Dr. habil. Peternák Miklós CSc.
egyetemi tanár
CV
1956-ban született Esztergomban, jelenleg Budapesten él. Az MNG muzeológusa, gyűjteménykezelője (1981–1983), ösztöndíjas az MTA Művészettörténeti Kutatócsoportban (1983–1987), szellemi szabadfoglalkozású művészettörténész (1987–1991). Tagja a Balázs Béla Stúdiónak (1981-87) és az Indigo csoportnak. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékének vezetője (1991-2020), C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány igazgatója (1997-től). Fotó- és filmtörténettel, képelmélettel, az új, technikai médiumok (videó, computer) történetével, elméletével, művészeti vonatkozásaival foglalkozik. Több kiállítás illetve kísérleti film és videó rendezője. Az 54. Nemzetközi Velencei Képzőművészeti Biennálé Magyar Pavilon kurátora.
Tanulmányok/minősítések
2000 habilitálció
1994 Tudomány és művészet - új médiumok - kandidátusi értekezés
1981 Diploma: ELTE BTK művészettörténet - történelem szak
Díjak / ösztöndíjak
2002 Németh Lajos díj
1988 Soros ösztöndíj
Oktatás
2009-2013 az MKE Doktori tanács elnöke
2009 az MKE Doktori tanács elnöke
2002 egyetemi tanár, intermédia tanszék
1990- Magyar Képzőművészeti Főiskola
1986-1995 óraadó, ELTE posztgraduális videókommunikáció szakképzés
Tagság
Balázs Béla Stúdió (1981-88), Indigo Csoport, Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Magyar Fotóművészek Szövetsége, MTA Művészettörténeti Bizottsága
Kiállítások
Kiállítások (válogatás)
1. Koncepció, rendezés
2016 FOTÓ / MODELL. Képek a természet és művészet között. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, http://www.mke.hu/fotomodell/index.html
2015 IDŐALAP / TIMEBASE. Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben. Új Budapest Galéria, http://budapestgaleria.hu/uj/
2015 Szemrezonátor az erőműben. Zics Brigitta kiállítása. Kelenföldi Erőmű, http://eyeresonator.c3.hu/
2014 Intermédia foto(an)archív. Labor Galéria, Budapest, http://www.intermedia.c3.hu/2.0/fotoanarchiv/ és http://labor.c3.hu/2014/10/intermedia-fotoanarchiv/
2014 Ivan Ladislav GALETA. MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, Sepsiszentgyörgy 2014. április 28 - június 1. http://www.magma.maybe.ro/archive.php?id=163
2014 JELENTÉSPARALLAXIS. Paksi Képtár – Hangár 2014. március 28. - 2014. június 8 http://www.paksikeptar.hu/naptar/kiallitas_lap.php?mid=15310725a93eb9
2014 1,2, ! ? „Itt jelentkezzen öt egyforma ember” Koncept palimpszeszt, vagy a magyar konceptuális művészet Paksi Képtár, 2014. március 28. - június 8. http://www.koncept.c3.hu/
2013 mediamuseum.c3 Labor Galéria, http://labor.c3.hu/2013/11/virtualis-e-a-valosag/
2012-2011 A képek állása / State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin 2011 / ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012 http://stateofimages.c3.hu/ Vasarely Múzeum / Labor, Budapest; WRO Wroclaw http://stateofimages.c3.hu/wro/
2011 Németh Hajnal: Összeomlás – Passzív interjú. http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/
2009 Pillanatgépek http://pillanatgepek.c3.hu/
2007 A mű ideje/A mű az időben, http://labor.c3.hu/2007/10/a-mu-ideje-a-mu-az-idoben/
2005 Aktív kép, http://activeimage.c3.hu/index.html
2005 IQ (Illusionistic Quadrat), http://www.c3.hu/events/2005/aegina/iq.html
2003 Aura. Millenáris, Budapest http://aura.c3.hu
2002 Látás – kép és percepció, http://vision.c3.hu/
2000 Média Modell. Intermédia, új képfajták, interaktív technikák, http://www.mediamodell.c3.hu/
1999 Perspektíva, http://www.c3.hu/perspektiva/
