértő, 2001/4
Tehát, bajlódni kell a festészettel - Kósa János művészetéről, in. Kósa János, katalógus
2000,
Kitörni az elszigeteltségből, Műértő, 2000/7-8
Nem vagyok olyan ártatlan – Komoróczky Tamás művészetéről, in. Toyotomi, Komoróczky Tamás katalógusa
Lullaby – Pacsika Rudolf művészetéről, in. Pacsika Rudolf katalógusa, ICA-D
Orbán Sándor művészetéről, in. Orbán Sándor: Mandalák, katalógus, ICA-D
Ádám Zoltán művészetéről, Árgus, 2000/10
1999,
Selbroträt einer Generation, in. Die Zweite Offentlichkeit - Kunst in Ungarn im 20. Jahrhundert, ed. Hans Knoll, Verlag der Kunst, Dresden
...and the background (Notes on the condition of contemporary Hungarian visual art) and Project Description: „Who By Fire?” - Central European Curatorial Meetings And Seminars 1997 - 2002, Institut fur Auslandsbeziehungen, e.V., Kunstlerhaus Stuttgart Reuchlinstrasse
Milieu et l’Ego. From Frame to Frame, in. A művészeten túl (szerk. Peter Weibel), Ludwig Múzeum - C3, Budapest
Szelíd konfrontáció, avagy a jelen antropológiája, in. Ifjúkori önarckép, katalógus, ICA-D
A világot jelentő gördeszkák (a művészet mint szubkultúra), www.alapzaj.hu
Súlytalanság – Nemes Csaba és Veress Zsolt művészete, www.c3.hu
Megjegyzések a mai magyar művészetről, Európai Füzetek, www.europaifuzetek.hu
1998,
On the Art of Attila Szűcs / On the Art of Csaba Nemes / On the Art of Ágnes Szépfalvi, White Flags, Osztrák
Kultúrintézet, Budapest
. ..és a háttér, White Flags, Ausztriai Kultúrintézet, Budapest
Súlytalanság – Nemes Csaba és Veress Zsolt művészete, Balkon, 1998/10
Beszélgetés a kortárs művészet intézményes keretéről, Balkon, 1998/8
Nicolas Baginsky: Killer Mosquitos, Balkon, 1998/8
John Wood - Paul Harrison: Video works, Monitor-Installation, Balkon, 1998/8
About Slaven Tolj’s Performance, Detail, 1998/5, Csehország
Szelíd konfrontáció, Törökfürdő, 1998/2 és www.c3.hu
1997,
Anmerkungen zu dem Projekt von Antal Lakner und Georg Winter, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin
Notes on the Art of/from the Margin, ISLAND - OTOK, Visual Arts Library, Meandar-SCCA-Zagreb, Zágráb
Szűcs Attila legújabb festményeiről, katalógus, István Király Múzeum, Székesfehérvár
1996,
Én-játékok - I. ,Törökfürdő, 1996/1
Levél Kósa Jánosnak, Balkon, 1996/5
Les tableaux de mon exposition (Monique L. festményeit a budapesti Francia Intézetben bemutatja Szoboszlai János), Balkon, 1996/6
A question of terminology: appropriation art in Central Europe? in. Találkozások Közép Európában – a kortárs művészet és művészetkritika eszméi, témái, módszerei és problémái című szimpozion szövegeit tartalmazó kötet, a Magyar Köztársaság Művészeti Alapja, Budapest
1995,
Doppelgänger (Tooth Gábor Andor művészetéről) Balkon, 1995/2
Jam Session (A FÛ csoportról) Új Művészet, 1995/4
Audio-vizuális beszélgetés (az Iparművészeti Főiskola Audio-Vizuális szakának tanáraival) Balkon, 1995/6
Szépfalvi Ágnes festményei , Új Művészet, 1995 november-december
Szűcs Attila, Magyar Narancs, 1995. november 23.
