Időtranszkripció
Bodóczky István kiállítás a 7. Művészetpedagógiai Konferencia keretében
Grafika: Ménesi Kritóf
Időtranszkripció
Bodóczky István kiállítás a 7. Művészetpedagógiai Konferencia keretében
Megnyitó: 2024. július 2. 18:00 óra
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69-71.)
Köszöntőt mond és a Magyar Képzőművészeti Egyetem által alapított Bodóczky István-díjat átadja: Prof. Dr. Erős István, rektor
Megnyitja: Dr. Orosz Csaba DLA, oktatási rektorhelyettes
Megtekinthető: 2024. július 2 – 6-ig hétköznapokon és szombaton 10:00-18:00 óráig.
Papp Mátyás: Kék hold alatt című művét előadják a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói:
Garics Laura - ének
Pintér Anna - fuvola és altfuvola
Eszenyi Zsombor - klarinét és basszusklarinét
Kurátor: Tatai Erzsébet, művészettörténész
Grafika: Ménesi Kristóf, Zelenák-ösztöndíjas grafikus hallgató
Bodóczky István kiállítás és a tiszteletére alapított művészetpedagógiai díj átadója a 7. Művészetpedagógiai Konferencia keretében
A Bodóczky István művészetpedagógiai díj első alkalommal történő átadása apropóján a Képzőművészeti Egyetem aulájában kiállítás nyílik Bodóczky István Munkácsy-díjas festőművész alkotásaiból. Bodóczky István (1943–2020) 1970-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (akkor Főiskolán), 1972 óta egészen nyugdíjazásáig tanított a Kisképzőben. A MOME címzetes egyetemi tanára volt, ahol 1993-tól a tanárképzésben vett részt, haláláig doktori témavezető volt az ELTÉ-n és a Képzőművészeti Egyetemen. Művészetről, sárkányépítésről és művészetpedagógiáról egyaránt írt esszéket, tanulmányokat, könyveket; vizuális nevelők számára szerkesztett információs lapot, szótárat.
Bodóczky művészetpedagógiájának központjában a kreativitás, a képességfejlesztés és a játékosság állt. Kidolgozta a vizuális nevelés projektmódszerét, az értékelés módszertanát, valamint a 90-es években részt vett a NAT kidolgozásában, reformjait bevezették a Kisképzőben. Kreativitásra alapozott módszereit sikeresen alkalmazta az oktatási rendszerben.
Az 1970-es években expresszív figurális képeket festett, majd festészete az 1980-as évekre fokozatosan absztrakttá vált. Absztrakciója a geometrikus, szerkezetes és festői, lírai megoldások között egyensúlyoz. Az 1990-es évek közepétől műveiben az ábrázolás alkalmanként újból megjelent, ám ekkor más – talán nagyobb – jelentőséggel bírt, és a művész másféle módszereket alkalmazott. Az 1990-es évekre felhagyott az olajfestéssel és szinte kizárólag papíralapú munkákat alkotott. Pályája kezdetétől készített lebegő szerkezeteket (gyereknyelven sárkányokat), majd bambusz és papír alkalmazásával egyre több egyedi konstrukciót szerkesztett, jellemzően aszimmetrikus és háromdimenziós műveket, amelyek általában repíthetőek is voltak.
A kiállítás Bodóczky egyik szitanyomatának címét viseli. Az Időtranszkripció egyfelől jelzi a művész címadásának titokzatosságát és egyben tudatosságát, nekünk pedig most azt is üzeni – és ezért is választottuk ezt a címet –, hogy az idő csupán múlása okán is átíródik.
A kiállítás Bodóczky István munkásságának utolsó 35 évéből, 1985 és 2020 közötti időszakából nyújt válogatást szitanyomatokat, bambuszvázas két- és háromdimenziós képeket. Ezen kívül egy vetítéssel pedagógiai munkásságának esszenciáját villantjuk fel, végül Cecília Bandeira rövid filmjéből ismerhetjük meg a sárkányokat reptető Bodóczky pedagógiai ars poeticáját.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2023-ban alapította a Bodóczky István művészetpedagógiai díjat, amelyet idén első alkalommal ad át a 7. Művészetpedagógiai Konferenciához és a fenti kiállításhoz kapcsolódva. A díjat az alapító, a Magyar Képzőművészeti Egyetem mindenkori rektora az általa kijelölt ötfős bizottság véleménye alapján kétévente ítéli oda a vizuális nevelés területén kiemelkedő munkát végző junior kutatók számára. Ezzel olyan fiatal szakemberek elismerését célozza meg, akiknek kutatásai, gyakorlati tanári tevékenységük tudományos szempontból kiemelkedő, progresszív és innovatív.