MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025 – NTP-HHTDK-24-0080

MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025 – NTP-HHTDK-24-0080
A program kiemelt célja az volt, hogy elősegítse a kutatás iránt érdeklődő, illetve a pályázatra készülő hallgatók MDK-munkájának elmélyítését.
A tavalyi év pozitív visszajelzéseire építve, az MKE kutatási hagyományait megőrizve az idei évben egy olyan új workshop- és előadássorozatot állítottunk össze, amely elsősorban a tudományos és kritikai írás kérdéskörére fókuszált, és ilyen formában korábban nem szerepelt az intézmény kínálatában. A Tayler Patrick szakmai koordinátor moderálásával megvalósult workshopokon – intézményünk oktatóin túl – hazai kritikusok, szerkesztők és művészeti írók osztották meg tapasztalataikat a hallgatókkal. A fő cél egy olyan műhely létrehozása volt, amely tanszékeken átívelően adott teret a közös gondolkodásnak.
A program keretében megvalósított szakmai programok
Toborzás:
Az intézmény online felületein, valamint a mesterosztályokon dolgozó demonstrátorok közvetítésével zajló disszemináción túl két alkalommal biztosítunk személyes toborzási lehetőséget. Ezeken az eseményeken az érdeklődők részletes tájékoztatást kaptak az IMDK és az OMDK összefüggéseiről, az IMDK és az ÚNKP kapcsolódásáról, valamint a dolgozatok és a beadandó művek pontos paramétereiről. A konzultációs formátum célja, hogy a toborzás során a résztvevők specifikus kérdéseire és dilemmáira is választ találjunk.
TDK Workshopok:
Az idei Művészeti Diákköri Konferenciához kapcsolódó workshop- sorozat középpontjában az íráshoz és a kommunikációhoz kötődő, a pályakezdést és az autonóm kutatást támogató készségek fejlesztése állt. A résztvevő hallgatók megismerkedhettek a művészeti területen alkalmazott tudományos írásmód szabályaival, a műkritika és a kritikai gondolkodás kortárs helyzetével és társadalmi kontextusával. Továbbá azokról a helyzetekről is szó volt, amikor a művészeti gyakorlatot írásos kommentár egészíti ki: kiállításkoncepciók, hitvallások, vagy az együttgondolkodás különféle formái.
A különböző diszciplínák képviselőinek előadásai az alábbi témák köré szerveződtek:
2025. október 8. (szerda), 9:00–13:00-Tanácsterem
Művész és kurátor – szövegek és együttműködések
– Domokos Ferenc kurátorral a művész és a kiállításrendező közötti teoretikus és gyakorlati együttműködésről beszélgettünk.
– Meggyesházi Éda kurátorral a közös gondolkodás és elméleti munka lehetőségeit vizsgáltuk meg
A két, sokrétű szakmai tevékenységet folytató kurátorral folytatott beszélgetést Tayler Patrick moderálta. Szó esett a szövegalkotás folyamatáról, valamint arról, hogyan alakítható ki ideális viszony forprofit és nonprofit szituációkban.
2025. október 14. (kedd), 9:00–13:00 I. rész; 13:00-17:00 II. rész-Tanácsterem
Írás művészként – alapok és gyakorlatok
Írás és prezentáció miniworkshop Tayler Patrickkal
A workshop célja egy gyors alapozás, amely során a Kisképzős és Képzős hallgatók közösen mélyedhettek el a „művészként való írás” alapjaiban. A foglalkozás kiemelt hangsúlyt fektetett az alapvető kommunikációs ismeretek átadására, valamint a pályaművek beadásához szükséges szöveges anyagok elkészítésére.
2025. október 22. (szerda), 9:00–14:00-Tanácsterem
Tudományos írás és kutatásmódszertan
– Fehér Ildikó művészettörténész a tudományos írás formai követelményeit mutatta be, különös tekintettel a lábjegyzetelés és hivatkozás szabályaira.
