GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field
GYENIS Tibor: Kis Fal / Small Wall, 2023

Faragott lambda print, fa / Carved Lambdaprint on wood, 50x127 cm

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

A Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem szeretettel meghív minden kedves érdeklődőt
G Y E N I S T I B O R ı T E R E P E N című kiállításának megnyitójára.

A kiállítást megnyitja:
G E L L É R J U D I T
a Néprajzi Múzeum MaDok-program munkatársa, a MOME Fotográfia szak oktatója

MEGNYITÓ: 2023. MÁRCIUS 16. csütörtök, 18 óra

KIÁLLÍTÁS: 2023. MÁRCIUS 17. – ÁPRILIS 23.
NYITVATARTÁS: keddtől péntekig 14-től 18 óráig, valamint minden hónap első szombatján 10 és 14 óra között
CÍMÜNK: 1052 Budapest, Vármegye u.7.


2023.03.17. – 04.23. Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem | 1052 Budapest, Vármegye u. 7. nyitvatartás: K-P: 14-18, illetve minden hónap első szombatján: 10-14

Gyenis Tibor nagy kiterjedésű és igen összetett kulturális rendszerekről, pontosabban ökoszisztémákról készít zavarba ejtő, fotografikus képeket. Művein szinte mindig hibrid szerveződések és átmeneti jelenségek láthatók, amelyek az emberi és a nem-emberi (állati, növényi, inorganikus) létformák határain mozognak. A fotografikusan dokumentált ökoszisztémák (kisvárosi utca, erdei táj, laboratórium, építkezés) élő és élettelen komponensei fura, szokatlan formákba rendeződnek. A virágládák, a géncsövek, az ipari hulladékok és fogyasztási cikkek igen-igen meglepő dolgokat művelnek a képeken, olyan mintázatokban rendeződnek, amelyek egy fejlett nem (feltétlenül) emberi intelligencia működésére utalnak. Vagy legalábbis ilyen fajta illúziót keltenek a nézőben a képzőművészeti jellegű tárgy- és képalkotás különféle módszereinek felhasználásával. Ebben a prózai és földhöz ragadt regiszterben maradva kijelenthető, hogy Gyenis művészeti akciói és fotói olyan technológiák, politikai, etikai és ismeretelméleti problémákra reflektálnak, mint a klónozás, a génmanipuláció, a plasztikai sebészet vagy éppen a környezetszennyezés és a környezeti katasztrófák. Ezek a problémák maguk is hibrid problémák, és a különféle valós (fizikai, biológiai) és szimbolikus (tudományos, politikai, kulturális) rendszerek keveredésére vezethetők vissza. Ha már rendszerekről esik szó, akkor szinte kikerülhetetlen a számítógép korszakának deklarálása. A digitális kód és a mesterséges intelligencia (a Turing-teszten innen), a hardware és a software napjainkban nemcsak a tudományban és a technológiában (a harcászattól a szórakoztatóiparig) játszik domináns szerepet, de metaforikusan is modellértékűen az emberi gondolkodást is alapvetően befolyásolja.

A tudomány kutatás és a technikai kép természetesen önálló, de egymástól elválaszthatatlan rendszereket alkot. Mindkét szisztéma alapvető célja a valóság megértése és leképezése, azaz egyszóval a reprezentáció. Ebből is adódik, hogy manapság a kép korszaka majdnem olyan elterjedt szlogen a kultúra leírásában, mint az információs társadalom vagy a globalizáció.1 Ráadásul mindhárom területen komoly jelek utalnak arra, hogy az informatikai, a reprezentációs és a politikai rendszerek – minden ellenkező híreszteléssel szemben – távolról sem tökéletesek. És nemcsak azért nem tökéletesek, mert nem tudják maradéktalanul leírni és képviselni a valóságot, hanem azért sem, mert ha szerves anyag kerül egy mechanikus rendszerbe, akkor az előbb-utóbb tönkremegy. A tévedés, a hiba és a nem-teljesség a szisztémák organikus része, és mindenekelőtt abból adódik, hogy a mechanika és a logika nehezen birkózik meg a különféle (élő és élettelen) komponenseket tartalmazó hibrid rendszerekkel. A hiba azonban többnyire csak határesetekben jelentkezik! Gyenis Tibor éppen

ilyen határeseteket, átmeneti helyzeteket, hibrid állapotokat hoz létre és örökít meg fotografikusan. Művei ebből adódóan a számítógép hibaüzeneteihez (system error) hasonlítanak, nem annyira válaszokat kínálnak, mint inkább kérdéseket tesznek fel. Miért rendeződik a hulladék és az élelmiszer dekoratív, geometrikus formákba? Mit is jelent az, ha genetikailag módosított növényeink nem várt dolgokat produkálnak? Vagy az, ha genetikai tudásunkkal éppenséggel saját magunkat módosítjuk? És hogyan reagálunk arra, ha esztétikusan megtervezett, ergonomikus használati tárgyaink szokatlan formációkba rendeződnek? Vagy arra, ha kiderül, hogy az emberi intelligencia és kultúra csupán egy félresikerült kísérlet eredménye? Mi ez az egész akkor? Rendszerhiba? Mutáció? Vagy egyszerűen csak evolúció? Részlet Hornyik Sándor: Organikus rendszerhiba. Gyenis Tibor „képei” című tanulmányából a szerző hozzájárulásával

Fotók: Gyenis Tibor

MKE sajtóközlemény 2025 november 24.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem kollégiumában 2022-ben történtekkel kapcsolatban...

