Menasági Péter: Melankólia

Menasági Péter: Melankólia

Menasági Péter: Melankólia

Menasági Péter: Melankólia című önálló kiállítása június 25-ig tekinthető meg a Műcsarnokban a Frissen 2023 sorozat keretében megrendezett Súlypontok – A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban című kiállítás részeként.

A melankólia a Hippokratész óta ismert négy temperamentum egyike, a lehangoltság, a depresszió állapotát jelöli. A korábban legveszélyesebbnek, legkedvezőtlenebbnek titulált, fekete epe túlsúlyú, szomorkás hangulatot az újplatonisták Arisztotelész nyomán – aki a filozófusokat, költőket, művészeket melankolikusnak titulálta – újraértelmezték és kiemelték annak pozitív vonásait. Szerintük a melankólia a művész veszélyes, de kiváltságos adottsága. Albrecht Dürer Melankólia című, sokszorosan összetett rézmetszet-sorozata is ezt a magába forduló, mégis különleges látásmódra nyitott állapotot ragadja meg, amelyen túlmutat a rézmetszetek közvetítette alkímiai-filozofikus ismeretanyag, ami Dürer művei alapján továbbgondolásra késztet. Ez a melankolikus létállapot szükséges tehát ahhoz, hogy a művészek és gondolkodók az ősi, transzcendens tudásból eredő alkotásokat hozzanak létre. Menasági Péter művészetét mindig is az ehhez hasonló, magasztosan melankolikus, ám gyakran pokolian nehéz állapot jellemezte, igazodva a József Attila által is gyakran idézett és kedvelt rigmushoz, melyet a költő mottóul választott a köteteihez: „Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni / ottan kell azt megtanulni, hogyan kell a dudát fújni.” Az archaikus népi strófában minden benne foglaltatik, amit a sámánoknak vagy a művészeknek meg kell tapasztalniuk ahhoz, hogy küldetésüket betölthessék. Menasági személyes élményeiből inspirálódó művészete a pokoljáráshoz hasonlóan mélyre menve foglalkozik létkérdésekkel, aminek lenyomata valamennyi sűrített szövetű munkájában felfedezhető.

A kezdetben nonfiguratív, geometrikus, redukált formavilágú, szakrális jelképekben gazdag, meditatív munkákat készítő szobrász mostani műcsarnoki kiállításán figuratív alkotásokat mutat be. Első ilyen jellegű szobra egy köztéri pályázatra készített alkotás, az 1956-os hősnek, Mansfeld Péternek állított, 2004-ben felavatott emlékmű volt. A budai Rózsadombon helyet kapott, architektonikus jellegű, gránittömbök között álló, egész alakos bronzszobor az elnyomás börtönébe zárt mártírt jeleníti meg. A figura a méltatlan bánásmód és az egyéni szenvedés allegóriájává válik. A meztelenül, naturalista módon megmutatott, tökéletes testű ifjúnak saját börtöne válik szentélyévé. Az örökre szóló bezártság megidézi Mansfeld tragédiáját, amit Menasági alkotása időtlenné tesz.

A köztéri művekből kiindulva született meg az a három most bemutatott, a korábbiaknál elvontabb alkotása, amelyeket akár egy összetartozó egységnek is felfoghatunk. Az új munkákat összekapcsolja a közös cím – a Melankólia – és az alcímként választott irodalmi textusok. A Pilinszky János verseiből idézett sorok és a szobrok szövetének sűrítettsége hasonlatosak egymáshoz: az emberi sors tragikumát, az egyén magára hagyatottságát, a lét miatti szomorkás állapotot fejezik ki. A három sötétszürke figuratív szobor mindegyike valamilyen geometrikus, szintén sötét árnyalatú fémtömbbe zárva, vagy azon állva jelenik meg. Az alakok elhelyezése a térben tudatos, minden esetben különös jelentőségű: a lenti, a fenti és a kettő közötti szférában helyezkednek el, szimbolizálva ezen világok hármasságát. A nem evilági állapot egyfajta köztes helyzetként definiálódik az élet és a halál, a kint és a bent, a fent és a lent határmezsgyéjén. A világok közötti átjárás egyéni módon is lehetséges, de a kollektív tudattalanban, spirituális úton is létrejöhet.

