Dr. habil. Szabó Ádám DLA
egyetemi docens
CV
Budapest, 1972.
Végzettség és szakképzettség
Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet, 2000
Magyar Képzőművészeti Egyetem, szobrászat, 1999
Munkahelyek
Magyar Képzőművészeti Egyetem, egyetemi adjunktus, 2009-
Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, művésztanár, 2001-2011
Tudományos fokozat
Magyar Képzőművészeti Egyetem, DLA, 2007 „Szobrászati idő”
Tudományos/művészeti akadémiai cím/tagság
1999– Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
1999– Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, 2002–2004 vezetőségi tag, 2008- senior tag
Díjak / ösztöndíjak / pályázatok
2009 Munkácsy Díj
2008 AICA Kortárs Művészeti Díj
2005–2007 Derkovits Gyula ösztöndíj
2004 Budapest Önkormányzatának Képzőművészeti Ösztöndíja, Stuttgart
2004 Római Magyar Akadémia ösztöndíja
2002 Erasmus ösztöndíj
Eddigi oktatói tevékenység
Magyar Képzőművészeti Egyetem, egyetemi adjunktus, 2009-
International Business School, szobrászat (angol nyelven), 2009
Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, művésztanár, 2001-2011
Köztéri munkák:
2003 Barcsay Jenő emléktábla, Szentendre, Zenta utca
2003 Barcsay Jenő emléktábla, Bethlen Gábor Kollégium, Nagyenyed, Románia
2001 Szikla, Lučky, Szlovákia
Kiállítások
Egyéni kiállítások:
2011
Szabad szoba, Inda Galéria, Budapest, Pavla Scerankovaval és Dušan Zahoranskýval
2010
Városi erdő, Inda Galéria, Budapest
Mané & Moné, Szabó Dezsővel, Stúdió Galéria, Budapest
2008
Svédasztal, Inda Galéria, Budapest
2007
Open Studio, Alexandra Croitoruval, Karlín Studios, Prága
Mechanikus Paradicsom, Albert Ádámmal, Inda Galéria, Budapest
Nem ünnepnap, Szász Györggyel, Magyar Műhely Galéria, Budapest
2006
Körút Fesztivál, Budapest
2005
Play>, Vásárhelyi Zsolttal, Vadnai Galéria, Budapest
Künstlerbegegnungen, Cristina Ohlmerrel, Magyar Intézet, Stuttgart [Bővebben]
Ne ijedjenek meg, négerek vagyunk, Előd Ágnessel és Szász Györggyel, acb Galéria, Budapest [Bővebben]
2004
Száraz tónak nedves partján, Stúdió Galéria, Budapest [Bővebben]
2003
Ha esik az eső, nő a fű, Parthenon-fríz Terem, Epreskert, Budapest
Csoportos kiállítások:
2011
A 2010. évi móri vasszobrász és kerámia alkotótelepek kiállítása, Pelikán Galéria, Székesfehérvár
2010
Viszonyok. Ki? Kit? Mivel? Városi Képtár – Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár
Továbbított üzenet – forwarded message, Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest
Budapest Art Fair 2010, Műcsarnok, Budapest
Jobb, mint készen, Inda Galéria, Budapest
Kunstunternehmen, Skulpturenausstellung im Schlosspark Karlsruhe
Volta Show, New York
2009
FIAC, Cour Carré du Louvre, Párizs
Dinnyeföld lakói, Irokéz Galéria, Szombathely
Tólom, India International Center, Új-Delhi
Agóra Digitáliában, Palme Ház, Budapest
XVII. Országos Érembiennálé, Lábasház, Sopron
Art Fair in Open City (Art-O'), Palazzo dei Congressi, Róma
Szegmens V., Vyom Centre for Contemporary Art, Jaipur
2008
Kortárs Művészeti Gyűjtemény, Kogart, Budapest
Plug, Budapesti művészeti vásár, Műcsarnok, Budapest
Pán Márta és fiatal szobrászművészek kiállítása, Barcsay-terem, Budapest