V=A.•Ω, The Annual Exhibition of SCCA - Budapest 1994) SCCA - Quarterly 1996/1
1994,
Képkiállítás - Szűcs Attila kiállításáról, Balkon, 1994/4 és a Bartók 32 Galéria évkönyve, 1995
The Cave - Steve Reich és Beryl Korot művéről, Balkon, 1994/6
Csak R&R, de nekem tetszik (Roderick Buchanan és Ross Sinclair kiállításáról), Balkon, 1994/7
A pénz diszkrét pálya I-II. (Nemes Csaba és Veress Zsolt projektje 1991-1994), Balkon, 1994/9 és a Bartók 32 Galéria évkönyve,
1995,
HANG (Árvai György, Beviz József, Braun András, Kiss Péter, Nemes Csaba és Veress Zsolt kiállításáról), Balkon, 1994/10A Rabinec Galéria in: A Modern Poszt-jai, Esszék, tanulmányok, dokumentumok a 80-as évek magyar képzőművészetéről, ELTE BTK
1993,
Hűvös biztonság - kortárs osztrák képzőművészekről, Balkon, 1993/1
Hanginstallációk - az Újlak Csoportról, Balkon, 1993/2
1989,
Szelep - Fiatal képzőművészek kiállítássorozata a BME Bercsényi Klubjában, Nappali Ház, 1989/1
Tantárgyi program
Köztudomású, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem a 2009/2010 tanévben Képzőművészet-elmélet alapszakot (BA) indított. A Képzőművészet-elmélet szak alapszíntű és átfogó művészetelméleti, valamint kurátori-gyakorlati ismereteket kínál hallgatóinknak. A szak a képzőművészeti élet jövendő működtetőinek képzését tűzi ki célul; a diplomával rendelkezők képesek lesznek arra, hogy sikeresen közvetítsenek a művészek, a társadalom, a művészetkedvelők, mecénások, műértők valamint a nagyközönség között. Mivel a kortárs művészeti szcéna működtetői jelenleg csupán munkájuk során tudják elsajátítani azokat a gyakorlati ismereteket, melyek a jelenkori művek kiállításának, archiválásának, dokumentációjának feltételei, az alapképzés olyan programot kínál, mely átfogóan képes a gyakorlati ismeretek, illetve a kapcsolódó elméleti háttér átadására. Ennek érdekében az új szak olyan naprakész, a munkaerőpiacon is érvényesülni tudó képzést nyújt (múzeumok, galériák, művészeti folyóiratok, vállalati szféra kultúrafinanszírozásának területei), amely a kurátori ismereteket nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is oktatja (kiállítás-rendezés, kiadványszerkesztés, PR, projektfinanszírozás, pályázatírás, nemzetközi programok szervezése), valamint lépést tart a művészetelméleti kutatások legújabb eredményeivel.
Lényeges célkitűzésem az, hogy az alapképzés mindhárom évfolyamának előadásain tárgyalt témák és a szemináriumokon végzett gyakorlati munka egymásra épüljenek.