1998 Inter/Média/Művészet (társkurátor: Megyesi Zsuzsa) Ernst Múzeum, Budapest - Trieste Contemporanea, Trieszt
1997 Flusser nyomán, szabadon. C3, Budapest, http://www.c3.hu/events/97/flusser/kiallitas.html
1996 A művészeten túl. Ludwig Múzeum - C3, Budapest (művészeti tanácsadó) http://www.c3.hu/events/96/bart/beyond.html
1996 Exploration network. Megnyitó kiállítás. C3 Kulturális és Kommunikációs Központ, Budapest http://www.c3.hu/log/anno/index.html
1996 A pillangó-hatás, http://www.c3.hu/scca/butterfly/index.html
1983 Film/művészet (a magyar kísérleti film története). Budapest Galéria, Budapest
2. Részvétel
2016 Vilém Flusser and the Arts. West den Haag, http://westdenhaag.nl/exhibitions/16_04_Flusser
2015 Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste. Akademie der Künste, Berlin http://www.adk.de/de/programm/?we_objectID=49532&
2015 Without Firm Ground – Vilém Flusser and the Arts, ZKM Karlsruhe http://zkm.de/event/2015/08/globale-bodenlos-vilem-flusser-und-die-kuenste
2015 Give me five! MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, http://magma.maybe.ro/archive.php?id=190
2014 Múzeumháló. MaDok LABOR, http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?menu=3&kiallitas_id=164
2013 Liget 30 (Palotai Gáborral). Olof Palme Ház, Budapest
2013 Something Other than Photography: Photo & Media. Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, http://www.edith-russ-haus.de/
2012 Winnipeg Cinematheque
2010/11 Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid (VIDEOTHEQUE, Centre Georges Pompidou, Paris, Tabacalera, Madrid, Haus der Kulturen der Welt, Berlin)
2010 III. Warszawskie Biennale Sztuki Mediów
2009 BBS 50. Műcsarnok, Budapest
2005 VEG KEP. Az Indigo Csoport kiállítása. 2B Galéria Budapest
2000 Időképek. Vetített képek (Szegedy-Maszák Zoltánnal)
1998 sic transit gloria mundi. Bartók 32 Galéria,
1997 A kód. Goethe-Institut Budapest (Hámos Gusztávval és Szegedy-Maszák Zoltánnal)
1993 Mi a kép? Újlak
1993 INTERMEDIA Jövőgyűjtés (Liget Galéria) Jövődobozok (Szegedy-Maszák Zoltánnal)
1992 Epigonkiállítás (Liget Galéria)
1991 SUB VOCE (Műcsarnok) Műelemzés (Videóinstalláció)
1990 Mi a kép? (Liget Galéria) Videóinstalláció
1985 Fotókiállitás, Palotai Gáborral (Párizs,Atelier des Maitres)
1980 Aquarelle (az INDIGO csoporttal) Bercsényi Galéria
Film, videó, dvd (válogatás)
2010 „We shall survive in the memory of others”– Vilém Flusser, DVD, C3-UdK / Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2010. http://flusserdvd.c3.hu/
2003 Könyvet lapozni. (Régi muszter, új hordozó), DVD 1.39’20’’
1991 The Media Were With Us (A médiumok velünk voltak) BBS, MII, 131`
1989 A Fény Képeiről (M.I.T. IPV) I inch. 121` VHS kiadása: 1998.
1988/89 Hermann Nitsch Budapesten. U-matic II-band, 46` BBS K-szekció
1986/88 Irodalmi sétahajó (Az Örley kör hajókirándulása) BBS, U-matic, H-band, 61`
1985/87 Beszélgetések I. ("Hozz nekem egy piros virágot" Wittgenstein), 16 mm színes és fekete-fehér, 46` BBS-K szekció
1985/87 Beszélgetések II. (Vénusz születése) U-matic H-band, 93 perc. BBS K-szekció. (Bemutatók pl.: The 4th Fukui International Video Biennale, 1991. Beyond Borders. Hungarian Video Art from the late 1980`s. Art Gallery of Ontario, Toronto, Les Instants Video. Manosque, Franciaország 1990. Video: Les beaux jours, Strassbourg, 1989; Transmission Gallery, Glsagow. 1989; Goethe Institut 1989 Budapest; Offensive Video Kunst, Dortmund 1988, 7. internationaler experimentalfilm workshop, Osnabrück, 1987.)