Metamorfózis – átváltozás most, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
-Korkép-, 34. Gyergyószárhegyi Nemzetközi Művésztelep Kiállítása, Lázár Kastély, Gyergyószárhegy
Diszkréció, Bartók32 Galéria, Budapest
Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
72 - Új senior tagok, Stúdió Galéria, Budapest
Folyamatok, Videospace, Budapest
Time Print 08 Bruxelles, Brüsszeli Magyar Kulturális Intézet, Brüsszel
2007
STILL another exhibition of painting, Futura – Centre for Contemporary Art, Prága
Diszkréció, Miskolci Galéria, Miskolc
Pop, tárgyak, satöbbi, Irokéz Galéria, Szombathely
Derkovits ösztöndíjasok, Brüsszeli Magyar Kulturális Intézet, Brüsszel
Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
Derkovits-ösztöndíjasok művei, Galleria U, Magyar Kulturális és Tudományos Központ, Helsinki
M@narchia, Művészetek Központi Háza, Moszkva
Képtelen jelen, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2006
Tégla, Parthenon-fríz Terem, Epreskert, Budapest
We/You/Together, Galeria „Oranzeria”, Oronsko
XXXVIII. Győri nemzetközi művésztelep, Borsos Miklós Múzeum, Győr
Roma in miniatura, Római Magyar Akadémia, Róma
Tólomvadászok, Parthenon-fríz Terem, Epreskert, Budapest
Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
2005
Jövő Háza, Budapest
Ad hoc, Árkád Galéria, Budapest
XI. szegedi művésztelep, Bartók Béla Művelődési Ház, Szeged
Diszkrét báj, Irokéz Galéria, Szombathely
Hermetikus horizont, A.P.A.! Galéria, Budapest [Bővebben]
2004
Mivan a függöny mögött? Magyar Intézet, Stuttgart
Budafoki mustra, Lics Pincészet, Budapest
Nemzedékek, Moldvay Győző Galéria, Hatvan
X. szegedi művésztelep, Bartók Béla Művelődési Ház, Szeged
Új lapot nyitunk… KOGART, Budapest
Fiatal generáció a Százados úti Művésztelepen, Józsefvárosi Galéria, Budapest
DLA, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest
Publikus! Dezidea Stúdió, Budapest
2003
Európai Művészek Magyarországi Tömörülése (Freqenzen), Kortárs Galéria, Tatabánya
MEO Kortárs Művészeti Vásár 2003, MEO, Budapest
After Dreams, Közelítés Galéria, Pécs
1993-2003. 10 Jahre Klasse Sayler, Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg
Aura. A technikai reprodukálhatóság korszaka után, Millenáris Park, D Kiállítócsarnok, Budapest [Bővebben]
Első tihanyi kortárs képzőművészeti kurzus, Barcsay Terem, Budapest
Plastica Dreams, Műcsarnok, Budapest
Kórus, Taljándörögd
DLA, Pécsi Galéria, Pécs [Bővebben]
Arcképcsarnok, Divatcsarnok, Budapest
Plein Art, Ráday utca, Budapest
A Százados úti Művésztelep évtizedei, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest
2002
Gyűrődés, Fészek Galéria, Budapest
A Százados úti művésztelep kiállítása, Pataki Művelődési Ház, Budapest
2001
A Magyar Képzőművészeti Egyetem DLA hallgatóinak első kiállítása, ArtPool, Budapest
Kőszobrász szimpózium, Lučky, Szlovákia
Artfort fesztivál, Monostori Erőd, Komárom
Hol a pálma? Görög templom, Vác
Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Budapest
2000
Fiatal szobrászok, Dovin Galéria, Budapest
1999
Plasztik-kor, Kiscelli Múzeum, Budapest
Rendhagyó emlékezet, Szombathelyi Képtár, Szombathely
Gedächtnis und Erinnerung, Karmelitenkloister, Frankfurt-am-Main
