Figyeljük Sanyikát!

A Kósa osztály kiállítása

Figyeljük Sanyikát!

Figyeljük Sanyikát!

A Kósa osztály kiállítása

Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69-71.)
Megnyitó: 2024. február 21., szerda 18 óra
Megtekinthető: 2024. február 22. – március 6. hétköznapokon és szombaton 10 – 18 óra között.

Megnyitja: Győrffy László DLA
Kurátor/konzulens: Kósa János DLA

Kiállítók:
Bori Rebeka Hanna, Funák Félix, Gránicz Maja Veronika, Hajna Luca, Kas Natália Luca, Kovács Richárd, Korossy-Khaill Levente, Kozma Lilla, Kunkli Orsolya, Lótos Ádám István, Petrik Máté Benedek, Szentesi Katalin, Szilágyi Barnabás, Vass Csenge Réka, Vass Tímea

Figyeljük Sanyikát!

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő tanszékének Kósa osztályán belül folyó munkáról ad képet ez a kiállítás.

Az osztályban a hallgatók egyénileg, saját művészi programot megvalósítva dolgoznak. Az oktatás külön, egyénre szabott módszerek szerint folyik.

Egy osztálykiállítás keretén belül nehéz összefogni azt a sokféle, szerteágazó megközelítést, amellyel a hallgatók a munkájukat végzik. Kell, hogy legyen olyan közös nevező, melynek alapján világossá válik, hogy a festő hallgatók között több az összekötő szál, mint a szétválasztó elem; akár generációs kapocsként is kirajzolható egy határozott vonal, amely mindegyikük számára fontos és irányt adó.

A kortárs festészetben ez az összekötő vonal magának a műfajnak a vizsgálata; a folytonos rákérdezés a festészet jelenkori lehetőségeinek mibenlétére. Hogyan működik ma az az európai festészet, amely 7-800 év tradíciójával terhes, más, újabban keletkezett műfajokhoz képest lassabb mozgású, a ma oly hirtelen bekövetkező változásokra nehezebben reagálni képes műfajként akár a kultúránk inadekvát területeként is szemlélhető, és amelynek évtizedek óta hirdetik a végét és megszűnését? Miért foglalkozik a festő a festészettel, ha annak érvényessége kérdéses? Ezen problémakör taglalására sokféle gondolat keletkezett, melyeket rendszerbe is próbáltak foglalni az idők folyamán. A posztmodern beköszöntének idején sokan kezdtek beszélni az eredetiség újfajta szemléletéről. Az eredetiség, a művészi eredetiség fogalmának megváltozását hirdették ezen elméletek, és ezek a gondolatok a festészetet, a festészet hagyományait is új megvilágításba helyezték. A „jó kép” fogalmába immanens módon benne foglaltatott az „eredetiség”fogalma is. A 70-es, 80-as évek fordulóján viszont egyre több szó esett a parafrázis régi, a klasszikus művészetben régóta ismerős megoldásáról, amely a hagyományos minőséggel szemben annak leépítésével dolgozott, átépített, átértékelt illetve dekonstruált meglévő minőségeket már a múltban is. Így az eredetiség fogalma is vizsgálat tárgyává lett az újra megjelenésével. A parafrázis, mint művészi stratégia újra jelentkezése életre keltett régóta szinte elfeledett formákat. Így új életre kelt a pasticcio, a persziflázs, a hamisítás, a kompiláció vagy az appropriáció műfaja is, illetve ezen műfajok keveredése egészen új művészi stratégiák megjelenéséhez vezetett. Az appropriation art néven összefoglalt kulturális jelenség radikális változataiban a plágium, mint művészi eljárás is megjelent.

Természetesen ez mélyen érintette a festőket. A mai napig eleven terület ez a kortárs festészetben; nap, mint nap találkozhatunk neves alkotók parafrázisaival. A Kósa osztály kiállításának is ez az alapja: úgy találták, egy közös kiállítás erejéig ezen tematika mentén képesek lesznek összefogni azt a stílus pluralitást, amely oly jellemző az osztály tevékenységére.

Az osztály hallgatói megbeszélések során megegyeztek Alessandro Magnasco (1667-1749) késő barokk, rokokó festő Kerti ünnepély Albaroban című művének parafrazeálásában. Alapvetően fontos szempont maradt a nyitottság és a szabad asszociációkkal való élni tudás a feldolgozás során, így mégis csak egy heterogén anyag állt össze. Ki komolyabban ragaszkodott az eredeti mű megidézéséhez, ki kevésbé. A „kert” és az „ünnep” kifejezések, mint hívószavak tetten érhetőek a kiállításon szereplő művek mindegyikénél.