1982/83 XERTOX 7, 9, 11, D. M. S8, színes, mindegyik 6`
Publikációk
(válogatás)
Az új látás gyökerei. Transzdiszciplináris kísérlet, in: Neumer Katalin (szerk.), Identitások és médiák II. Médiák és váltások, Budapest: Gondolat, 2016. 89–123.
What is Personal and What Is Not. The Role of Photographs in Some of the Works of Tamás Waliczky, in: Photo-based New Media Works by Tamás Waliczky. School of Creative Media, City University of Hong Kong, 2016. 12–28. (angol és kínai nyelven) https://issuu.com/tamasw/docs/photo-based-new-media-works-by-wali
Időalap / Timebase. Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben.(elektronikus, szerk.) C3 Alapítvány – Új Budapest Galéria, 2016. http://www.c3.hu/idoalap/downloads/idoalap_timebase.pdf
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 1. rész. Balkon 2015/5. pp. 14–22. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_05
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 2. rész. Világkiállítások. Mit jelent kiállítani? Balkon 2015/6. pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_06
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok, 3. rész. Látni a láthatatlant: látható semmi – láthatatlan valami. Balkon 2015/7–8, pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_07_08
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 4. rész. Coda: Csontváry, Moholy-Nagy, a technikai médiumok. Balkon 2015/9. pp. 20–23. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_09
Jövő a múltban / A Future in the Past, 2015. http://eyeresonator.c3.hu/publications/
Cinema Think. In: Gusztáv Hámos und Katja Pratschke, Sample Cities. Berlin: Revolver Publishing, 2015. pp. 229 – 232. www.revolver-publishing.de
Tükör, vonal, labirintus. Károlyi Zsigmond és a mozgóképek. In: Károlyi Zsigmond: Régiúj, 1975–2015. Paksi Képtár, 2015. pp. 47 – 54. https://issuu.com/elnfree/docs/karolyi-zsigmond-regiuj-reszlet
Armageddon a Kisteremben, exindex 2015. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56845 http://www.kisterem.hu/miklos-erdely-2015/
Változást! Ars Electronica, Linz. Balkon, 2014/9. pp. 14–21. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_9
Palotai Gábor: Lehetséges táj/kép / Possible Landscapes, megnyitó, Liget Galéria, 2014. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56570
Koncept.hu / concept.hu. C3 Alapítvány – Paksi Képtár, 2014. http://www.koncept.c3.hu/ http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=35
„Tudomány nincs művészet nélkül, művészet nincs tudomány nélkül.” Beszélgetés Peter Weibellel. Balkon 2014. 2. 10-17. lap http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_2?e=1035308/9212120
Csontváry: Zrínyi kirohanása. Archetipologia Hungarica No.5. In: “Visszhangot ver az időben” Pozsony: Kalligram, 2013. 74–83.
Ivan Ladislav Galeta perspektívái / Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In:Tihomir Milovac (ed.): Ivan Ladislav Galeta A nullpont tájképe. Krajolik nulte tocˇke. Zero-point landscape. Zagreb: MSU, Paksi Képtár, 2013.