Válogatás főiskolások munkáiból, Magyar Intézet, Párizs
1998
Városnézés, Szombathelyi Képtár, Szombathely
A Százados úti művésztelep kiállítása, Pataki Művelődési Ház, Budapest
A Százados úti művésztelep kiállítása, Művelődési Ház, Salgótarján
1997
Négy generáció, Aulart Galéria, Budapest
Képzősök, Rádóczy Galéria, Budapest
Ezredvégi portrék, Józsefvárosi Galéria, Budapest
Brűgölő, NANE Pincegaléria, Budapest
1996
International Students’ Exhibition, Arsenal Gallery, Pittsburgh, PA., USA
A Százados úti művésztelep kiállítása, Józsefvárosi Galéria, Budapest
1995
International Students’ Exhibition, Associated Artists of Butler County Gallery, Butler PA., USA
Kő Pál és tanítványai, Heves
1994
Kő Pál és tanítványai, Heves
1992
Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat, Hódmezővásárhely
KMSZ első kiállítása, KaposArt Galéria, Kaposvár
Művek közgyűjteményekben
Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum
Kogart Kortárs Művészeti Gyűjtemény
Városi Múzeum, Győr
Dán Királyi Éremgyűjtemény, Koppenhága, Dánia
Köztéri munkák
2003 Barcsay Jenő emléktábla, Szentendre, Zenta utca
Barcsay Jenő emléktábla, Bethlen Gábor Kollégium, Nagyenyed, Románia
2001 Szikla, Lučky, Szlovákia
Publikációk
Bibliográfia
Kozma Zsolt: A városban növő fákról. Manager magazin 2010. december-2011. január
Baglyas Erika: Tárlatvezető. Műértő 2010. december
Jerovetz György: kiállítás - MANÉ&MONÉ Magyar NarancsXXII. évf. 22. szám(2010.06.03.) [Bővebben]
Kiss Anett: Mané és Moné a Stúdió Galériában [Bővebben]
Baglyas Erika: Szabó és Szabó között félúton - MANÉ&MONÉ [Bővebben]
VOLTA NY: A Take on Transformation [Bővebben]
Winkler Nóra: A Visitors Program. Artmagazin 2009/6
Bagyó Anna: Három a vásár. Art Forum, Frieze Art Fair, FIAC. Új Művészet 2009. december
Mérai Kitti: Dinnyeföld lakói. Csoportos szobrászati kiállítás. Új Művészet 2009. december
Chintamani, Gautam: Tolom: fertile with surrealism [Bővebben]
Das, Nanda: Indian Art through Hungarian Eyes, Pioneer, September 8, 2009
Mélyi József: Kettő és nulla Élet és irodalom 2009. júl. 31., 53. évf. 31. szám
Nagy Gergely: "Ja, ő az a videós szobrászgyerek?" Interjú Szabó Ádámmal [Bővebben]
Tatai Erzsébet: A szobrászat történelmi ideje. Szabó Ádám: A Kis Varsó átveszi a Munkácsy-díjat. Balkon 2008/10
Muladi Brigitta: A negyedik bolygó. Élet és irodalom 2008. júl. 17., 52. évf. 29. szám
Zsikla Mónika: Diszkréció. exindex 2008 [Bővebben]
Hermann Veronika: Jelet adok a gépnek. Folyamatok ̶ művészvideók. Balkon 2008/04
Döme Gábor: Lépjünk mindig ugyanabba a folyóba. Folyamatok című kiállítás. Új művészet 2008 április
Barker, Philip: Nem ünnepnap. Szabó Ádám és Szász György kiállítása. Magyar Műhely 2007/4
Tony Ozuna: Different Strokes. An old medium gets fresh treatment in a brash group show. Gallery Review. The Prague Post [Bővebben]
Kishonthy Zsolt: Diszkréció. A VI. Miskolci Művésztelep zárókiállítása. Balkon 2007/09
Hornyik Sándor: Nedves anyag. Mechanikus paradicsom. Albert Ádám és Szabó Ádám kiállítása. Balkon 2007/09
Hemrik László: Mechanikus viszonyaink. Élet és irodalom 2007. okt. 12., 51. évf. 41. szám [Bővebben]
