HOGYAN CSINÁLJAM JÓL, HA FALAKBA ÜTKÖZÖM?
Egy részvételi projekt tanulságai

HOGYAN CSINÁLJAM JÓL, HA FALAKBA ÜTKÖZÖM?
Egy részvételi projekt tanulságai
Helyszín: Bura Galéria (1085 Budapest, Kőfaragó u. 5.)
Időpont: 2025. június 11., 18:00
A kiállítás megtekinthető: 2025. június 30-ig, csütörtök – szombat: 15.00 és 19.00.
Sok szeretettel meghívjuk a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék végzős BA hallgatóinak diplomaprojekt bemutatójára 2025. június 11-én 18 órakor a Bura Galériába.
Az elmúlt hónapokban a Van Helyed Alapítvánnyal együttműködve művészeti programsorozatot valósítottunk meg Ózdon élő gyerekekkel. A projekt záróeseményeként megrendezésre kerülő kiállítás és projektdokumentáció betekintést enged abba a munkafolyamatba, amely meghatározta és alakította a közös alkotói utunkat.
A projekt szervezői és kurátorai:
Bakos Bettina, Csermák Tamara, László Tamás, Rizmajer Anna, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék végzős BA hallgatói.
Konzulens: Lázár Eszter
Grafikai tervező: Horváth Marcell
Együttműködő partnerek:
Oláh Norbert, Karlinger Manó, Marosváry Dániel, Halmos Anita, Tekerd!, Saxon Szász János, Dárdai Zsuzsa, Anthony Vasquez, Kovács Kíra, Polányi Petra, Wilhelm Laura, Sléder Fanni, Diomidis Papadoperakis, Váradi Rajmund “Körte”, Barakonyi Szabolcs, Barakonyi Nina
Az alkotók:
Dániel, Emese, Andor, Tiffani, Dominik, Íliász, Alex, Iván, Gergő, Lionel, Áron, Kloé, Lionel, Kevin, Jázmin, Brájen, Sándor, Rebeka, Napsugár, Manuel, Kevin, Zsüliett, Attila, Melodi, Kendra, Anita, Ezékiel, Ketrin, Zseraldina, Rikárdó, Glória, Kiara, Liliána, Enrikó, Dávid, László, Dániel, Krisztián, Szebásztián, Zoltán, Patrícia, Viola, Dzsesszika, Áron, Leonárdó, József, Anasztázia, Szabina, Erik, Benjámin, Sándor, Rubina, Miranda
Külön köszönet:
Horváth Kristóf, Kékesi “Mandarin” Alexandra, Lakatos Nikoletta, Illés Márton, Buda Barna, Balázs Anna, Fehér Renátó, Kazsimér Soma.
Samsung, TriLak, Van Helyed Alapítvány, Bura Galéria, Walter’s Cube, Magyar Képzőművészeti Egyetem
A diplomaprojektünk keretében a Van Helyed Alapítvánnyal együttműködve egy négy alkalmas művészeti programsorozatot valósítottunk meg Ózdon élő gyerekekkel. A kiindulópont egy olyan alulról építkező projekt létrehozása volt, amely képes a fővároson túlra utaztatni a kortárs művészetet, és elsődlegesen a helyi igényekhez kapcsolódik, különös tekintettel az ózdi, elsősorban a hétesi telepen élő gyerekekre.
A projektet egy átfogó kutatás előzte meg az elmúlt közel két évtizedben, roma szervezetekkel együttműködésben a fővároson kívül megvalósult kulturális, kortárs művészeti részvételi gyakorlatokról. A kutatás alapján körvonalazódott a Van helyed Alapítvánnyal való együttműködésünk. Az Alapítvány több mint 25 éve működik a borsodi városban, ahol kialakított egy olyan család- és alkotásközpontú modellt, amely az oktatás-nevelésre és a teljes szocializációra fókuszál. A Van Helyed Alapítvány vezetőjével való egyeztetés után vált világossá a számunkra, hogy az ózdi Van Helyed Stúdió külső betonfalfestésének megvalósításával tud a projektünk a leghatékonyabban kapcsolódni az alapítvány munkájához. Vagyis, mi egy együttműködési javaslattal érkeztünk, amelynek az Alapítvány adott megvalósulási célt.
A falfestést egy többalkalmas programsorozat alapozta meg. Hogy a gyerekek magukénak érezzék, és mindenekelőtt élvezzék a közös munkát, a koncepciót az alkotás különböző gyakorlatai és az önreprezentáció fogalma köré építettük, valamint a karakterépítésre fókuszáltunk. A falfestést megelőző foglalkozásokon a gyerekeket először egy roma eredetmondán (Madarakból lettünk) épülő fantázia-munkára invitáltuk, amely alapjául szolgált az ezt követő foglalkozásoknak.
Ezeken az alkalmakon a gyerekek által, nem hagyományos művészeti médiumok felhasználásával készült alkotások szolgáltak a falfestmény kép elemeinek.
A Bura Galériában a teljes projekt bemutatására kerül sor. A kiállítási anyag a gyerekek hangjára és képi világára alapoz; a galériatérben a projekt állomásai, a gyerekek alkotásai, valamint az egyes alkalmak fotódokumentációja látható. Azonban számunkra fontos rendezőelv volt, hogy képzőművészet-elmélet szakos hallgatókként, a művészeti teret, amely a civil szférában körvonalazódó projektünket mutatja be, egy reflexív térré alakítsuk, amely nemcsak a projektet, hanem az ahhoz fűződő dilemmáinkat, kérdéseinket és sikerélményünket is megjeleníti.
Munkánkat Lázár Eszter és Oláh Norbert segítette.