Talán tiszteletlennek tűnhet a kiállítás címe: Figyeljük Sanyikát!

A hallgatók a legnagyobb odaadással fordultak a rokokó mester munkássága felé. Alessandro Magnasco a XVII.-XVIII. század fordulójának egyik legnagyobb mestere. Munkásságának jó részét figurális kompozíciók teszik ki, de ugyanilyen jelentősek tájképei is. Rendkívüli festőiség, már a rokokó szellemét megidéző zaklatottság és szenvedélytől fűtöttség jellemzi munkáit. Mostanában folyik újra felfedezésének folyamata, hiszen szakmai jártassága, művészi hitető ereje példa nélküli. Jó kedélyű ember hírében állt, idősebb korában is megőrizte kedvességét és élénk érdeklődését a világ iránt. Lissandrino, vagyis Sanyika a hivatalos beceneve volt, kortársai így emlegették, maga is használta e művésznevet. A Szépművészeti Múzeum három művét őrzi.

A választott horizontális kiterjedésű kompozíció az egyik legszebb példája Magnasco nagyszerű hangulatteremtő képességének, amely olyan mesterek mellé sorolja munkásságát, mint Watteau, akinek kortársa volt vagy Boucher és Fragonard, akik működését mintegy megelőlegezte.

Érdekes gondolatkísérlet részese lehet a kiállítás látogató közönség. Fölvenni a kapcsolatot a múlttal, eleven érvényességgel nyúlni a hagyományhoz-, amely a jelen tartományát érinti-, egyúttal a jövő lehetőségeit kutatni. Többek között erről szól ez a kiállítás.

Hallgatók szakmai gyakorlati célú mobilitása

Pályázz Erasmus+ szakmai gyakorlatra és szerezz munkatapasztalatot külföldön, ösztöndíjjal!
A pályázat benyújtásának határideje: 2025. május 15. déli 12.00

Hallgatók szakmai gyakorlati célú mobilitása

MKE Doktori Iskola program

2025. március 25. kedd

MKE Doktori Iskola program

Fulbright Ösztöndíjak

A Fulbright Bizottság az idén az alábbi kategóriákban hirdet ösztöndíjakat a 2026-2027-es tanévre az Egyesült Államokba...

Fulbright Ösztöndíjak

Cseresnyési Anna és az MKE a japán TRANSIT Magazinban

A japán TRANSIT Magazin 67. kiadásában Kelet-Európa, köztük Magyarország is kiemelt figyelmet kapott. Cseresnyési Anna...

Cseresnyési Anna és az MKE a japán TRANSIT Magazinban

XII. SHOOT4EARTH - Tiszta vizet az egészséges világért!

Időpont: 2025. március 22.
A verseny bázisa: Los Angeles/Hollywood (Los Angeles Film School)

XII. SHOOT4EARTH - Tiszta vizet az egészséges világért!

KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS ÚJRATÖLTVE

Helyszín: 1067 Budapest, Eötvös utca 10.
Megnyitó: 2025.03.17., 17.00
A kiállítás 2025.04.13-ig látogatható az Eötvös10 Művelődési Ház Pincegalériájában

KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS ÚJRATÖLTVE

Meghívó Somló Dávid Bálint doktori védésére

A védés időpontja: 2025. március 26. szerda 14 óra

Meghívó Somló Dávid Bálint doktori védésére

TCX Művészeti Podcast Orosz Csabával

A TCX Művészeti Podcastben többek között a performatív nevelésről, public art-ról...

TCX Művészeti Podcast Orosz Csabával

Pályázati felhívás – A LUDWIG ALAPÍTVÁNY ÖSZTÖNDÍJPÁLYÁZATÁRA külföldi tanulmányút támogatására

Határidő: 2025. április 14-én (hétfő) éjfél.

Pályázati felhívás – A LUDWIG ALAPÍTVÁNY ÖSZTÖNDÍJPÁLYÁZATÁRA külföldi tanulmányút támogatására

Barcsay Jenő mellszobrának ünnepélyes avatása

Időpont: 2025. április 5., 11 óra
Helyszín: Katona község, Románia, a római katolikus templom kertje

Barcsay Jenő mellszobrának ünnepélyes avatása

Majoros Áron Zsolt: Imagináció

Megnyitó: 2025.03.07., 18:00
Helyszín: Virág Judit Galéria
Megtekinthető: 2025.03.07 – 04.16.

Majoros Áron Zsolt: Imagináció

Budapest Roma Ösztöndíjprogram

A Program időtartama: várhatóan 2025. szeptember 1. és 2026. március 31. közt összesen 5 hónap.