Sereg Nikoletta: Mechanikus paradicsom http://www.antropos.hu/cikk.php?id=1790
Rieder Gábor: Nem ünnepnap [Bővebben]
Perenyei Mónika: Vanitatum vanitas. Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok kiállítása Új művészet 2007 május
Uhl Gabriella: Győzött az installáció! Derkovits-ösztöndíjasok az Ernst Múzeumban Maktár 2007/04
Paksi Endre Lehel: Az államilag támogatott fiatal művészek Derkovits-östöndíj beszámoló kiállítása [Bővebben]
Rieder Gábor: „Fiatal voltam, meg kellett élnem valamiből” Derkovits-ösztöndíjasok 2006 Új művészet 2006 május
Rieder Gábor: A Jövő Háza a Millenáris Parkban [Bővebben]
Stepanovic Tijana: Áramlat és a zenélő forgóka. Szabó Ádám, Vásárhelyi Zsolt: Play> Balkon 2005/11,12
Bálványos Anna: A tojás, a tyúk, az úszó és a műugró. Műértő 2005. december
Hock Bea, Adele Eisenstein: A három testőr alakváltozásai Praesens 2005/1
Százados László: Videó/szobrászat. Szabó Ádám, Balikó Emese / Juhász András kiállításáról Balkon 2005/02
Erdősi Anikó: Hol a Hullám? exindex 2004. [Bővebben]
Erdősi Anikó: Anyagtalan aura. AURA, a technikai reprodukálhatóság korszaka után Balkon 2003/12
Forián Szabó, Noémi: Miről álmodik a szobrászat, avagy átok ellen művészetet. Balkon 2003/09
Dékei Krisztina: Csalóka látvány. Plastica Dreams – Szobrászat az installáció után Új művészet 2003 szeptember
Mestyán Ádám: Metafora és szobrászat. Szabó Ádám munkáiról Balkon 2003/06-07
Bolgár Eszter: Gyűrődés Praesens 2003/1
Beke Zsófia: Artfort fesztivál. Genius Loci Balkon 2001/09
Forián Szabó Noémi: Sakkrendelő. Beszélgetések Előd Ágnes, Galbovy Attila, Kotormán Norbert, Kovách Gergő, Péli Barna, Szabó Ádám, Szász György szobrászművészekkel Balkon 2001/05
Forián Szabó Noémi: Szobrok a Dovinban Élet és irodalom 2000. június
Diplomakatalógus ’99. Budapest, 2000
Beke Zsófia: Nyújtózkodás a térben Új művészet 1999 március
Beke Zsófia: Ezredvégi portrék Új művészet 1998. március
Publikáció
Szobrászat és videó A hagyomány ösvényein / túl. Szobrászat és tradíció Budapest, 2007
Fordított alakzatok. Csepregi Balázs kiállítása Új Művészet 2002 október
Péli Barna. Diplomakatalógus 2000. Budapest, 2001
Békési László, Kovách Gergő. Diplomakatalógus ’98. Budapest, 1999
Egressy Zsolt, Halassy Csilla. Diplomakatalógus ’97. Budapest, 1998
Tantárgyi program
„Mindent meg tudok csinálni, ami eszembe jut – kesergett Mikromill –, de nem minden jut eszembe. Ez korlátoz mindkettőnket: nem tudunk mindent elgondolni, ami elgondolható, pedig talán valami mást lenne érdemesebb megcsinálni, nem azt, ami eszünkbe jut! Mit szólsz ehhez?”
Stanisław Lem
Saját szobrászi tevékenységem abból a tanulmányaimból és családi hátteremből fakadó szüntelen küzdelemből fakad, amellyel megpróbálom integrálni a klasszikus szobrászati hagyományt, de egyúttal meg is újítani vagy inkább a magam számára értelmezhetővé, megélhetővé tenni azt. Munkám során sokféle anyaggal és technikával próbálkoztam a kőfaragástól a hegesztésen vagy különféle műanyagok kipróbálásán át egészen a fotóig vagy videóig. A klasszikus tradíciót olyan alapvető tudáskincsnek gondolom, amelyből folyamatosan lehet meríteni, de amely egyúttal dinamikusan alakítható is.