Pozitív szikra. Apertúra, 2013. 02. http://mafot.blog.hu/2013/02/01/pozitiv_szikra#more5057007
Vetítés. In: Kortárs vetített képek. Budapest: Capa Központ, 2013. 112–123. (Kiállítási katalógus) http://capacenter.hu/peternak-miklos-vetites/
mediamuseum.c3, Balkon 2013/11-12. 32 – 35 http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_11_12
Az idei hó. IM 2.0, vagy a kooperáció formái. In: Balkon 2013. 5. pp. 16 – 29. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_05/19?e=1035308/7385972
“Nyeletlen bicska penge nélkül” – vagy a bikinivonal. In: Balkon 2013. 1. pp. 4-8. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_01/1
Egology (?) – On the videos of Peter Rónai (+ Appendix), in Peter Rónai, FO Art, s.r.o., Bratislava, 2012, pp. 257-340.
The State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin, 2011. – ZKM-Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012. http://stateofimages.c3.hu/index.html
Icarus és Transitus. A szabadság pillanata./ Icarus and Transitus. The moment of freedom. In: Németh Hajnal: CRASH – Passive Interview 2/1. Peternák Miklós (szerk.) 54. Velencei Képzőművészeti Biennále, Magyar Pavilon, 2011. pp. 25-38 http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/iras2.html
The Illusion of the Initiative. In: Sabine Himmelsbach (Ed), GATE(WAY)S: Kunst und vernetzte Kultur. KUMU Art Museum Tallinn, 2011. pp. 201-213
“Born/Natura” – A Picture in the Background of a Picture. In: Siegfried Zielinski and Eckhard Fürlus (Eds.). Variantology 5 – Neapolitan Affairs. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther Koenig, Cologne, 2011. pp. 361–384
Möbius-tér. In: Visszacsatolás. exindex antológia. C3 Alapítvány, Budapest, 2011. p. 201-202
The Catharsis of Eureka! Attila Csörgő: Archimedean Point. Gurgur Editions, Ljubljana – Ludwig Museum, Budapest, 2010. pp. 80 – 85.
Fényvíziók. / Visions of Light. In: Konkrét fotó, fotogram. Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, Budapest, 2010. 3-12. lap
Tropy w węgierskiej sztuce mediow. 3rd Warsaw Media art Biennale. Varsó, 2010 http://wbsm.pl/3b/o-biennale/tropy-w-wegierskiej-sztuce-mediow/
bauhaus lab budapest. C3, 2010. (társszerkesző: Kozma Éva) http://bauhauslab.c3.hu/downloads/
Posztvideó. Lábjegyzetek a magyar videózás átalakulásához. Balkon, 2010. 03. 4-11. lap
Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2009. (társszerkesztő Kékesi Zoltán) http://pillanatgepek.c3.hu/kiallitas/katalogus/
Művészet a “képi fordulaton” túl. / Art Beyond the Pictorial Turn. Szegedy-Maszák Zoltán. Szerkesztő: Prosek Zoltán, Szegedy-Maszák Zoltán. Paksi Képtár, 2008-2009. pp. 5-17.
Kreativitási Gyakorlatok, Fafej, Indigo. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986. (Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária) MTA Művészettörténeti Kutatóintézet – Gondolat Kiadó – 2B Alapítvány – Erdély Miklós Alapítvány. Budapest, 2008
A jelek metamorfózisa. Steina. In: Információs Társadalom, 2009. IX. évf. 1. szám pp. 31-36
Die heroische Zeit der großen Illusion. In: Nike Bätzner - Eva Schmidt - Werner Nekes (Hrsg.): Blickmaschinen. DuMont, Köln, 2008. pp. 215 – 221. Magyarul: Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2009., spanyolul: Máquinas de mirar. O cómo se originan las imágenes. El arte contemporáneo mira a la Colección Werner Nekes. Colonia: DuMont Buchverlag GmbH & Co.KG, 2009. De la edición espanola, Consejería de Cultura, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC). 2009.
A kép hatalma, a hatalom képe és a hatalmon lévő kép. Magyar Lettre, 2008 nyár, pp. 18-20.
