Az MKE két előadása a „Magyar Tudomány Ünnepe 2023” rendezvénysorozatban

Az MKE két előadása a „Magyar Tudomány Ünnepe 2023” rendezvénysorozatban
A Magyar Képzőművészeti Egyetem két előadással kapcsolódik be a Magyar Tudományos Akadémia által meghirdetett „Magyar Tudomány Ünnepe 2023” rendezvénysorozatba:
November 6. hétfő, 18:00:
dr. Fehér Ildikó, egyetemi docens, Művészettörténet Tanszék:
Itáliai középkori falképciklusok a Szépművészeti Múzeumban
Pulszky Károly műve: gyűjteményalapítás és kutatás
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Vetítő
Szinopszis:
Európa legnagyobb – Olaszországon kívüli – itáliai falképgyűjteményét a budapesti Szépművészeti Múzeum őrzi. A főként középkori és reneszánsz festményből álló gyűjtemény a 20. században is bővült, de a törzsanyagát alkotó hetvennégy falképet Pulszky Károly vásárolta meg Olaszországban 1893 és 1895 között. A nagyrészt Umbriából, Lombardiából, Toszkánából és Veneto területéről származó falképeket – eddigi ismereteink szerint a legtöbb esetben – lebontásra vagy átépítésre ítélt paloták, templomok vagy kolostorok faláról választották le. A falképek jelentős része a múzeumba érkezésük után a raktárakba került, kiállításon ritkán szerepeltek, sőt közülük néhánnyal még soha nem is találkozhatott a múzeumlátogató.
A Szépművészeti Múzeum freskó anyagának egyik különlegessége, hogy több nagyméretű, összetartozó festmény, egész sorozatok is megtalálhatóak köztük, amelyek kiállítása és bemutatása jelentős falfelületeket igényel. Az előadás ezek közül mutat be néhányat sok-sok fotóval, az egykori épületek helyszíni felvételeivel, rekonstrukciós ábrákkal.
November 20. hétfő, 18:00:
Heitler András DLA, egyetemi docens, Restaurátor Tanszék:
Képek a karantén után. Restaurálási problémák és megoldásaik az MKE Restaurátor Tanszékének oktatási gyakorlatában, 2021-23
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Vetítő
Szinopszis:
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszékén a világjárvány okozta kényszerű leállásokkal megszakított tanévek elmúltával végre a megszokott munkarend szerint folytatódhatott a szakmai képzés. Az oktatási program leglényegesebb része a műtermeinkben zajló restaurálási gyakorlat, amelynek keretében a hallgatók szaktanári vezetéssel végzik műtárgyak restaurálását. Ezek a művek, lévén egyedi darabok, gyakran állítják olyan kérdések elé a szakembereket, amelyek megválaszolásához szintén egyedi megoldásokat kell alkalmazni. Az előadás ilyen speciális kezelést igénylő restaurálási problémákat mutat be az elmúlt tanévek hallgatói munkaként helyreállított műtárgyai közül válogatva.