A Melankólia sorozat Zuhanás, miben szállni kell (Pilinszky: Kísértés – részlet) alcímű munkája egy pengeszerű diagonálon álló, meztelen férfi szobra, amely a térből való kimozdulás dinamikájával uralja a kiállítóteret. Az elindulás és megérkezés közötti állapotot rögzíti a szemmagasság felett álló, védtelen alak, amely az Ecce Homo krisztusi ideájához hasonlatosan tűnik fel. Az ítéletre váró test kiszolgáltatva várja sorsának alakulását. A munka a kibillenés állapotát ragadja meg, azt a pillanatot, amikor még minden nyitott, bármi megtörténhet, a végkifejlet megítélése a néző feladata, ezáltal a mű aktív gondolkodást, részvételt vár el a befogadóktól. A második, „A teremtés bármily széles / az ólnál is szűkösebb” (Pilinszky: Elég – részlet) alcímű munka egész alakos, szintén meztelen férfialakja szemmagasságban, egy falból kiálló fém hasábban, fekvő helyzetben jelenik meg előttünk. A lebegő figura a léthatár köztességét szimbolizálja, ami az anyaméh ősállapotára emlékeztet, de akár az elmúlás előtti időpillanatot is rögzítheti. A látogatói tekintet Mantegna Halott Krisztusához hasonlóan csak perspektivikus rövidülésként láthatja a szobortestet, annak – egyébként csukott szemű – tekintetével nem tud kapcsolatot teremteni, ami ugyanígy igaz a felettünk, diagonálon álló szoborra is.

A harmadik, „Égve hagytad a folyosón a villanyt” (Pilinszky: Négysoros – részlet) című alkotás figurális alakja egy beton fejszobor, amely egy megvilágított, részben nyitott vasládába zárva várja, hogy a néző megálljon előtte. A folyosószerű úton végighaladva egy köztes térbe kerülünk, amely a születéshez és a halálhoz vezető utat szimbolizálhatja. A fejhez érve a látogató megpróbál szembenézni a szoborral, ami azonban különös módon lehetetlen. Menasági szobrászati-technikai bravúrja a tekintet nélküli szem megalkotása, amely egyfajta ürességet, ugyanakkor örök érvényű, szakrálissá magasztosuló látványt közvetít. A szobrokkal való szembesülés az önmagunkkal való lelki találkozásra ösztönöz, hogy az élet értékeit melankolikus tudatossággal mérlegeljük és értékeljük. A három szoboralak azt a végtelenné tágított létállapotot rögzíti, ami együtt jár az élet nehézségeinek megélésével, a memento mori figyelmeztetésének tudomásulvételével és az ahhoz kapcsolódó filozofikus tartalmak átélésével.

Fazakas Réka, a kiállítás kurátora

Súlypontok | A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban


Menasági Péter

Budapest, 1973

Gyermelyen él és alkot.

1999-ben szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán, mesterei Bencsik István és Karmó Zoltán voltak. 2009-ben a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán DLA doktori fokozatot szerzett, ugyanitt 2021-ben habilitált. 2010-től adjunktusként tanít, 2017-től egyetemi docensként önálló osztályt vezet a MKE Szobrász Tanszékén. 1996 óta rendszeresen kiállítja munkáit hazai és nemzetközi kiállításokon, szimpóziumokon vesz részt. Jelentősebb köztéri szobrai: Mansfeld Péter emlékmű, 2004, Budapest; Bezárt kapu, Magyarországi Németek Országos Emlékműve, 2006, Budaörs; Dr. Szabó Ignác portré, 2018, Tatabánya. Autonóm nonfiguratív és figurális szobraival meghatározó tendenciát képvisel a magyar képzőművészetben. A szakrális és a profán határán egyensúlyozó munkáiban a lét alapvető kérdéseit boncolgatja. Főként hagyományos technikákat használ, melyeket kortárs módon szólaltat meg. Plasztikái mellett a monumentális, köztéri szobrászatban is karakteres, sajátos utat mutat fel. Számos díjjal ismerték el eddigi munkásságát, 2018-ban Munkácsy-díjat kapott.

