NYOMHAGYÁS : NYOMTATÁS
NYOMHAGYÁS : NYOMTATÁS
// For the English version, please scroll down //
2017. október 13. – december 3.
MKE, Barcsay Terem
Megnyitó: 2017. október 12-e, 18 óra
Köszöntőt mond: Csanádi Judit rektor
A kiállítást megnyitja: Beke László művészettörténész
Maurer Dóra ma nemzetközileg is az egyik legmagasabbra értékelt magyar művész, akinek műveit London, Párizs és New York legjelentősebb múzeumaiban mutatták már be. A Magyar Képzőművészeti Egyetem tárlata különleges nézőpontból, a sokszorosított grafikák felől közelít e gazdag életműhöz.
Maurer Dóra 1961-ben végzett a Képzőművészeti Főiskolán, képgrafika szakon. Diplomamunkaként készült rézkarc-sorozatát nem fogadta el a bíráló bizottság, túlságosan modern látásmódjára hivatkozva. Pályája első évtizedében Maurer hűségesen kitartott a művészi sokszorosított grafika mellett. Mestere lett a rézkarcolás művészetének, 1976-ban Rézmetszet, rézkarc címen könyvet is írt a témáról. Virtuóz technikai tudása ellenére azonban sosem elégedett meg a tradicionális formák kereteivel. Folyamatosan kísérletezett anyagokkal, eljárásokkal. Ennek eredményeként született meg 1966-ra két nagyszerű sorozata, a Pompei és Az este képei, melyekben szürreális képi világot teremtett egyedülálló gazdagságú felületekkel. 1970 körül Maurer azonban innen is továbblépett, mikor már nem a lemezre karcolt kép és annak míves nyomata érdekelte, hanem maga a lemez, mint a nyomhagyás tárgya és a nyomrögzítés ősi cselekvése. A hetvenes években kísérleti munkáival, a hordozó lemez formáit meggyűrve, áttörve, elmozdítva, a nyomhagyáshoz kapcsolódó cselekvéseket rögzítve a hazai konceptuális grafika alapvető munkáit hozta létre. Olyan fogalmak kötődnek a nevéhez, mint az egymást követő mozgásfázisokat rögzítő „folyamatgrafika” vagy a művészi akciókat dokumentáló „akciógrafika”. Utóbbi jellegzetes típusa a „pedotípia”, ami lábnyomok által alkotott egyedi nyomat. Az újabb grafikái kapcsán felvetett elméleti kérdéseket a hetvenes években fotósorozatokon, fotogramokon, filmetűdökön, később festményein gondolta tovább.
A NYOMHAGYÁS – NYOMTATÁS című kiállítás csaknem száz mű bemutatásával nyújt reprezentatív válogatást Maurer Dóra grafikai életművéből. Megjelennek köztük a főiskolás évek sosem vagy csak ritkán látott darabjai, valamint a későbbi, konceptuális korszak kiemelkedő művei és sorozatai. A sokszorosított grafikákat az életmű egységében mutatja be a tárlat, kiegészítve azokat az azonos gondolatkörben fogant fotókkal, fotogrammokkal és filmekkel.
Maurer Dóra Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművész, professor emerita. 1955-től 1961-ig a Képzőművészeti Főiskolán tanult. 1967-től 1996-ig Budapesten és Bécsben él. 1987-1991 között a budapesti Iparművészeti Főiskola vendégtanára, 1990-től 2007-ig pedig a Képzőművészeti Főiskola (később Magyar Képzőművészeti Egyetem) Festő Tanszékének tanára, 2013-tól Doktori Tanácsának tagja.
Grafikákat, rézkarcokat, festményeket alkot, de fotózással, filmmel is foglalkozik. Grafikáival több nemzetközi díjat nyert. Fontos csoportos tárlatokon szerepelt a Magyar Nemzeti Galériában, a Műcsarnokban, a Budapest Galériában, Bolognában, Bécsben, Kölnben, Berlinben, Barcelonában. Számos egyéni kiállítása volt Budapesten az Ernst Múzeumban, a Budapest Galériában, a Ludwig Múzeumban, Veszprémben, Bécsben, Utrechtben, Stockholmban, de olyan emblematikus kiállítóhelyeken is szerepelt, mint a Museum of Modern Art, New York (1985, 2015), a Centre Pompidou, Párizs (2010), a 12. Isztambuli Nemzetközi Biennále (2012), a Museum Ritter, Németország (2014), a The Museum of Fine Arts, Houston (2014) vagy a Whitechapel Gallery, London (2015). 2016-ban a legendás White Cube Galéria rendezett számára egyéni tárlatot a brit fővárosban.
NYOMHAGYÁS – NYOMTATÁS
Maurer Dóra grafikai munkássága 1955‒1980
Megtekinthető: 2017. október 13. – december 3.
Barcsay Terem ‒ 1062 Budapest, Andrássy út 69.
Nyitva: mindennap 10-18 óra
A KIÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK
2017. október 22. (vasárnap) 16 óra
TÁRLATVEZETÉS 1: RÉVÉSZ EMESE (Magyar Képzőművészeti Egyetem)
2017. október 29. (vasárnap) 16 óra
TÁRLATVEZETÉS 2: BEKE LÁSZLÓ (Magyar Képzőművészeti Egyetem)
2017. november 5. (vasárnap) 16 óra
TÁRLATVEZETÉS 3: KIRÁLY JUDIT
2017. november 19. (vasárnap) 16 óra
TÁRLATVEZETÉS 4: SUGÁR JÁNOS (Magyar Képzőművészeti Egyetem)
2017. november 26. (vasárnap) 16 óra
TÁRLATVEZETÉS 5: BÓDI KINGA (Szépművészeti Múzeum)
2017. december 1. (péntek)
10 óra
KONFERENCIA
A magyar sokszorosított grafika alternatív útjai
Tudományos konferencia Maurer Dóra és az 1955‒1980 közötti korszak magyar művészi grafikájáról.