Art on the Internet, net.art, Artists’ Networks and the Medium of Preservation. In: Acta Historiae Artium, XLIX. 2008, pp. 265-270
Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In: 25FPS. Internacionalni Festival Eksperimentalnog Filma i Videa. Zagreb, 2008. pp. 119-127. The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. / OI ?POO?TIKE? TOY IBAN ?ANTI??AB ?KA?ETA. Forum Experimental. Thessaloniki, 2008. pp.25-29, / fair. Zeitung für Kunst und Ästhetik, Wien/Berlin, Nr. 2/III, IV. 2008
Attila Csörgő und Moebius Space / Attila Csörgő and Moebius Space. Nam June Paik Award 2008. Wallraf-Richartz-Museum & Foundation Corboud, Köln, 2008 (lapszámozás nélkül)
Valami dereng. A figyelő tekintet a tudományban és a művészetekben, a kutatás és a képek. In: Művészet mint kutatás. MKE, Budapest, 2007. 153-168. lap
Kunst, Wissenschaft und Glaukerei in der Zeit Wolfgang von Kempelens. / Art, Science and Spectacle in the Age of Kempelen. In: Bernhard Serexhe – Peter Weibel (Eds.): Mensch in der Maschine. Matthes & Seitz, Berlin – ZKM, Karlsruhe, 2007. pp. 28-38.
Művészet, tudomány, mutatvány Kempelen korában. Médiaarcheológiai vázlat a XVIII. század második feléről. In: Kempelen. C3 – Műcsarnok, Budapest, 2007
Képháromszög. Ráció Kiadó, Budapest, 2007.
Kép - írás - művészet. Tanulmányok a 19-20. századi magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. (szerkesztő, Kékesi Zoltánnal)
Convention and Invention. Notes on the Illustrations to Orbis Pictus. In: Variantology 2. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2006 pp. 87 – 111.
Művészet, kutatás, kísérlet. (Tudományos terminusok, módszerek, utalások és fogalmi rendszerek a művészetben az 1940-es és 1970-es évek között). Ars Hungarica, 2005. 1. 193 - 212. lap
Tudomány, művészet, technika - a formálás és a reprezentáció szintjei - látás, tudás, kód. in: Kőnig Frigyes: Harmonia perturbata Semmelweis Kiadó, Budapest, 2005
Látás. Kép és percepció. Katalógus C3, Budapest, 2002 (koncepció, társszerkesztő)
A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának optikával, perspektívával, érzékeléssel, mozgásillúzióval kapcsolatos tárgyi emlékei, dokumentumai. in: A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Foiskoláig. MKE Budapest, 2002. http://www.mke.hu/mintarajztanoda/konyv2-04.htm
Perspektíva. Katalógus. C3 - Műcsarnok, 2001. Budapest (koncepció, társszerkesztő)
Fotótriptichon. Ica naplója 2001
A pillangó-hatás. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, 1998. Budapest (társszerkesztő)
Fény és hang. Adatok az intermédia és az interdiszciplináris gondolkodás kezdeteihez. / "Vision in motion" / MC/M magyar kompjúterművészet. Mindhárom in: A művészeten túl. (szerk. Peter Weibel) Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum / Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ 1999 Budapest, 93-94, 100-104, 403-405. lapok / Jenseits der Kunst. (Hrsg. Peter Weibel) Passagen Vrlg. 1996
A festő és a fecskék. Archetipologia Hungarica N 6. (mai magyar festészet) Olaj, vászon. Műcsarnok, 1997. Budapest
Jelenháromszög. Tűzoltó 72. Kiállítások a Tűzoltó Kiállítóteremben 1991-1995. Katalógus, 1996 Budapest p.24.
Új képfajtákról. Balassi Kiadó Intermedia 1993 Budapest
A konceptuális művészet hatása Magyarországon. http://www.c3.hu/collection/koncept/
A következő száz év. Filmvilág, 1995. jan.(átvéve: Mozgóképkultúra. Szöveggyűjtemény, Eger 1995)
A kép a camera obscurától a computerig. (A "Tudomány és Művészet kapcsolata. Új médiumok" c. Kand. dissz. egyik fejezetének a fele.) Nappali Ház, 1992.2. p. 44.-53.