Hallgatóink alkotásai a 6. Egyiptomi Nemzetközi Grafikai Triennálén

Biró János, Öllinger Péter Zoltán és Suplicz Gergely

Hallgatóink alkotásai a 6. Egyiptomi Nemzetközi Grafikai Triennálén

MKE Doktori Iskola program

2025. május 13. kedd

MKE Doktori Iskola program

A művészeti ágak összefonódása a kortárs művészetben / The Interweaving of Art Disciplines in Contemporary Art

HERI DONO INDONÉZ KÉPZŐMŰVÉSZ ELŐADÁSA
Időpont: 2025. május 15. 16:00- 17:30
Helyszín: MKE, Főépület, Vetítő

A művészeti ágak összefonódása a kortárs művészetben / The Interweaving of Art Disciplines in Contemporary Art

Kiemelkedő teljesítmény az OMDK-n – 25 díjat hoztak el a Képző hallgatói

A 2025. április 23–25. között Egerben megrendezett Országos Művészeti Diákköri Konferencián a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói kiemelkedő eredményeket értek el

Kiemelkedő teljesítmény az OMDK-n – 25 díjat hoztak el a Képző hallgatói

GRAFIKAI FORDULÓ

LEBEDA DÁNIEL
Megtekinthető: 2025. május 12.
Helyszín: MKE – Grafikai Forduló

GRAFIKAI FORDULÓ

Csörgedezés és áradás - a szexualitás fluid olvasatai

A KÉPZŐMŰVÉSZET-ELMÉLET ALAPSZAKOS HALLGATÓK DIPLOMAPROJEKTJE
Időpont: 2025.05.15. 18:00 és 20:00 órai kezdettel
Helyszín: Artus Stúdió, színházterem

Csörgedezés és áradás - a szexualitás fluid olvasatai

Látványtervező Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Megnyitó: 2025.05.12., 16:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem és Aula
Megtekinthető: 2025.05.13– 15.

Látványtervező Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Architectural Heritage (Tanulmánytervek)

FELSMANN TAMÁS KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.05.08., 18.00.
Helyszín: Barabás Villa Galéria
Megtekinthető: 2025.05.9 – 29.

Architectural Heritage (Tanulmánytervek)

Felújítás előtt

ÖTVÖS ZOLTÁN KIÁLLÍTÁSA A CSONGRÁD GALÉRIÁBAN
Megnyitó: 2025.05.09., 17:00
Helyszín: Csongrád Galéria
Megtekinthető: 2025. 05.09. – 06.07.

Felújítás előtt

Holnapután minden megváltozik / OFF BIENNÁLE

I. Helyszín: Ernyey József Gyógyszerésztörténeti Könyvtár - Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
Megtekinthető: 2025.05.08. – 06.13.
II. Helyszín: Magánlakás
Koszorú utca 27.: 2025.05.08. – 06.14.

Holnapután minden megváltozik / OFF BIENNÁLE

Szurcsik József: Szelíd valóság

Megnyitó: 2025.05.07., 18:00
Helyszín: Városháza, Budaörs
Megtekinthető: 2025.05.07 – 11.

Szurcsik József: Szelíd valóság

Diploma 2025 #JövőKÉPZŐ

Május 12-én indul a Magyar Képzőművészeti Egyetem végzős hallgatóinak nagy hagyományú diplomakiállítás-sorozata.

Diploma 2025 #JövőKÉPZŐ

Emerging Me: Breaking the Ice

NEMZETKÖZI FESTÉSZETI VERSENY
Pályázati határidő: 2025.05.11.