Budapest Roma Ösztöndíjprogram

KASSÁK KORTÁRS MŰVÉSZETI DÍJ 2025

Pályázat benyújtása: 2025. április 30. (éjfél)

KASSÁK KORTÁRS MŰVÉSZETI DÍJ 2025

JATE-díj alkotópályázat

Beadási határidő: 2025.05.12., 24:00

JATE-díj alkotópályázat

Polgár Botond Munkácsy-díjas

Polgár Botond Munkácsy-díjas

GRAFIKAI FORDULÓ

Dicső Eszter
Megtekinthető: 2025.03.21-ig
Helyszín: MKE – Grafikai Forduló

GRAFIKAI FORDULÓ

A lézerkard ereje – Innováció a szobrászatban

Megnyitó: 2025.03.18., 18:00
Helyszín: Parthenon-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.03.18 – 28.

A lézerkard ereje – Innováció a szobrászatban

Meghívó Lichter Péter Miklós habilitációs előadására

Időpont: 2025.03.21, 11:00
Helyszín: MKE Doktori Iskola, a Feszty-ház előadóterem

Meghívó Lichter Péter Miklós habilitációs előadására

Fészekgyűjtők

Művek a PTE Művészeti Kar festő szakos hallgatóitól
Megnyitó: 2025.03.19., 18:00
Helyszín: MKE | Aula
Megtekinthető: 2025.03.20 – 04.02.

Fészekgyűjtők

Az EZÜSTGERELY Művészeti Pályázat kiállítása

Az Ezüstgerely Művészeti Pályázat idén is kiállítás formájában mutatja be nyerteseit, ahol a Magyar Képzőművészeti Egyetem díjazott hallgatói is szerepelnek.
Megtekinthető: :2025.03.10– 30.
Helyszín:Allee Bevásárlóközpont

Az EZÜSTGERELY Művészeti Pályázat kiállítása

Chilf Mária: In Transition

Helyszín: Museo de la Isla de Cozumel
Megnyitó: 2025. február 20., 19 óra

Chilf Mária: In Transition

Válogatás a Magyar Grafikáért Alapítvány gyűjteményéből

Megtekinthető: 2025.03.29-ig
Helyszín: MKE – Kondor Béla Galéria

Válogatás a Magyar Grafikáért Alapítvány gyűjteményéből

APEX DESIGN TOPLISTA 2025

A tavalyihoz hasonlóan idén is taroltak a képzősök az Apex-toplista, Design rangsorán.

APEX DESIGN TOPLISTA 2025

Memento

Veres Nóra, Rózsa Eszter, Beyer Borbála
Megnyitó: 2025.03.06, 18:00 
Helyszín: MANYI Kulturális Műhely
Megtekinthető: 2025.03.06– 31.

Memento

A 4. PosterFest képzős vonatkozásai (a teljesség igénye nélkül)

Negyedik alkalommal rendezte meg a PosterFestet 2025-ben a Magyar Plakát Társaság.

A 4. PosterFest képzős vonatkozásai (a teljesség igénye nélkül)

ArtHungry Díj – A döntősök és a várva várt díjátadó

Az ArtHungry Díj idei versenye ismételten figyelemre méltó alkotásokat hozott: Több mint 200 pályamunka érkezett be a szervezőkhöz...

ArtHungry Díj – A döntősök és a várva várt díjátadó

Balla Dóra HV100 FONT REDESIGN munkája a Slanted magazinban: A kreatív tipográfiai kísérletezés új határain

A Slanted, a nemzetközileg elismert tipográfiai és grafikai magazin legújabb számában, az Experimental Type 3.0 különkiadásban jelent meg Balla Dóra...

Balla Dóra HV100 FONT REDESIGN munkája a Slanted magazinban: A kreatív tipográfiai kísérletezés új határain

A PROJECTOR nemzetközi magazinban: Balla Dóra a magyar plakáttervezésről

A magyar plakáttervezés világát mutatja be a PROJECTOR, a nemzetközi szinten elismert design magazin legújabb számában.

A PROJECTOR nemzetközi magazinban: Balla Dóra a magyar plakáttervezésről

Újra German Design Award Winner díjat nyert Vörös Botond

Vörös Botond tervezőgrafikus, az MKE illusztráció specializáció oktatója második GDA díját vehette át Frankfurtban.

Újra German Design Award Winner díjat nyert Vörös Botond

Hasítottunk magunkból egy darabot, hogy a töredékekből otthont építhessünk

Augusztinyi Fruzsina kiállítása
Megnyitó: 2025.03.04., 18:00
Helyszín: Kastner Kommunity
Megtekinthető: 2025.03.04 – 30.

Hasítottunk magunkból egy darabot, hogy a töredékekből otthont építhessünk