– Bojtos Anikó művészettörténész a kutatásmódszertan alapjaiba vezette be a hallgatókat, egy workshop keretében ismertetve a különféle kutatási adatbázisok működését.
2025. november 5. (szerda), 9:00–13:00-Tanácsterem
Kritika, szöveggondozás és a művész mint szerző
– Fülöp Tímea esztéta és klasszika-filológus a hazai műkritika aktuális kérdéseit és dilemmáit tárgyalta.
– Rudolf Anica, az Új Művészet folyóirat szerkesztője a szöveggondozás és a szerzői attitűdök kérdéskörét elemezte, külön hangsúlyt fektetve a korrektúra és szerkesztés szerepére a szöveg fejlesztésében.
– Tayler Patrick festőművész a moderálás mellett a képzőművészeti és írói tevékenység közös metszetét tárja fel, kitérve azokra a kérdésekre, amelyekkel egy pályakezdő művész szembesülhet a két terület találkozásánál.
Kerekasztal-beszélgetés:
2025. november 11. (kedd), 12:30–14:30, Tanácsterem
A kutató művész eszménye – kerekasztal-beszélgetés
Győrffy László oktatóval, Nándori Judit tavalyi OMDK-s II. helyezettel és Szabó Nóra doktori hallgatóval
Az IMDK és az OMDK korábbi résztvevőit hívtuk meg egy közös diskurzusra, amelyet Tayler Patrick moderált. A beszélgetés középpontjában a „kutató művész” eszménye, a művészeti felsőoktatás három ciklusának és a művészpálya összefüggései, valamint a művészet elméleti vonatkozásainak feltárása állt. Célunk nem a „spanyol viasz” feltalálása volt, hanem egy olyan párbeszéd kezdeményezése, amely a hallgatói felvetésekből kiindulva mutatta meg a jelenség főbb dinamikáit.
Intézményi Művészeti Diákköri Műhely - IMDK:
2025. november 12-én a Művészeti Diákköri Konferencia intézményi fordulójában a pályázó hallgatók bemutathatták legújabb munkáikat egymásnak, valamint a zsűriben közreműködő oktatóknak. Az esemény lehetőséget teremtett arra, hogy több professzortól is értékes visszajelzéseket és szakmai kritikát kapjanak. A konferencia magas színvonalú lebonyolítását a több éve bevált jó gyakorlatok és a hallgatók alapos felkészültsége biztosította.
A megvalósult programok tapasztalatai alapján egyértelművé vált, hogy a részt vevő hallgatók önállóan és magas minőségben tudnak komplex alkotói, illetve kutatási feladatokat megoldani. A különböző szakmai alkalmak – beleértve a versenyhelyzeteket és a műhelymunkákat – olyan gyakorlati tudást és reflexiókat biztosítottak, amelyek segítették a résztvevőket abban, hogy magabiztosabban eligazodjanak a művészeti és elméleti közeg elvárásai között. A program hozzájárult a kritikai gondolkodás, az önreflexió és a szakmai kommunikáció fejlődéséhez, miközben olyan kompetenciák megerősítését is támogatta, amelyek hosszabb távon is meghatározó szerepet játszhatnak a hallgatók szakmai életútjában.
Támogatás összefoglaló adatai:
A projekt megvalósítását támogatta:
- Kulturális és Innovációs Minisztérium
- Nemzeti Tehetség Program
Támogatási alprogram címe, kódja:
„Az Országos Tudományos Diákköri Konferencián, valamint tudományos műhelyein való részvétel és a lebonyolítási feladatok ellátása” - NTP-HHTDK-24
Támogatói Okirat száma:
NTP-HHTDK-24-0080
Szerződött támogatás összege:
3.100.000 Ft
Projekt címe:
„MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025”
Projekt végrehajtás időtartama:
2024. szeptember 1. – 2025. november 30.
