Emerging Me: Breaking the Ice

KIPAKOLÁS 2025

AZ MKE HALLGATÓINAK ÉV VÉGI SZAKMAI BEMUTATKOZÁSA
Megtekinthető: 2025.05.21 – 06.01.

KIPAKOLÁS 2025

A szecesszió forradalma

Megnyitó: 2025.04.30., 18:00
Helyszín: Szentendrei Képtár
Megtekinthető 2025.05.01 – 08.31.

A szecesszió forradalma

Bukaresti Szobrászati Napok 2025

Megtekinthető: 2025.0426. – 05.11.
Helyszín: Combinatul Fondului Plastic, Bucharest, Romania

Bukaresti Szobrászati Napok 2025

POSZTAMENS 2. RÉSZ

Persona Umbra, Beszélgetés Gaál József Munkácsy-díjas képzőművésszel

POSZTAMENS 2. RÉSZ

PÁLYÁZAT A BELÜGYMINISZTÉRIUM ARCULATÁNAK ÉS LOGÓJÁNAK MEGÚJÍTÁSÁRA

A pályamunka beküldésének határideje: 2025. május 31. 24:00

PÁLYÁZAT A BELÜGYMINISZTÉRIUM ARCULATÁNAK ÉS LOGÓJÁNAK MEGÚJÍTÁSÁRA

HIATUS / Augusztinyi Fruzsina kiállítása

Megnyitó: 2025.04.24., 19:00
Helyszín: Telep Galéria
Megtekinthető: 2025.04.24. – 05.20.

HIATUS / Augusztinyi Fruzsina kiállítása

Pillanatnyi elmék

DEZSŐ TAMÁS ÉS SZABÓ NÓRA KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.04.29., 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2025.04.30. – 07.06.

Pillanatnyi elmék

Álmodni muszáj – Szabó Ádám osztályának kiállítása

Megnyitó: 2025.04.25., 19:00
Helyszín: MAMŰ Galéria
Megtekinthető: 2025.04.25– 05.14.

Álmodni muszáj – Szabó Ádám osztályának kiállítása

MIO DIO

ERŐS APOLKA MUNKÁCSY-DÍJAS SZOBRÁSZMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.04.23., 18:00
Helyszín: Óbudai Társaskör Pincegaléria
Megtekinthető: 2025.04.23 – 05.23.

MIO DIO

Gaál József: Grotta Anthropos

Megnyitó: 2025.04.29., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.04.30 – 05.12.

Gaál József: Grotta Anthropos

Ötvös Zoltán: Mi hát az idő?

Megnyitó: 2025.04.15., 19:00
Helyszín: Neon Galéria (1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 17.)
Megtekinthető: 2025.04.16. – 05.10.

Ötvös Zoltán: Mi hát az idő?

Az élet művészete

Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895-1914)
Helyszín: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria
Megtekinthető: 2025. április 4. – október 5.

Az élet művészete

ERASMUS szakmai gyakorlat (nyári és diploma utáni)

Pályázz Erasmus+ szakmai gyakorlatra és szerezz munkatapasztalatot külföldön, ösztöndíjjal!
A pályázat benyújtásának határideje: 2025. május 15. déli 12.00

ERASMUS szakmai gyakorlat (nyári és diploma utáni)

Fulbright Ösztöndíjak

A Fulbright Bizottság az idén az alábbi kategóriákban hirdet ösztöndíjakat a 2026-2027-es tanévre az Egyesült Államokba...

Fulbright Ösztöndíjak

JATE-díj alkotópályázat

Beadási határidő: 2025.05.12., 24:00

JATE-díj alkotópályázat

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

RÉGÉSZETI ARCREKONSTRUKCIÓK KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.02.26., 17:00
Helyszín: Tornyai János Múzeum
A kiállítás megtekinthető 2025.02.26. – 09.14.

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

Installation - Creative Process

HERI WARDONO A LUDWIG ALAPÍTVÁNY VENDÉGPROFESSZORÁNAK KURZUSA

Installation - Creative Process