GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field
GYENIS Tibor: Kis Fal / Small Wall, 2023

Faragott lambda print, fa / Carved Lambdaprint on wood, 50x127 cm

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

A Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem szeretettel meghív minden kedves érdeklődőt
G Y E N I S T I B O R ı T E R E P E N című kiállításának megnyitójára.

A kiállítást megnyitja:
G E L L É R J U D I T
a Néprajzi Múzeum MaDok-program munkatársa, a MOME Fotográfia szak oktatója

MEGNYITÓ: 2023. MÁRCIUS 16. csütörtök, 18 óra

KIÁLLÍTÁS: 2023. MÁRCIUS 17. – ÁPRILIS 23.
NYITVATARTÁS: keddtől péntekig 14-től 18 óráig, valamint minden hónap első szombatján 10 és 14 óra között
CÍMÜNK: 1052 Budapest, Vármegye u.7.


2023.03.17. – 04.23. Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem | 1052 Budapest, Vármegye u. 7. nyitvatartás: K-P: 14-18, illetve minden hónap első szombatján: 10-14

Gyenis Tibor nagy kiterjedésű és igen összetett kulturális rendszerekről, pontosabban ökoszisztémákról készít zavarba ejtő, fotografikus képeket. Művein szinte mindig hibrid szerveződések és átmeneti jelenségek láthatók, amelyek az emberi és a nem-emberi (állati, növényi, inorganikus) létformák határain mozognak. A fotografikusan dokumentált ökoszisztémák (kisvárosi utca, erdei táj, laboratórium, építkezés) élő és élettelen komponensei fura, szokatlan formákba rendeződnek. A virágládák, a géncsövek, az ipari hulladékok és fogyasztási cikkek igen-igen meglepő dolgokat művelnek a képeken, olyan mintázatokban rendeződnek, amelyek egy fejlett nem (feltétlenül) emberi intelligencia működésére utalnak. Vagy legalábbis ilyen fajta illúziót keltenek a nézőben a képzőművészeti jellegű tárgy- és képalkotás különféle módszereinek felhasználásával. Ebben a prózai és földhöz ragadt regiszterben maradva kijelenthető, hogy Gyenis művészeti akciói és fotói olyan technológiák, politikai, etikai és ismeretelméleti problémákra reflektálnak, mint a klónozás, a génmanipuláció, a plasztikai sebészet vagy éppen a környezetszennyezés és a környezeti katasztrófák. Ezek a problémák maguk is hibrid problémák, és a különféle valós (fizikai, biológiai) és szimbolikus (tudományos, politikai, kulturális) rendszerek keveredésére vezethetők vissza. Ha már rendszerekről esik szó, akkor szinte kikerülhetetlen a számítógép korszakának deklarálása. A digitális kód és a mesterséges intelligencia (a Turing-teszten innen), a hardware és a software napjainkban nemcsak a tudományban és a technológiában (a harcászattól a szórakoztatóiparig) játszik domináns szerepet, de metaforikusan is modellértékűen az emberi gondolkodást is alapvetően befolyásolja.

A tudomány kutatás és a technikai kép természetesen önálló, de egymástól elválaszthatatlan rendszereket alkot. Mindkét szisztéma alapvető célja a valóság megértése és leképezése, azaz egyszóval a reprezentáció. Ebből is adódik, hogy manapság a kép korszaka majdnem olyan elterjedt szlogen a kultúra leírásában, mint az információs társadalom vagy a globalizáció.1 Ráadásul mindhárom területen komoly jelek utalnak arra, hogy az informatikai, a reprezentációs és a politikai rendszerek – minden ellenkező híreszteléssel szemben – távolról sem tökéletesek. És nemcsak azért nem tökéletesek, mert nem tudják maradéktalanul leírni és képviselni a valóságot, hanem azért sem, mert ha szerves anyag kerül egy mechanikus rendszerbe, akkor az előbb-utóbb tönkremegy. A tévedés, a hiba és a nem-teljesség a szisztémák organikus része, és mindenekelőtt abból adódik, hogy a mechanika és a logika nehezen birkózik meg a különféle (élő és élettelen) komponenseket tartalmazó hibrid rendszerekkel. A hiba azonban többnyire csak határesetekben jelentkezik! Gyenis Tibor éppen