MKE sajtóközlemény 2025 november 24.

A Peter és Irene Ludwig Alapítvány, (Peter und Irene Ludwig Stiftung Aachen)

Meghosszabbított határidő: 2025. november 27. csütörtök éjfél
Határidő: 2025.11.21., 24:00

A Peter és Irene Ludwig Alapítvány, (Peter und Irene Ludwig Stiftung Aachen)

A Képző Bakuban: új megállapodás és nemzetközi együttműködés

November 18. és 21. között Bakuban, Azerbajdzsánban megalakult a türk művészeti felsőoktatási intézmények Rektori Konferenciája...

A Képző Bakuban: új megállapodás és nemzetközi együttműködés

Typoflow Biennálé Győr

Tervezőgrafika sikerek és díjak

Typoflow Biennálé Győr

TypoFlow, a betű ünnepe

Az ország első tipográfiai biennáléján, a Győrben rendezett TypoFlow-on részt vett az MKE illusztráció specializációja is.

TypoFlow, a betű ünnepe

Egy testen keresztül…

Dicső Eszter Nóra kiállítása a Partiumi Keresztény Egyetemen
Helyszín: PKE Művészeti Tanszék, Nagyvárad

Egy testen keresztül…

„Where the Wild Roses Grow”

Benkovics Virág és Matulányi-Szabó Zita kiállítása
Megnyitó időpontja: 2025.11.29., 18:00
Helyszín: ISBN+ Galéria
Megtekinthető: 2025. 2025.11.29 – 12.23.

„Where the Wild Roses Grow”

KŐNIG Frigyes

Időpont: 2025.11.29., 15:00
Helyszín: Csók István Képtár, Székesfehérvár
A kiállítás megtekinthető: 2025.11.29 – 2026.04.19.

KŐNIG Frigyes

Kovács Zoltán: Metszéspont

Megnyitó: 2025.11.25., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
A kiállítás megtekinthető: 2025.11.06 – 12.05.

Kovács Zoltán: Metszéspont

Új oktatónk Suplicz Gergely

Suplicz Gergely 2025 szeptembere óta az MKE Grafika Tanszékének képgrafika specializációjának új oktatója.

Új oktatónk Suplicz Gergely

Beke 80+1. Tükör/képmás

Megnyitó: 2025.11.26., 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem
Megtekinthető: 2025.11.26 – 2026.01.17.

Beke 80+1. Tükör/képmás

I. Intermédia Fesztivál

Időpont: 2025. november 29., 18:00
Helyszín: MKE | Intermédia Tanszék

I. Intermédia Fesztivál

„the_print_fest Budapest”

Megnyitó: 2025.11.28., 18:00
Helyszín: MKE | Kondor Béla Galéria
Megtekinthető: 2025.11.12 – 2026.01.31.

„the_print_fest Budapest”

Szabó Andrea RED-díjat nyert az RGB designversenyen

Szabó Andrea, a Képző Tervezőgrafika specializációjának oktatója RED-díjat nyert az idei versenyen.

Szabó Andrea RED-díjat nyert az RGB designversenyen

Nyílt Nap 2025: Vár a Képző!

Légy te is a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója!
Időpont: 2025.12.03., 10:00–14:00
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem

Nyílt Nap 2025: Vár a Képző!

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Megnyitó: 2025.11.14., 18.00
Helyszín: Kortárs Galéria Szabadka
Megtekinthető: 2025.11.15 – 12.31.

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Újabb elismerés és nemzetközi kapcsolat Kínában

prof. dr. Erős István rektor előadása Wuhanban

Újabb elismerés és nemzetközi kapcsolat Kínában

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT 2025/26 

A Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék Pályázati felhívása
Pályázni 2025. december 14. éjfélig

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT 2025/26 

Vörös Botond Red Dot-díjat nyert Berlinben

Vörös Botond tervezőgrafikus, az MKE Illusztráció specializáció oktatója újabb Red Dot-díjat vehetett át Berlinben.

Vörös Botond Red Dot-díjat nyert Berlinben

Az eddigi legsikeresebb aukciójával zárta a jumpSTART programsorozatot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

Az eddigi legsikeresebb aukciójával zárta a jumpSTART programsorozatot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

Balla Dóra és Rozmann Ágnes az idei EIPF dubai kiállításán

Két oktatónk munkáját is beválogatták a rangos nemzetközi eseményre...

Balla Dóra és Rozmann Ágnes az idei EIPF dubai kiállításán

KÉNYTELEN EGYENSÚLY

GÁLHIDY PÉTER
Megnyitó: 2025.11.07., 17:00
Helyszín: Hírös Agóra Kulturális Központ
Megtekinthető: 2025.11.30-ig

KÉNYTELEN EGYENSÚLY

A HORIZONT LÉNYEGE

Megnyitó: 2025.11.07., 19.00
Helyszín: MAMŰ Társaság
Megtekinthető: 2025.11.07–28.

A HORIZONT LÉNYEGE

Culture Moves Europe

A pályázati felhívásra 2026. április 30-ig, minden hónap utolsó napján éjfélig lehet jelentkezni.

Culture Moves Europe

György Péter

(1954 – 2025)

György Péter