A tekintet útja. A szem és a látás. Filmkultúra, 1992.4. p. 6.-14.
Kisérlet és kutatás a XX. századi magyar művészetben. Az intermediális technikáktól a komputerképig. Magyar Műhely, 1992. június 20. p.27.-49.
Az államosított látás. Az allegorikus dokumentarizmus megteremtési kísérlete. Corvina, Bp. 1992.
A "vizuális valami". Médiahelyzet Magyarországon 1957-1971. Hatvanas évek. MNG, Budapest 1991.
Adatok a magyar videóművészet történetének tanulmányozásához. SUB VOCE. Műcsarnok, Bp. 1991
F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Képzőművészeti Kiadó, Bp. 1991.
Újképkorszak határán. A számítógépes grafika és animáció kezdetei Magyarországon. SZÁMALK, Budapest 1989.
Bemerkungen zur Theorie des Computerbildes. Entgrentzte Grenzen, Graz Künstlerhaus 1987
Licht und Klang. Bemerkungen zur Geschichte des Intermedia in den zwanziger Jahren. Wechselwirkungen. Jonas Vrlg. Kassel 1986.
Erdély Miklós 1928-1986. (Erdély Miklós festészetéről). Magyar Építőművészet 1988. 1. 28-31. p.
Előtér és háttér a fotográfiában. Forrás 1988. 11. (Posztervilág-Édenvilág), 74-81. p.
Meduza varázsa és az Arcimboldo hatás. Művészet 1987. 11-12. 62-67. p.
Legami tra il film e la foto ungheresi tra le due guerre mondiali. Nel raggio del I`utopia Cataloghi Marsilio, Venezia 1987. 42-46. p.
A vetített kép. Filmvilág 1987. 9. 16. p.
Lenin mauzóleuma. Mauzóleum. Halálirodalom. Bölcsész Index Centrál könyvek, Budapest 1987. 338-355. p.
Bódy Gábor. Film és elmélet. B. G. életműbemutató, Műcsarnok, Budapest 1987. 17-31.
Az új képfajtákról. Filmkultúra 1987. 11. 23-41. p.
Kondor Béla fényképeiről, Művészet 1984. 8.
André Kertész egy fényképe. Vigadó Galéria, Budapest 1984.
Ockham elve és a fotográfia. Csend. Gödöllő, 1983.
Álomrekonstrukció/Álommásolat. Magyar Műhely 1983. (67. sz. Erdély M. szám) 72-75. p.
Fénykép és történelem. Fotóművészet 1983. 3. 41-44. p.
A filmről. Kísérleti filmezés Magyarországon. Egyetemi Színpad, Budapest 1982. Újraközlése: Szellemkép 1990. 1. Németül: Vfiper`88 1988. Luzern 108-113. p.; németül és angolul: European Media Art Festival. Osnabrück 1988. 189-191. p.
Az INDIGO csoport. INDIGO, Budapest 1981
A fotó-önarckép. Fotóművészet 1981. 3. 23. és 50-55. p.
A fotó, film, videó és az idő. Művészet a változó világban. Az 1980-as Képzőművészeti Világhét előadásai (sokszorosítás, Budapest) 46-51. p.
Teljes lista: http://www.c3.hu/~pm/
Tantárgyi program
KUTATÁSOK
IMAGIT, 2015 – 2017. Creative Europe - Culture Sub-programme (559748-CREA-1-2015-1-DE-CULT-COOP1) http://www.mke.hu/node/36167 Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszék. A projekt vezetője a karlsruhei művészeti egyetem (HfG https://www.hfg-karlsruhe.de/ ), partnereink a prágai Brainz (http://brainz.cz/) és a barcelonai HANGAR (https://hangar.org/en/).
http://www.imagit.net/
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0016 http://www.mke.hu/node/32736
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában folyó képzés színvonalának és minőségének fejlesztése (szakmai vezető). A projekt időtartama: 2011. 06. 01. – 2013. 05. 31.
TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR http://www.mke.hu/node/32744
A projekt időtartama: 2010. 01. 01. – 2012. 01. 31. A TÁMOP pályázat alprojektjei, melynek keretében létrejött oktatási segédanyagok: Médiaművészet, Médiaelmélet (MKE): Médiaadatbázis és Médiaszöveggyűjtemény Az Európai Unió Társadalmi Megújulás Operatív Program (pályázati azonosító: TAMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052) támogatásával megvalósult médiatörténeti szöveggyűjtemény http://catalog.c3.hu/mediatortenet/
INTR: International Network for Transdisciplinary (post doctoral) Research (2010 – 2012)
http://www.trans-techresearch.net/research/research-projects/intr/
International Network for Transdisciplinary Research (INTR) Conference in Budapest 2011
http://www.mke.hu/node/31721
Subversive Practices (2009 – 2010) /EU Cultura 2000. http://subversive.c3.hu/hu/index.php
Subversive Practices is part of the project Art under conditions of dictatorial regimes, carried out by Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, Arteleku, San Sebastian, and the Center for Culture and Communication Foundation, Budapest, supported by the European Commission.
http://www.wkv-stuttgart.de/en/program/2009/exhibitions/subversive/credits/
GAMA: Kapu a médiaművészeti archívumokhoz / GAMA: Gateway to Archives of Media Art
http://www.gama-gateway.eu/ (2007 – 2010) Európa központi online médiaművészeti portálja az Európai Közösség eContentplus programjának támogatásával / The interdisciplinary project "GAMA - Gateway to Archives of Media Art" was launched on 2007-11-01 by 19 participating organisations from Europe's culture, art and technology sector, with the aim of establishing a central online portal to different European media art collections. http://catalog.c3.hu/
BLICKMASCHINEN / Visual Tactics or how pictures emerge (2008 – 2010) /EU Cultura 2000
Project leader: Museum für Gegenwartskunst Siegen, http://www.mgk-siegen.de/ Co-organizers: C3 Center for Culture & Communication Foundation, Budapest (HU) http://www.c3.hu Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC), Sevilla http://www.caac.es/
http://pillanatgepek.c3.hu/en/
Vivid [Radical] Memory
Research project, December 2006 - December 2007 /EU Cultura 2000. Organizer: Antoni Mercader, Universitat de Barcelona http://www.ub.edu/homeub/welcome.html
Co-organizers: Iris Dressler - Hans D. Christ, Württembergischer Kunstverein Stuttgart http://www.wkv-stuttgart.de/ Miklós Peternák, C3 Center for Culture and Communication, Budapest http://www.c3.hu/
http://www.vividradicalmemory.org/htm/project/project.html
http://www.vividradicalmemory.org/index.php
A Magyar Képzőművészeti Egyetem művészeti és könyvtári különgyűjteményeinek és történetének a feldolgozása című kutatás, OTKA T 42782 A kutatás időtartama: 2003-2006-
A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig projekt on-line változata, 2002-2004. OTKA, IHM-ITP-2 pályázat http://www.mke.hu/mintarajztanoda/
LIGHT | IMAGE | ILLUSION / AEGINA ACADEMY 2005. /EU Cultura 2000
http://www.c3.hu/events/2005/aegina/index_en.html
404 Object Not Found. What remains of media art? 2003 /EU Cultura 2000
hartware medien kunst verein, Dortmund http://www.hartware-projekte.de
The Netherlands Media Art Institute, Montevideo/TBA, Amsterdam http://www.montevideo.nl/
Hans Dieter Huber, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart
C3, Center For Culture & Communication, Budapest http://www.c3.hu/
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/index.html
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/konferencia.html
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/kutatas.html