ilyen határeseteket, átmeneti helyzeteket, hibrid állapotokat hoz létre és örökít meg fotografikusan. Művei ebből adódóan a számítógép hibaüzeneteihez (system error) hasonlítanak, nem annyira válaszokat kínálnak, mint inkább kérdéseket tesznek fel. Miért rendeződik a hulladék és az élelmiszer dekoratív, geometrikus formákba? Mit is jelent az, ha genetikailag módosított növényeink nem várt dolgokat produkálnak? Vagy az, ha genetikai tudásunkkal éppenséggel saját magunkat módosítjuk? És hogyan reagálunk arra, ha esztétikusan megtervezett, ergonomikus használati tárgyaink szokatlan formációkba rendeződnek? Vagy arra, ha kiderül, hogy az emberi intelligencia és kultúra csupán egy félresikerült kísérlet eredménye? Mi ez az egész akkor? Rendszerhiba? Mutáció? Vagy egyszerűen csak evolúció? Részlet Hornyik Sándor: Organikus rendszerhiba. Gyenis Tibor „képei” című tanulmányából a szerző hozzájárulásával

Fotók: Gyenis Tibor

Álmainkban valóra válnak az álmaink

Egy utópisztikus képzőművészeti egyetem
Megnyitó: 2023.10.17., 18.00
Helyszín: MKE, Barcsay-terem
Megtekinthető: 2023.10.18– 12.17.

Álmainkban valóra válnak az álmaink

Arnold Dreyblatt

“From the Archives, selected projects in Installation, Performance, Video and Public Art, 1974-2023”.
2023.10.02. 18:00
MKE Intermédia tanszék

Arnold Dreyblatt

SZÍNES FÉMEK

A X. Szolnoki Bronzszobrászati Szimpózium kiállítása
Megnyitó: 2023.10.03. 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2023.10.03– 13.

SZÍNES FÉMEK

Sikeresen zárult a Magyar Képzőművészeti Egyetem Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma projektje

Sikeresen zárult a Magyar Képzőművészeti Egyetem Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma projektje

A MINTÁK KÖTNEK – Chilf Mária

Megnyitó: 2023.09.29. 18:00
Helyszín: Kortárs Művészeti Intézet-Dunaújváros
Megtekinthető: 2023.09.29– 11.10.

A MINTÁK KÖTNEK – Chilf Mária

Horizont Európa Klaszter 2: Kultúra, kreativitás és inkluzív társadalom információs nap

A pályázatok benyújtásának határideje: 2024. február 7.

Horizont Európa Klaszter 2: Kultúra, kreativitás és inkluzív társadalom információs nap

“Horizon Implementation Days”

 2023. október 5., 9:30 – 12:30

“Horizon Implementation Days”

Szabó Ádám: Csokonai 180

Megnyitó: 2023. szeptember 26. 17 óra
Helyszín: Debreceni Irodalom Háza
Megtekinthető: 2024. május 26.

Szabó Ádám: Csokonai 180

Szinergia

Megnyitó: 2023.09.28.,18:00
Helyszín: MKE – PROFIL Galéria
Megtekinthető: 2023.09.29– 10.14

Szinergia

MŰ-EMLÉK-MŰ / ART-MEMORIAL-ART

Megnyitó: 2023.09.22. 19:00
Helyszín: MAMŰ Galéria
Megtekinthető: 2023.09.22– 10.06.