Elsődleges szempontom egy mű értékelésekor, hogy a saját maga által kijelölt követelményrendszernek minél pontosabban feleljen meg. Másodlagos szempont egy kész mű esetében, hogy a kérdésfelvetés adekvát-e, korszerű-e, de természetesen hallgatói munkák készülése közben mindkét szempont ugyanolyan hangsúlyt kell, hogy kapjon.
A tanár elsődleges feladata kell legyen a kreativitás serkentése, az önálló kezdeményezések bátorítása. A szükséges természet utáni tanulmányok után gyakran igen nehéz a saját út megtalálása, ez általában az egyetem másod- és negyedéve között szokott megtörténni. Ezt a célt szolgálhatják olyan kreatív feladatok, amelyek egy-egy téma köré csoportosulnak, és lehetőleg kiállításon is bemutatásra kerülnek, ezáltal ösztönözve a hallgatókat.
A szobrászati technikák, anyagok és hozzáállások széles skálája a szobrászat történetének egészére vonatkoztatva a mához viszonyítva nem volt jellemző, a klasszikus műhely- majd később akadémiai oktatás keretében a növendékek elég jól behatárolt keretek között mozoghattak. A szobrászat technikájából adódóan mintázásra (additív) és faragásra (szubsztraktív) oszlott. E két metódushoz csatlakozott később a konstrukció, majd a kinetikus szobrászat stb., a század második felében pedig a konceptualizmus jelentett teljesen új alapállást kiegészülve az új, korábban elképzelhetetlen anyagok és eljárások széles skálájával, amennyiben azt a gondolati, formai és tartalmi egységet, amelyet a klasszikus művészet képviselt megbontotta azáltal, hogy a gondolatot (koncepciót) részesítette előnyben, és a munka anyagban való létrejöttére a kivitelezés szót használta. Szükségesnek tartom ezen alapállások ismeretét a klasszikustól elindulva.
A szobrász nem feltétlenül a szavak embere, de egy hallgatónak rendelkeznie kell azzal a minimális szókinccsel, amellyel képes akár szóban, akár írásban megfogalmazni saját gondolatait, illetve véleményt alkotni mások szobrairól, művészetéről. Fontos, hogy erre megkezdjék a felkészülést a munkák közös megbeszélése útján, előadásokon (meghívott előadókkal is), vagy akár közös kiállítás- és műteremlátogatások révén. Az ilyen alkalmak segíthetik olyan termékeny, alkotó légkör létrejöttét, amely jó hatással van az egyéni munkákra és munkamorálra.
Ahhoz, hogy egy hallgató tisztába jöjjön a saját értékével önismeretre van szüksége, amit nagyban segít, ha különböző anyagokkal és technikákkal is kipróbálja képességeit. Sikeres akkor lehet, ha a képességeinek és felkészültségének megfelelő médiumot (ez esetben anyagot és technikát értve) megtalálja, az ebben való orientálódást kell a tanárnak segítenie és a kísérletezőkedvet bátorítania.
Nehéz lenne a szobrászatról ma egyetlen érvényes definíciót alkotni, a fogalmak tisztázása természetesen szükséges, de szeretném a hallgatókat meggyőzni arról, hogy szellemileg nyitottak maradjanak (vagy azzá váljanak), s ne definíciók mentén próbáljanak művészetet csinálni, hanem ha úgy hozza kedvük, bátran kísérletezzenek a műfaji korlátokon túl is, akár más médiumok felé is kikacsintva.
E szempontokból adódóan a tanár a klasszikus stúdiumok mellett (beleértve a formai és gondolati absztrakciót elősegítő feladatokat) fokozatosan egyre inkább teret ad a hallgatónak saját gondolatai önálló kifejezésére és egy korszerű szobrászati nyelv megtalálására, hogy az ötödév végén sikeresen létre tudjon hozni egy diplomamunkát, amelyben a tanár szerepe már csak konzulensi. A tanárságot olyan folyamatos, dinamikus párbeszédnek tartom a hallgató és a tanár között, amely mindkét felet gazdagítja.