A magyarországi médiaművészet és történet forrásai OTKA, 1998-2001, T 026457
OKTATÁSI PROGRAM
Aktuális kurzusok
Alkotó elemzés
Az alkotó elemzés lényegét kreatív gyakorlatok és alkotásminták adják, melyek közös műtárgyelemzés, műhelymunka során illetve szerencsés esetben workshop-szerű formában valósulnak meg. Mivel bevezető jellegű foglalkozásról van szó, a szemeszterek tematikáját jelentős mértékben meghatározza az adott évfolyam hallgatóinak ismeretanyaga, érdeklődése, még inkább hiányosságai. Általánosságban: a kurzus azt vizsgálja, hogy mire jó a műelemzés, mit és hogyan ismerünk meg egy-egy művet elemezve s hogyan hasznosíthatók ezek az ismeretek az alkotómunkában. A kurzus során változó kérdésfelvetéseket használunk munkahipotézisként egy olyan szemlélet tudatosításához, mely a műből indul ki, mindenekelőtt a művet veszi figyelembe és célja, hogy a műhöz jusson el. Fontos annak felismerése, hogy a műalkotások megértése út lehet a megismerés felé, másként fogalmazva: a műalkotás a még nem ismert irányába nyitott kapu, melynek belátása éppúgy segítheti egy adott mű befogadását, mind új művek létrehozatalát. Általában a hallgatók előtt kevéssé ismert műformákkal foglalkozunk, a szemeszterek gyakran tematikusak, visszatérő elemekkel (médiaarcheológia, experimentális film, videóművészet, tudomány és művészet viszonya).
Képantropológia
A képekben való beszéd elkerülhetetlen. A világot és benne magunkat már nem tudjuk leírni.(Vilém Flusser)
A kurzus a nevét Hans Belting kifejezése nyomán kapta, de nem kizárólag az általa javasolt megközelítésekkel foglalkozik. Inkább közös kísérlet a képtörténet segítségül hívása, részleges rekonstrukciója által a kép mítoszának értelmezésére. Minden, ami a látvány-világ része, alapul szolgálhat egy képhez, de a kép nem feltétlen utal erre vissza. A kép látható és nem látható között úgy teremt kapcsolatot, hogy megmutatja határukat. A képi kifejezés és a fogalmi gondolkodás viszonyának vizsgálata segíthet megérteni, hogy mi a képek státusa jelenünkben. A képről a 19. század előtt leginkább a művészeknek voltak tapasztalatai, ma ez a helyzet alapvetően megváltozott. A 20. században a régebbi korokhoz képest nagyon elszaporodtak a különböző fajta, elsősorban technikai képek. Korábban a köznapi ember az élete során ilyen mennyiségű képpel nem találkozhatott. A leggyakoribb képmetaforák három alaptípusa (árnyék, nyom, tükör) természeti jelenség, amiből kitűnik, hogy a “kép” nem kizárólag ember által létrehozott konstrukció lehet csak. Ezt felismerve pontosabban megérthetjük az új, technikai képfajtákat.
Elméleti kutatás szakdolgozathoz
A diplomadolgozat (szakdolgozat) önálló kutatási téma eredményeként születő értekezés (a kutatás természetesen művészi kutatómunkát is jelent); vagy lehet esszészerű, illusztrált szöveg, melyet a hallgató önállóan, témavezetőjével történő folyamatos konzultációs irányítás mellett készít el. Kapcsolódhat a diplomamunkaként bemutatásra kerülő műhöz, de ez nem feltétel, eltérő téma választására is van mód. A szakdolgozati kurzus keretében a hallgató megismerkedhet a tudományos szövegeknél használt legfontosabb tartalmi és formai szokásokkal, a szakirodalmi hivatkozások ismertebb technikáival, valamint azokkal a kutatási-módszertani eljárásokkal, melyek segítségére lehetnek saját dolgozata elkészítésénél. A választott szakdolgozati téma kutatása és feldolgozása során így olyan ismereteket szerez, melyet későbbi tevékenysége során is hasznosítani tud. A szakdolgozat mellett folyamatos, közös konzultáció zajlik a diplomamunkával kapcsolatos témákról, figyelve a releváns alkotói módszerekre, művészettörténeti és elméleti vonatkozásokra is.