Révész László László: filmtörténeti, animációtörténeti reflexiók és az Árnyjátékok sorozat darabjai – Maradjon köztünk! vetítések
Révész László László: filmtörténeti, animációtörténeti reflexiók és az Árnyjátékok sorozat darabjai – Maradjon köztünk! vetítések
december 6. (kedd) 17.30-19.30
Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest – Doktori Iskola
MARADJON__KÖZTÜNK__VETÍTÉSEK
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Termében 2022 december 17-ig látható "Maradjon köztünk! – Szemelvények Révész László László művészetpedagógiai tevékenységéből" című kiállításhoz kapcsolódó programként október 26-tól kezdődően heti rendszerességgel vetítéssorozatot indítunk Révész László László mozgóképes munkáiból, illetve hozzá kapcsolódó művekből. A vetítések mellett meghívott előadók, beszélgetések segítségével igyekszünk feltérképezni Révész László László művészetének egy napjainkban láthatatlan, mégis jelentős szeletét.
A "Maradjon köztünk!" kiállításról bővebben:
https://www.mke.hu/aktualis/...
Heti vetítés
- Bepörgés 1986, 4’; Animáció a Vox TV számára 2’; Apteka 2001, 4’43”; One, 2012, 2’25”;Soapera 2011, 6’35”, The Villa Near Venice 2012, 7’48”, Stress City 2012,7’36”, Martyrologium 2011, 7’10”
- DEC/06 (kedd) 17.30-19.30, MKE, Doktori Iskola (Feszty-ház 1063 Budapest, Kmety Gy. u. 27.)
- Meghívott vendég: Juhász Anna művészettörténész
A videókról:
Révész László Lászlót egész munkássága során foglalkoztatták a filmtörténeti és animációtörténeti előképek, több ízben merített inspirációt a filmtörténet hőskorából, sőt tanítványai számára is alapvető fontosságúnak tartotta a film és animáció korai korszakának ismeretét.
A vetítéssorozat 6. alkalmával Révész olyan műveiből állítottunk össze egy válogatást, ahol ezeket a referenciákat használja, mindezt felvezetésként tesszük 2010 körül készült Árnyjátékok sorozatának bemutatásához.
“Ezek az új etűdök a fény mozgására épülnek, de a játékos fény- vagy árnyékrajzok továbbra is távolságot tartanak a mozgóképektől, fényképektől, festményektől. Ez tulajdonképpen egy kísérleti műfaj, amelynek alapvető jellemzőit Révész adja meg: technikáját, terét, ritmusát, formáját és narratív kereteit. Az elkészült művek legfontosabb jellemzője a retrográd stratégia, amely tudatosan elfordul a kor nyilvánvaló lehetőségeitől: a digitális eszközök helyén analóg fénystencileket alkalmaz. Ez az analóg technika talán az avantgárd filmes kísérleteihez áll a legközelebb, és nem véletlenül említi Révész Hans Richtert és Moholy-Nagy Lászlót Csáth Géza fiktív filmkísérletét bemutató művre utalva.”
Mélyi József írása alapján
A vetítésre a belépés ingyenes.
A kiállítás Nemzeti Kulturális Alap (NKA) és a az EU4ART projekt támogatással, az MKE éves kiállítási programja keretében valósul meg.