MŰ-EMLÉK-MŰ / ART-MEMORIAL-ART

Felsmann Tamás kapta a Grafikai Triennálé Nagydíját

A kiállítás november 26-ig látható a Miskolci Galériában

Felsmann Tamás kapta a Grafikai Triennálé Nagydíját

KŐNIG FRIGYES KIÁLLÍTÁSA a Magyar Tudományos Akadémia székházában 

2023.10.05. és 10.27., 16.00– 19.00
Helyszín: MTA Krúdy és Vörösmarty terem

KŐNIG FRIGYES KIÁLLÍTÁSA a Magyar Tudományos Akadémia székházában 

Nemzetközi Mobilitási Iroda személyes ügyfélfogadása

Nemzetközi Mobilitási Iroda személyes ügyfélfogadása

Meghívó – Patay kiállítás

Megnyitó:2023.09.21. 17:00
Helyszín: Szegedi Dóm Látogatóközpont
Megtekinthető: 2023. 09. 21– 12.03.

Meghívó – Patay kiállítás

TÉRFOGLALÁS

VI. SZOBRÁSZ BIENNÁLÉ 
Megnyitó: 2023.09.14., 17:00
Helyszín: MANK Galéria
Megtekinthető: 2023.09.15– 10.13

TÉRFOGLALÁS

echoes

Megnyitó: 2023. 09. 21. 18:00 
Helyszín: MKE | AULA
Megtekinthető: 2023. 09. 22– 10. 04.

echoes

Balogh Kristóf József: Nem veszünk semmit

Megnyitó: 2023.09.12., 19:00-20:30
Helyszín: Puccs Contemporary Art
Megtekinthető: 2023.09.12 - 10.06.

Balogh Kristóf József: Nem veszünk semmit

DAAD scholarships for 2024/25

DAAD scholarships for 2024/25

előKÉPZŐ

FELVÉTELI ELŐKÉSZÍTŐ
Jelentkezés folyamatosan október 2-ig

előKÉPZŐ

HOMO INHUMANUS – Gaál József

Megnyitó: 2023.09.08. 16:00
Helyszín: SZOLNOKI GALÉRIA zsinagóga
Megtekinthető: 2023.09.08– 10.08.

HOMO INHUMANUS – Gaál József

Ötvös Zoltán – STOP-TIME

Megnyitó: 2023.09.07. 19:00
Helyszín: Neon Galéria
Megtekinthető: 2023.09.11–10.13.

Ötvös Zoltán – STOP-TIME

Zelenák Grafikai Ösztöndíj

Határidő: 2023.10.01.

Zelenák Grafikai Ösztöndíj

Visegrad Fellowship Program - Visegrádi oktatói, kutatói ösztöndíjprogram

 (egyéni pályázat oktatóknak, kutatóknak)

Visegrad Fellowship Program - Visegrádi oktatói, kutatói ösztöndíjprogram

Magyar Képzőművészeti Egyetem komplex digitális infrastruktúra fejlesztése

Projekt azonosítószáma: RRF-212-21-2022-00030

Magyar Képzőművészeti Egyetem komplex digitális infrastruktúra fejlesztése

Az Erasmus+ programban külföldi mobilitásban részt vevő hallgatók esélyegyenlőségi kiegészítő pénzügyi támogatására

Pályázati határidő: 2023. április 28. és 2023. október 20.

Az Erasmus+ programban külföldi mobilitásban részt vevő hallgatók esélyegyenlőségi kiegészítő pénzügyi támogatására

Kerámiapályázat Japánban

Jelentkezési határidő: 2024. január 31.

Kerámiapályázat Japánban

ERASMUS+ PÁLYÁZAT – Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása

ERASMUS+ PÁLYÁZAT – Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása

Az Erasmus+ programban külföldi mobilitásban részt vevő hallgatók esélyegyenlőségi kiegészítő pénzügyi támogatására

Az Erasmus+ programban külföldi mobilitásban részt vevő hallgatók esélyegyenlőségi kiegészítő pénzügyi támogatására