16 óra
KATALÓGUSBEMUTATÓ
A kiállítás katalógusának szakmai bemutatója a művész és a szerzők közreműködésével.
2017. december 3. (vasárnap) 15 óra
FINISSAGE
- VETÍTÉS Maurer Dóra filmjeiből
- ZÁRÓ TÁRLATVEZETÉS: MAURER DÓRA és RÉVÉSZ EMESE
Támogató: NKA, SUMUS Alapítvány
Médiapartner: ARTMAGAZIN
PRINTING – LEAVING TRACES Dóra Maurer’s graphic oeuvre 1955-1980
PRINTING – LEAVING TRACES
Dóra Maurer’s graphic oeuvre 1955-1980
13 October – 3 December 2017
Hungarian University of Fine Arts, Barcsay Hall
Dóra Maurer is one of the most internationally renowned Hungarian artists, whose works have been exhibited in the most prominent museums of London, Paris and New York. The exhibition held at the Hungarian University of Fine Arts approaches her rich oeuvre from the particular vantage point of printed graphic art.
Dóra Maurer completed her studies in the Printmaking Program of the Hungarian Academy of Fine Arts in 1961. The copper engraving series she presented as her diploma work was rejected by the thesis evaluation committee on account of its overly modern perspective. During the first decade of her career, Maurer remained faithfully committed to printmaking. She became a master of copper engraving and wrote a book on the subject in 1976, entitled Etching, Copper Engraving. In spite of her virtuosic technical skills, however, she was never quite satisfied by the framework of traditional forms. She constantly experimented with various materials and methods, resulting in two brilliant series, Pompei and Evening Scenes (completed in 1966), in which she created a surreal visual world with uniquely rich surfaces. Around 1970, she moved on from there as well: it was no longer the image engraved on the plate and its intricately formed print that interested her, but the plate itself as an object whose function is to leave traces and the primordial action of creating prints. In the seventies, her innovations in Hungarian printmaking consisted of experimentations with crumpling up, piercing, and shifting the forms of the plate, as well as recording the actions associated with making prints. Her name has become synonymous with such terms as “process graphics”, in which subsequent phases of movement are recorded, and “action graphics”, which documents artistic actions. “Pedotype” – a unique mark left by footprints – is a characteristic type of the latter. The theoretical questions that arose in connection with these new graphics were further elaborated on in the seventies through her photograms, film etudes, and, later, through her paintings.
The exhibition PRINTING – LEAVING TRACES offers a representative selection of nearly a hundred works from Dóra Maurer’s graphic oeuvre. They include some never – or rarely – before seen pieces from her student years, as well as prominent works and series from her later, conceptual period. The exhibition features these prints within the framework of the artist’s oeuvre as a whole, supplemented by photos, photograms and films created along the same trains of thought.
Dóra Maurer is a Munkácsy and Kossuth Prize winning visual artist, and professor emerita. She studied at the Hungarian Academy of Fine Arts from 1955 until 1961. Between 1967 and 1996, she lived in Budapest and Vienna. From 1987 until 1991, she was visiting professor at the Hungarian Academy of Applied Arts in Budapest. From 1990 until 2007, she taught in the Painting Program of the Hungarian University (formerly: Academy) of Fine Arts. As of 2013, she has also been a member of the University’s Doctoral Council.
Dóra Maurer creates graphic works, copper engravings and paintings, while the scope of her creative activity also includes photography and film. She has won a number of international prizes for her graphics. She has participated in important group exhibitions at the Hungarian National Gallery, Műcsarnok/Kunsthalle Budapest, Budapest Gallery, as well as in Bologna, Vienna, Cologne, Berlin, and Barcelona. She has had numerous solo exhibitions in Budapest’s Ernst Museum, in Budapest Gallery, in the Ludwig Museum, as well as in Veszprém, Vienna, Utrecht, and Stockholm. Furthermore, her works have been displayed in such emblematic exhibition venues as the Museum of Modern Art in New York (1985, 2015), the Centre Pompidou in Paris (2010), the 12th International Istanbul Biennial (2012), the Museum Ritter in Germany (2014), The Museum of Fine Arts in Houston (2014) and the Whitechapel Gallery in London (2015). In 2016, the legendary White Cube Gallery held a show for her in the British capital.
In n Hungary, her works can be found in the Hungarian National Gallery, the King Saint Stephen Museum of Székesfehérvár and the Janus Pannonius Museum of Pécs, among others. A number of significant international collections also contain works by the artist, including the Museum of Modern Art in New York, The Art Institute of Chicago, the Neue Nationalgalerie of Berlin, as well as the Victoria & Albert Museum and the Tate Modern in London.
PRINTING – LEAVING TRACES
Dóra Maurer’s graphic oeuvre 1955‒1980
On view: 13 October – 3 December 2017
Opening: Thursday, 12 October 2017, 6 pm
Opening speech by László Beke
Curated by Emese Révész
Exhibition design by Balázs Czeizel
Hungarian University of Fine Arts, Barcsay Hall
1062 Budapest, Andrássy út 69.
Open daily from 10 am to 6 pm.
Supported by NKA, SUMUS Foundation
Media Partner: ARTMAGAZIN