Az Képzőművészet-elmélet Alapképzés (BA) keretében az általam oktatott három tantárgy a következő:
1. Kurátori alapismeretek (1. évfolyam, 2 szemeszter)
Szem előtt tartva a képzés alapozó jellegét, ebben a két szemeszterben a következő területekkel kapcsolatos, a hazai és nemzetközi viszonyokat egyaránt szem előtt tartó alapozó ismeretekről szólnak az előadások:
- a művészet intézményes keretének összefüggései (múzeum, kiállítóhely, galéria, artist-run-space, műkereskedelem, műkritika, művészetoktatás, média, kultúrpolitika)
- a múzeumok története, múzeumépítészet
- a kiállítások története
- a műkereskedelem
- a kultúrpolitika
- a művészet gazdasági vonatkozásai
- a művészet jogi vonatkozásai
2. Kurátori ismeretek (2-3. évfolyamok, 4 szemeszter)
A Kurátori alapismeretekfolytatásaként az 1-2. szemeszter (2. évfolyam) előadásai és workshopjai a hazai és nemzetközi viszonyokat egyaránt szem előtt tartó alapozó ismereteket tekintik át a képzőművészeti kiállítás projektmenedzsment témakörében:
- kurátori kutatás és koncepció
- financiális kiadási terv
- fundraising: pályázás és szponzoráció
- team-menedzsment és intézményvezetés
- pr és kommunikáció
- marketing
- múzeumpedagógia
- sajtókapcsolatok
- jogi vonatkozások: szerződések, biztosítás
- logisztika, kiállítás-építés
- rendezvényszervezés
- publikációk
- dokumentáció
A 3. szemeszter (3. évfolyam) előadásai a hazai és nemzetközi kurátori praxisok elemzésével foglalkoznak, céljuk a nemzetközi művészeti világ ezen aspektusának megismertetésén túl az egyéni érdeklődésnek megfelelő kurátori szemlélet megalapozása.
A 4. szemeszter (3. évfolyam) előadásai a hallgatók folyamatban lévő diplomamunkáival kapcsolatos témákat ölelnek fel, így tartalmuk szemeszterenként változik.
3. Kiállítás-rendezési gyakorlat (1-2-3. évfolyamok, hat szemeszter)
A gyakorlat első két szemesztere (1. évfolyam)a kiállításokat rendező intézménytípusokba vezeti be a hallgatókat.
A gyakorlati munka témakörei a Kurátori alapismeretek című, kétszemeszteres előadás témáira épülnek.
A gyakorlat formája nem csak a múzeumok, kunsthallék, galériák, archívumok, kutatóközpontok, vagy magángyűjtemények meglátogatása és alapos megismerése, hanem a szemináriumi munka keretében kiadott feladatok ezen intézmények missziójával, alapjellegzetességeivel és különbségeivel is kapcsolatosak. Az 1. évfolyam kutatási munkafázison alapuló, fiktív kiállítások kurátori koncepcióinak elkészítését is feladatul kapja.
A harmadik és negyedik szemeszter (2. évfolyam) a kiállítás-rendezői/kurátori tevékenységek gyakorlati oldalára koncentrál.
A gyakorlati munka témakörei a Kurátori ismeretek című előadás 1-2 szemeszterének témáira épülnek.
Mivel ebben a két szemeszterben a Kurátori ismeretek című előadás a kiállítás projektmenedzsmentjére koncentrál, a szeminárium gyakorlati feladatai is ezekkel a területekkel kapcsolatosak.
- kurátori kutatás és koncepció
- financiális kiadási terv
- fundraising: pályázás és szponzoráció
- team-menedzsment és intézményvezetés
- pr és kommunikáció
- marketing
- múzeumpedagógia
- sajtókapcsolatok
- jogi vonatkozások: szerződések, biztosítás
- logisztika, kiállítás-építés
- rendezvényszervezés
- publikációk
- dokumentáció
Az 5. szemeszter (3. évfolyam) a hazai és nemzetközi kurátori praxisokkal kapcsolatos gyakorlati feladatokat tartalmaz.
A gyakorlati munka témakörei a Kurátori ismeretek című előadás 3. szemeszterének témáira épülnek.
A feladatok egy része kurátori koncepciók alapján megvalósult kiállítások komplex kutatása, másik részük ezek kimerítő kritikai analízise.
A 6. szemeszter (3. évfolyam) a diplomamunka elkészítésére koncentrál, tehát szakdolgozati szemináriumnak tekinthető.
A gyakorlati munka témakörei a Kurátori ismeretek című előadás 4. szemeszterének témáira épülnek.
A diplomamunka egyrészt szöveges tézis elkészítését, másfelől egy-egy kiállítási projekt megvalósítást tartalmazza.